بهشتی پور در گفت‌وگو با «فردا»:

یکی دانستن ترامپ و بایدن اشتباه محض است

کد خبر: 1280557

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: نمی‌توان گفت اگر ترامپ رئیس جمهور شود تنش بین واشنگتن و تهران افزایش پیدا می‌کند یا کاهش؛ هر چه هست بستگی به رفتار خودمان نیز دارد که چه سیاست‌هایی را درنظر بگیریم که منجر به تنش نشود.

یکی دانستن ترامپ و بایدن اشتباه محض است

گروه سیاست سایت فردا: بایدن و ترامپ به گواه نظرسنجی ها رقابتی نفسگیر را پیش رو دارند. هر دوی آنها کارنامه ای مشخص را از یک دوره ریاست جمهوری به مردم آمریکا عرضه کردند و 8 ماه دیگر زمان انتخاب است اما این انتخاب آیا روی معادلات جهانی به ویژه منطقه جنوب غرب آسیا و ایران اثرگذار خواهد بود؟ موضوعی است که دیدگاه های مختلفی درباره آن مطرح می شود.

حسن بهشتی پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی فردا درباره فرق ریاست جمهوری ترامپ و بایدن برای ایران و منطقه گفت: ضرب المثلی داریم که «سگ زرد برادر شغال است»، متأسفانه شناخت دقیقی از تحولات سیاسی آمریکا در ایران وجود ندارد و ساده ترین توجیه برای این تحولات آن است که گفته شود «بایدن و ترامپ هر دشمن ایران هستند و تعارض ایدئولوژیک با ما دارند بنابراین تفاوتی نخواهد داشت که بایدن رئیس جمهور شود یا ترامپ». حال آنکه واقعیت خلاف این تصور است.

وی افزود: روسای جمهوری آمریکا در کلیات سیاست های راهبردی این کشور را دنبال می کنند اما در روش ها و جزئیات با هم اختلافات اساسی دارند، چنانکه دولت بایدن با دولت ترامپ یا دولت ترامپ با دولت اوباما فاصله زیادی به لحاظ شیوه ها و روش ها با هم داشتند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی آمریکا را یکی از قدرت های جهانی خواند و اظهار کرد: قطعا تحولات سیاسی درون آن بر معادلات بین المللی به ویژه منطقه ما و ایران تأثیرگذار خواهد بود. ما باید دقیق و همه جانبه موضوعات و مسائل را بررسی کنیم تا اگر بایدن انتخاب شد چه سیاست هایی را بکار بگیریم و اگر ترامپ انتخاب شد چه سیاست هایی را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه باید سناریوهای مختلف را در قبال دولت آینده آمریکا درنظر بگیریم و پیش بینی کنیم، ادامه داد: ترامپ در دوره خود نشان داد که یک رئیس جمهور غیرنرمال است و تصمیم گیری های غیرعادی دارد بنابراین حتما کارشناسان باید دور هم بنشینند و جز به جز احتمالات رفتاری ترامپ را بررسی و ارزیابی کنند و مدل مناسب برای رفتار متقابل با او را به جمع بندی برسند.

بهشتی پور گفت: اگر ترامپ و بایدن را یکی فرض کنیم و نیازی به بررسی دوره آینده ریاست جمهوری هر کدام از آنها نبینیم اشتباه محض است. البته از الان نمی توان پیش بینی کرد که اگر ترامپ رئیس جمهور شود تنش بین واشنگتن و تهران افزایش پیدا می کند یا کاهش اما هر چه هست بستگی به رفتار خودمان نیز دارد که چه سیاست هایی را درنظر بگیریم که منجر به تنش نشود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها