بیادی در گفت‌وگو با «فردا»:

نتیجه افراطی‌گری نابسامانی امور و تزاید گرانی است

کد خبر: 1272845

فعال سیاسی گفت: در یک جامعه فرهنگی میانه‌روی عامل ثبات و وحدت در موضوعات مختلف فرمانروایی خواهد بود و اکثر جوامعی که با بی توجهی به میانه‌روی، از حد اعتدال گذشتند به انحطاط رسیدند.

 نتیجه افراطی‌گری نابسامانی امور و تزاید گرانی است

گروه سیاست سایت فردا: انتخابات مجلس نزدیک است و طبعا مجموعه های سیاسی می کوشند تا توجه افکارعمومی را به سوی خود متمایل سازند اما در این میان نگرانی هایی نیز از اقدامات تندروهای سیاسی احساس می شود که با مواضع رادیکالی فضای رقابتی سالم را تخریب کنند.

حسن بیادی در گفت‌وگو با درباره لزوم پرهیز از تندروی و نیاز جامعه به میانه روی گفت: در اکثر کتب لغات میانه روی و اعتدال تقریبا با میزان ناچیزی اختلاف متراف و هم معنی یکدیگر هستند. از رسول معظم اسلام روایت است که «خیرالامور اوسطها».

وی افزود: همچنین روایتی داریم هنگامی که هارون الرشید در سفر حج به نزدیکی شهر مدینه رسید، بزرگان شهر به استقبال وی آمدند. در پیشاپیش آنها امام موساى کاظم(ع) سوار بر قاطری بود. ربیع به امام علیه‌السلام گفت «این چه مرکبی است که سوار شده‌ای، اگر بخواهی به فردی برسی، به او نخواهی رسید و اگر بخواهی از فردی بگریزی، قدرت آن‌را نخواهی داشت!» امام (ع) پاسخ داد «این مرکب از تکبر اسب‌هاى تیزرو پایین‌تر، و از خواری الاغ‌های کندرو بالاتر است بنابراین «خیر الامور اوسطها».

این فعال سیاسی اظهار کرد: در یک جامعه فرهنگی میانه‌روی عامل ثبات و وحدت در موضوعات مختلف فرمانروایی خواهد بود و اکثر جوامعی که با بی توجهی به میانه‌روی، از حد اعتدال گذشتند به انحطاط رسیدند و دیگر نتوانستد رضایت و مشارکت عمومی مردم را داشته باشند.

وی ادامه داد: برای ماندگاری خود در قدرت تجربه نشان می دهد تندروی، خشونت و فقدان میانه روی به نفع هیچ گروه و جناح سیاسی، اجتماعی و حتی گروههای اقتصادی نخواهد بود، فلذا در فرهنگ دینی و سنت اهل بیت ‌عصمت و طهارت و سیره علمای ربانی تندروی و افراط شجاعت نیست بلکه در نزد آن بزرگواران مذموم است به طوری که از بکارگیری و معاشرت با این افراد اجتناب می کردند.

بیادی با اشاره به تندروی و خشونت خوارج و بطور اخصّ طلحه و زبیر در زمان حضرت علی (ع) یادآورشد: در نظام اسلامی ما هم چنین گروهها و افرادی به فور مشاهده شده اند. جدیدا هم آنها دوباره سری بلند و در مدیریتهای اجرایی و رسانه‌ برای خود جایگاهی نامبارک پیدا کرده اند.

وی افزود: تجربه نشان می دهد افراطیون و تندروها کم عقل، احمق یا خائن‌اند، به همین دلیل وقتی در امور اجرایی و تصمیم‌گیری قرار می گیرند موجب ریزش سرمایه اجتمایع می شوند و وقتی نیز در بعضی از ائتلافهای سیاسی حضور می یابند باعث ریزش آراء و عدم مشارکت عمومی مردم می‌شوند.

بیادی گفت: افراطیون همواره برخلاف رهنمودها و نصایح رهبر معظم انقلاب عمل کرده اند، آنها در چند دوره اخیر با در دست گرفتن بخشی از قدرت، اقداماتی کردند یا سخن‌های عجیب و قریب گفتند که نتیجه اش برای مردم نابسامانی امور و تزاید گرانی بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها