«فردا نیوز» گزارش می‌دهد

یک نظرسنجی مهم در اروپا/ از نابرابری اجتماعی تا نارضایتی اقتصادی در قاره سبز

کد خبر: 1283846

مواجهه جریانات سنتی قدرت در اروپای واحد با بحرانهای اجتماعی و اقتصادی نشان می‌دهد که آنها نه تنها قدرت مدیریت بحران بر اساس رویکرد و روشی واحد را ندارند، بلکه در توصیف و ریشه‌یابی بحران‌های جاری نیز با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

یک نظرسنجی مهم در اروپا/ از نابرابری اجتماعی تا نارضایتی اقتصادی در قاره سبز

گروه بین‌الملل سایت فردا - حنیف غفاری: در حالی که برگزاری انتخابات پارلمانی اروپا نزدیک است، بسیاری از جوانان و حتی افراد میانسال در اروپا قصد ندارند در این آوردگاه سیاسی حضور داشته باشند. در این میان، برخی فاکتورها و مولفه های تاثیرگذار وجود دارد که منجر به بی اقبالی برخی رای دهندگان قبلی نسبت به حضور دوباره در انتخابات شده است. آنها ( رای دهندگان اروپایی) متقاعد شده اند که گردش قدرت میان دو جریان سنتی اروپا یعنی سوسیال دموکراتها و محافظه کاران عملا ثمری برای آنها به همراه نخواهد داشت.ضمن آنکه حضور احزاب تازه تاسیس که بیشتر طرفداران جریان راست ( ملی گرایان افراطی) هستند نیز نمی تواند اروپای واحد را از تنش و بحرانهای مزمن اقتصادی و اجتماعی نجات دهد. همین مسئله منجر به ایجاد نوعی بن بست سیاسی-اجتماعی در اتحادیه اروپا و منطقه یورو شده است. 

کلاف سردرگمی که در اروپای واحد ایجاد شده قرار نیست به زودی باز شود! این همان صورت مسئله ایست که ترسیم و تشریح آن منجر به نگرانی شهروندان اروپایی نسبت به آینده سیاسی قاره سبز شده است. نتیجه نظرسنجی اختصاصی یورونیوز نشان می‌دهد که دغدغه‌های اصلی رای‌دهندگان برای انتخابات پارلمانی اروپا افزایش قیمت‌ها و نابرابری اجتماعی است.

انتخابات پارلمانی اروپا قرار است ماه ژوئن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا برگزار شود. نظرسنجی اختصاصی یورونیوز نشان می‌دهد که موضوعات اقتصادی برای رای‌دهندگان از مسائلی همچون تغییرات آب و هوایی و مهاجرت اهمیت بیشتری دارند. این نظرسنجی به سفارش یورونیوز از سوی موسسه افکارسنجی ایپسوس در ۱۸ کشور اروپایی که ۹۵ درصد رای‌دهندگان در انتخابات پارلمان اروپا را تشکیل می‌دهند، انجام شد. افزایش قیمت‌ها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حالی دغدغه اصلی رای‌دهندگان است که دیگر موضوعات اجتماعی مانند آینده نظام بهداشت و درمان و حفاظت از نظام بازنشستگی در جایگاه‌های بعدی مسائل بااهمیت قرار گرفته‌اند. 

نیکولا اشمیت، کمیسر مشاغل و امور اجتماعی اتحادیه اروپا در واکنش به نتیجه نظرسنجی انجام‌شده بر لزوم حصول اطمینان از اینکه دستمزدها در این اتحادیه برای یک زندگی مناسب کافی هستند تاکید کرد. این سیاستمدار سوسیالیست و اهل لوکزامبورگ رقیب اصلی اورزولا فن درلاین، رئیس کنونی کمیسیون اروپا برای کسب دوباره این مقام محسوب می‌شود. افزایش قیمت‌ها در حالی همچنان دغدغه اصلی رای‌دهندگان اروپایی است که نرخ تورم در کشورهای عضو اتحادیه در ۱۲ ماهه منتهی به فوریه سال ۲۰۲۴ از ۹.۹ درصد به ۲.۸ درصد کاهش یافت. نظرسنجی اختصاصی یورونیوز نشان می‌دهد که آن دسته از رای‌دهندگان که می‌خواهند در رای‌گیری ماه ژوئن به راست افراطی رای‌ دهند بیش از دیگران دغدغه هزینه‌های زندگی و افزایش قیمت‌ها را دارند. در میان کشورهای عضو اتحادیه نیز دغدغه اقتصادی در کشورهای یونان و پرتغال پررنگ‌تر از دیگر کشورها است.

تحلیل نظرسنجی صور گرفته چندان سخت و دشوار نیست! نوع مواجهه جریانات سنتی قدرت در اروپای واحد با بحرانهای اجتماعی و اقتصادی ( خصوصا بحران اقتصادی سال 2008 میلادی) به وضوح نشان می دهد که آنها نه تنها قدرت مدیریت بحران بر اساس رویکرد و روشی واحد را ندارند، بلکه حتی در توصیف و ریشه یابی بحرانهای جاری در قاره سبز نیز با یکدیگر اختلاف نظر آشکاری دارند. 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها