صبح نو: ضعف اصلاح‌طلبان در شناسایی چهره‌ها و ظرفیت‌های جدید/ خودحذفی اصلاح‌طلبان در ناکامی‌شان نقش دارد

کد خبر: 1270357

صبح نو نوشت: اگر بدبینانه هم نگاه کنیم، از میان 11 هزار نفر [تائید صلاحیت‌شده] حتما 500 نفری پیدا می‌شوند که تفکر اصلاح‌طلبانه داشته باشند

صبح نو: ضعف اصلاح‌طلبان در شناسایی چهره‌ها و ظرفیت‌های جدید/ خودحذفی اصلاح‌طلبان در ناکامی‌شان نقش دارد

گروه سیاست سایت فردا - در کنار دولت، نهادها و دستگاه‌های برگزارکننده انتخابات که بارها درباره وظایف آنان سخن گفته شده است، خود احزاب و جریان‌های سیاسی که بازیگران اصلی این میدان هستند نیز در داغ کردن تنور انتخابات و رقابتی کردن آن نقش مؤثری خواهند داشت و هر میزان که این جریان‌های سیاسی در جذب و ارتباط با مردم ضعیف باشند به همان میزان، عملکرد آنان در مشارکت نیز تأثیرپذیر خواهد بود.

روزنامه صبح نو با طرح این دیدگاه نوشته: اگر بدبینانه هم نگاه کنیم، از میان 11 هزار نفر [تائید صلاحیت‌شده] حتما 500 نفری پیدا می‌شوند که تفکر اصلاح‌طلبانه داشته باشند، بنابراین این ضعف اصلاح‌طلبان است که نتوانستند این ظرفیت‌ها را شناسایی و چهره جدید وارد عرصه سیاسی کنند و این جریان هنوز دنبال چهره‌هایی است که می‌گویند رد صلاحیت خواهند شد.

در انتخابات 1392 نیز زمانی که روحانی در نظرسنجی‌ها پیشتاز شد و اصلاح‌طلبان متوجه شدند جامعه نسبت به وی اقبال دارد، از او حمایت و ظرفیت خود را پشت او جمع کردند والا در آن انتخابات هم این اصلاح‌طلبان نبودند که با گزینه خود، موج در انتخابات ایجاد کرده باشند، بلکه با حمایت از کاندیدایی که جامعه از آن اقبال کرده، پیروز انتخابات شدند. بنابراین خودحذفی اصلاح‌طلبان بیشتر از رد صلاحیت‌ها در ناکامی این جریان نقش داشته است و جریان اصلاحات بیش از آنکه به دنبال بهانه‌جویی‌های تکراری مانند رد صلاحیت و ... باشند باید به دنبال علت داخلی آن بگردند و تغییراتی در کنشگری سیاسی خود ایجاد کنند.

اشتباه دیگر اصلاح‌طلبان آن است که فکر می‌کنند اگر در انتخابات شرکت نکنند، حاکمیت متضرر می‌شود، درحالی‌که فضای سیاسی همواره دوگانه خود را برای رقابت پیدا می‌کند و اگر یک جریان سیاسی در انتخابات شرکت نکند، در واقع خود را از شرکت در انتخابات محروم کرده، نه نظام را و با عدم رأی، نه می‌توانند پیامی به حاکمیت بدهند و نه تأثیری در جامعه بگذارند؛ چراکه نتیجه هیچ انتخاباتی به ضرر نظام نیست.

بازی سیاسی برد و باخت دارد و یک جریان با پیش‌بینی اینکه ممکن است بازنده بازی باشد، وارد بازی نشود و هر جا فرصت را مهیا ببیند، وارد میدان شود. این قاعده کنشگری سیاسی نیست، بلکه جرزنی سیاسی است به‌ویژه برای کسانی که شعار دموکراسی سر می‌دهند.


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها