ظهره‌وند در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد:

خروج ایران از ان‌پی‌تی در صورت اقدام احتمالی اسرائیل علیه سایت‌های هسته‌ای

کد خبر: 1285861

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: حمله به اسرائیل سطح بازدارندگی ایران در مقابل آمریکا بسیار بالا برد و مناسبات تازه‌ای را در خاورمیانه به وجود آورد.

خروج ایران از ان‌پی‌تی در صورت اقدام احتمالی اسرائیل علیه سایت‌های هسته‌ای

گروه سیاست سایت فردا: بسیاری باور دارند بعد از حمله ایران به اسرائیل شرایط این رژیم دستخوش تغییرات مهمی خواهد شد؛ اما چه تغییراتی؟

ابوالفضل ظهره‌وند، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «عملیات جمهوری اسلامی علیه رژیم صهیونیستی فوق‌العاده و غرورآفرین بود و نه فقط برای ایران بلکه برای جهان اسلام و همه مستضعفان عالم. روند جنایتکارانه و بی‌خردانه نتانیاهو و در رأسش دولت آمریکا کار را به جایی رساند که باعث شد که ایران به طور مستقیم اسرائیل را تنبیه کند و در نتیجه حمله ایران به اسرائیل سطح بازدارندگی ایران در مقابل آمریکا بسیار بالا رفت. این حمله مناسبات تازه‌ای را در خاورمیانه به وجود آورد. اگر در گذشته اسرائیل به عنوان سازمان نیابتی آمریکا ایفای در شکل‌دهی مناسبات خاورمیانه نقش‌آفرینی می‌کرد، اکنون دیگر چنین جایگاهی را ندارد. سامانه دفاعی اسرائیل در همان ساعت اولیه حمله ایران از کار افتاد و این آمریکا، فرانسه و انگلیس بودند که توانتسند بخشی از پهپادها و موشک‌های ایران را از کار بیندازند وگرنه سامانه گنبد آهنین اسرائیلی‌ها که این همه بر روی‌اش مانور می‌دادند هیچ کاری از پیش نبرد».

او ادامه داد: «اکنون اسرائیل عملا مات و مبهوت است و می‌بینیم مردم غزه چند روزی است که آرام سر بالین می‌گذارند. امروز دیگر برای نتانیاهو مسئله غزه اولویت نیست زیرا نگران حیثیت برباد رفته‌اش است. واقعیت این است که حمله ایران به اسرائیل بسیار سنگین‌تر از طوفان‌الاقصی بود. حالا اسرائیل می‌گوید پاسخ می‌دهیم. حتی اگر پاسخی در کار باشد موقعیت ایران بیش از پیش تثبیت خواهد شد؛ هرچند بعید است که مستقیم پاسخ دهد و احتمالا از شبکه نفوذش در داخلی ایران استفاده می‌کند که این اتفاق هم اگر رخ دهد خوب است زیرا شبکه داخل ایران آنها را از بین می‌بریم».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، همچنین بیان کرد: «رژیم صهیونیستی یک مشکل بزرگ دارد؛ اینکه اگر بخواهد پاسخ ایران را بدهد از کجا باید حمله کند زیرا ایران گفته است اگر هر کشوری پایگاه نظامی در اختیار اسرائیل بگذارد مورد حمله جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. از طرفی می‌گویند می‌خواهیم سایت‌های هسته‌ای را مورد هدف قرار دهیم که در این حوزه هم ناکام می‌مانند زیرا گستردگی و پراکندگی آنها به قدری است که عملا صهیونیست‌ها را ناکام می‌گذارد. در صورت هر گونه حمله‌ای به سایت‌های هسته‌ای هم ایران به سرعت از ان‌پی‌تی خارج می‌شود و شرط بازگشتش به ان‌پی‌تی پاک‌سازی منطقه از هرگونه سلاح هسته‌ای است و مشخصا در این شرایط اسرائیل باید عاری از هرگونه بمب اتم شود».

ظهره‌وند در پایان گفت: «آمریکا پشت پرده همه تصمیمات صهیونیست‌هاست. آمریکا می‌داند اگر در کنار اسرائیل اقدامی علیه ایران انجام دهد، ضربه‌ای بسیار سخت درفات می‌کند و پایان آن درگیری دیگر دست آمریکایی‌ها نخواهد بود. روسیه و چین هم حامی ایران در چنان شرایطی خواهند بود. بنابراین می‌خواهد نشان دهد که موافق جنگ نیست اما اگر اسرائیل حمله کند به دلیل آنکه رژیم صهیونیستی پایگاه نظامی‌اش در منطقه است، از این رژیم حمایت می‌کند. واقعیت این است که بعد از حمله ایران به اسرائیل موضوع غزه اولویت صهیونیست‌ها نیست زیرا احساس می‌کنند موجودیت اسرائیل در خطر است. از طرفی ایران توانست جبهه‌های تازه‌ای در جنگ باز کند. در این شرایط اسرائیل دو راه دارد؛ یا آنکه موجودیت کشور مستقل فلسطین را بپذیرد یا آنکه بخواهد با ایران درگیر شود که در حالت دوم مجبور می‌شود منطقه را برای همیشه ترک کند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها