«فردا» گزارش می‌دهد

آیا گالانت از نتانیاهو فاصله می گیرد؟/ بحران ضرب در بحران در تل آویو

کد خبر: 1270112

تانیاهو و گالانت از همان روزهای ابتدایی جنگ غزه با یکدیگر اختلافاتی تاکتیکی و محاسباتی در قبال مدیریت نبرد داشتد اما اکنون این منازعات از فاز پنهان وارد فاز آشکار شده است.

آیا گالانت از نتانیاهو فاصله می گیرد؟/ بحران ضرب در بحران در تل آویو

گروه بین‌الملل سیاست فردا - حنیف غفاری: هر اندازه زمان سپری می شود، شاهد تشدید بحران در کابینه جنگ رژیم اشغالگر قدس هستیم. در این میان، بروز اختلافات عدیده میان نتانیاهو و برخی مهره های نزدیک به وی ( که اصلا تصور وقوع اختلاف میان آنها وجود نداشت) به سوژه رسانه های صهیونیستی و غربی تبدیل شده است. در یکی از تازه ترین اینموارد، ادی آیزنکوت از اعضای کلیدی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی ، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس  را متهم کرد که در مورد اهداف نظامی در غزه حقیقت را نگفته است.گادی آیزنکوت که خواستار برگزاری انتخابات جدید شده، گفته است کسانی که از «شکست مطلق» حماس حمایت می‌کنند، «راست نمی گویند.»

این موضوع در حالی مطرح می شود که آیزنکوت و برخی مقامات دیگر صهیونیستی تا قبل از عبور جنگ غزه از مرز زمانی دوماهه،  مدعی بودند نابودی حماس قطعا محقق خواهد شد و نتانیاهو در این خصوص بلوف نزده است! اما عدم تحقق اهداف ترسیم شده از سوی نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس ، جایی برای دفاع از وی ، حتی از سوی نزدیک ترین افراد به نتانیاهو نیز باقی نگذاشته است. 

اما یکی از مهم ترین موضوعات اختلافی در کابینه رژیم اشغالگر قدس، مربوط به جدال وی و گالانت وزیر جنگ این رژیم می باشد. نتانیاهو و گالانت از همان روزهای ابتدایی جنگ غزه با یکدیگر اختلافاتی تاکتیکی و محاسباتی در قبال مدیریت نبرد داشتد اما این اختلافات بیشتر در فاز پنهان مناسبات این دو ظهور و بروز پیدا کرده بود. اکنون این منازعات از فاز پنهان وارد فاز آشکار شده و حتی خود را در سردرگمی کابینه جنگ در قبال آنچه در غزه می گذرد، نشان می دهد. 

گزارش‌هایی مبنی بر اینکه آنتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژمی یبه ندرت با یکدیگر صحبت می‌کنند، در حالی منتشر می‌شود که شکاف بین اسرائیل و متحدان غربی‌اش بیشتر شده است .در چنین شرایطی نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس نسبت به رایزنی های مخفی گالانت با مقامات کاخ سفید و حتی برخی مخالفان وی ( نتانیاهو) در موساد نگران است. به نظر می رسد نتانیاهو اعتماد خود را به وزیرجنگ کابینه اش به صورت کامل از دست داده است! این بی اعتمادی، شامل برخی اعضای کلیدی حزب متبوع نتانیاهو ( حزب لیکود) نیز می شود. نتانیاهو معتقد است نوعی کودتای نرم درون حزبی علیه وی در لیکود کلید خورده است. 

پس از اظهارات  نتانیاهو درباره تشکیل کشور فلسطینی، جان کربی، مدعی شد که  ایالات متحده و اسرائیل «به وضوح همه چیز را متفاوت می‌بینند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت «هیچ راهی برای حل چالش‌های امنیتی اسرائیل بدون تشکیل کشور فلسطینی وجود ندارد.»

کاخ سفید گفت جو بایدن،اولین تماس در یک ماه اخیر -در مورد راه حل دو کشوری با نتانیاهو گفتگو کرده است.نتیجه این گفت وگو چندان برای طرفین راضی کننده نبوده است! با این حال مسئله اصلی اینجاست که اساسا سرنوشت جنگ غزه و شرایط پساجنگ را واشنگتن و تل آویو تعیین نخواهند کرد! معادلات قدرت در منطقه غرب آسیا مدتهاست که بر خلاف خواست و اراده آمریکا و صهیونیستها تعیین می شود.....

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها