رئیسی در دیدار اردوغان صریحاً تأکید کرد

قطع روابط با اسرائیل اقدامی‌برای توقف بمباران غزه

کد خبر: 1255365

در حاشیه شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی «اکو» آیت‌الله رئیسی سه دیدار دوجانبه داشت و طی آنها با رجیب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و شوکت میرضیایف رئیس‌جمهور ازبکستان و میزبان این اجلاس، دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

قطع روابط با اسرائیل اقدامی‌برای توقف بمباران غزه

در حاشیه شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی «اکو» آیت‌الله رئیسی سه دیدار دوجانبه داشت و طی آنها با رجیب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و شوکت میرضیایف رئیس‌جمهور ازبکستان و میزبان این اجلاس، دیدار و گفت‌و‌گو کرد. به طور معمول، مسائل دوجانبه اقتصادی و سیاسی، می‌بایست محور این مذاکرات باشد اما مسأله فلسطین و جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، یک محور کلیدی، بویژه در دیدار رؤسای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بود. آیت‌الله رئیسی در دیدار اردوغان با زبانی صریح که کمتر در مناسبات دیپلماتیک دیده می‌شود، تقریباً به همه کشورهای اسلامی هشدار داد. از جمله اینکه جهان اسلام می‌بایست برای قطع جنایت‌ها و حملات به رژیم صهیونیستی فشار بیاورد و یک راه این فشار، قطع روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی است. رئیس‌جمهور همچنین به نشست پیش روی سران کشورهای اسلامی در عربستان هم اشاره و تأکید کرد که در صورت مؤثر نبودن این نشست در توقف حملات به غزه، چه بسا دامنه جنگ گسترش یابد.

غزه؛ محور مذاکرات رئیسی و اردوغان

آیت‌الله رئیسی در دیدار رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، با تأکید بر ضرورت فشار همه‌جانبه جهان اسلام بر رژیم جنایتکار صهیونیستی، قطع روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی را به‌عنوان اقدامی مؤثر و بازدارنده در توقف جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین خواستار شد. رئیس‌جمهور، قتل‌عام فلسطینیان بی‌دفاع و سکوت مرگبار سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر را مایه تأسف دانست و تأکید کرد: اکنون همه کشورهای اسلامی از جمله ایران، ترکیه و مصر در معرض امتحانی الهی قرار دارند تا با اقدامات به‌موقع خود با این جنایت بی‌سابقه مقابله کنند.

وی با ضروری دانستن اقدام هماهنگ جهان اسلام در دفاع از فلسطینیان تأکید کرد: ارزیابی بنده این است که اگر نشست اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی در عربستان منجر به کمک به ملت فلسطین و نجات آنها نشود، دامنه درگیری‌ها در منطقه افزایش می‌یابد، چرا که ملت‌های منطقه متوجه می‌شوند که دولت‌های اسلامی در کمک به مردم فلسطین و غزه ناتوان هستند.

آیت‌الله رئیسی ضمن گلایه شدید از روند قطره‌چکانی کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه، به نقش مؤثر گذرگاه رفح و کشور مصر در کمک‌رسانی اشاره و از توقف محموله‌های کمک‌های بشردوستانه و مردمی ایران و چندین کشور مسلمان دیگر در این گذرگاه گلایه کرد.

تعهد اردوغان برای همراهی با ایران

در این دیدار رجب طیب اردوغان نیز با ابراز تأسف از فجایع انسانی در غزه، تعهد داد که در کمک به مردم فلسطین و فشار بر رژیم صهیونیستی با جمهوری اسلامی ایران همراهی کند. همچنین با ابتکار آیت‌الله رئیسی و پذیرش رؤسای جمهور ترکیه و ازبکستان، بیانیه‌ای در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در پایان اجلاس اکو منتشر شد.

تأکید ایران بر تسریع در تکمیل مسیر آغبند

مسأله قفقاز جنوبی، بویژه نتایج جنگ ایران میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان و مسأله اتصال جمهوری آذربایجان به نخجوان از مسیر ایران، محور مذاکرات سران دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان بود. بویژه اینکه تأکید بر تکمیل مسیر آغبند، به معنای کنارگذاشتن مسیر ادعایی زنگه‌زور محسوب می‌شود که جزو مرزهای سرزمین جمهوری ارمنستان شمرده می‌شود. آیت‌الله رئیسی در دیدار الهام علی اف بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای تکمیل هر چه سریع‌تر مسیر آغبند جهت اتصال جمهوری آذربایجان به نخجوان تأکید کرد و گفت: به‌رغم خواست دشمنان روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان رو به گسترش است و توطئه‌های بدخواهان دو کشور با شکست مواجه شده است.

قدردانی علی‌اف از مواضع آیت‌الله رئیسی

الهام علی‌اف نیز در این دیدار اراده مقامات دو کشور را در تحکیم و جان بخشیدن به روابط فیمابین بسیار حائزاهمیت دانست و ضمن تقدیر از مواضع آیت‌الله رئیسی درباره حاکمیت دولت آذربایجان بر تمامیت ارضی این کشور، تفاهم و همکاری‌های منطقه‌ای ایران و آذربایجان را در جهت منافع دو کشور و دو ملت بسیار سودمند دانست.

رئیس‌جمهور آذربایجان گفت: تلاش برخی کشورهای بیگانه برای ایجاد اخلال در روابط دو کشور نتیجه‌ای در بر نداشته و پس از این هم نخواهد داشت. آیت‌الله رئیسی و الهام علی‌اف همچنین تأمین امنیت منطقه را تنها از طریق همکاری‌های درون منطقه‌ای میسر دانسته و هرگونه دخالت غرب را به ضرر کشورهای منطقه توصیف کردند.

 دیدار رؤسای‌جمهور ایران و ازبکستان

آیت‌الله رئیسی در دیدار شوکت میرضیایف رئیس‌جمهور ازبکستان هم ضمن ابراز رضایت از روند اجرایی شدن توافقات میان دو کشور بویژه در بخش آی تی، تجارت، حمل و نقل و مسائل پولی و بانکی، بر ضرورت هدفگذاری و تلاش برای ارتقای بیشتر سطح همکاری‌ها در حوزه‌های یاد شده تأکید کرد. وی در ادامه توسعه تعاملات سیاسی و اقتصادی با کشورهای اسلامی، همسایه و همسو را از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی عنوان کرد و با اشاره به اهمیت جایگاه سازمان‌های منطقه‌ای در زمینه‌سازی برای تسهیل روابط با کشورهای همسو، بهره‌گیری از ظرفیت این سازمان‌ها را در تقویت مناسبات و تعاملات فی‌مابین مورد تأکید قرار داد. رئیس‌جمهور ازبکستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از میزبانی از آیت‌الله رئیسی و هیأت عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران، بر ضرورت تقویت مناسبات و همکاری‌ها میان ایران و ازبکستان تأکید و از افتتاح خانه نوآوری ایران در تاشکند تشکر کرد و آن را موجب آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی این کشور با دستاوردها، ظرفیت‌ها و تجربیات جمهوری اسلامی ایران دانست./روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها