عملیات تروریستی برای احیای فتنه

کد خبر: 1238982

با گذشت چند ماه از شکست دشمنان در فتنه پاییز گذشته، عملیات تروریستی مجدد در حرم احمدبن موسی علیه‌السلام در شیراز چه معنایی دارد و با چه هدفی انجام شده است؟ پیش از پاسخ به این سؤال باید درباره اهمیت اغتشاشات سال گذشته برای امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها سخن گفت.

عملیات تروریستی برای احیای فتنه

اواخر بهار سال گذشته بود که خبر‌های زیادی از قریب‌الوقوع بودن موفقیت در رسیدن به یک توافق ولو مقطعی و موقت بین مذاکره‌کنندگان ایرانی و امریکایی به گوش می‌رسید و رسانه‌های داخلی و خارجی مملو از اخبار و تحلیل‌ها حول این موضوع بود. حتی مذاکراتی در اوایل تابستان سال قبل در دوحه قطر با حضور نمایندگان ایران و امریکا هم انجام گرفت که به‌رغم مواضع معتدل ظاهری امریکایی‌ها و انعطاف تیم ایرانی برای رسیدن به نتیجه، مذاکره‌کنندگان امریکایی به راحتی و به صورتی سؤال‌برانگیز از یک توافق در دسترس گذشتند و آن را نادیده گرفتند. علت این احساس استغنای امریکایی‌ها به‌رغم نزدیک بودن به یک توافق مرضی‌الطرفین هرچند محدود، در کمتر از سه ماه بعد روشن شد. در واقع امریکا و متحدانش همزمان با مذاکرات هسته‌ای با ایرانی‌ها و سرگرم کردن افکار و اذهان مردم و تحلیلگران با آن، مشغول تدارک فتنه‌ای شوم علیه ملت ایران بودند که با اسم رمز «زن، زندگی، آزادی» کمتر از سه ماه بعد شعله‌ور شد. شواهد و قرائن متعددی این واقعیت را نشان می‌دهد. حتی امید به موفقیت این فتنه که با هدف‌گذاری به خیابان کشاندن جمعیت کثیری از مردم به عنوان معترض و ایجاد آشوب سراسری در کشور و فعال کردن گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب برای ایجاد جنگ داخلی در ایران تدارک دیده شده بود، به حدی بود که مقامات امریکا بار‌ها به طور رسمی از پایان اولویت مذاکرات در آن مقطع برای آنان و به انتظار نتایج اغتشاشات نشستن سخن گفتند.

امروز با گذشت ماه‌ها از فروکش کردن اغتشاشات و آشوب‌های سازماندهی شده و شکست طرح امریکایی‌ها، جمهوری اسلامی ایران توانسته گام‌های بلندی را بردارد و وضعیت داخلی و خارجی خود را بهبود ببخشد. در این مدت، جمهوری اسلامی ایران عضو سازمان شانگ‌های شده و موفق شده بخشی از دارایی‌های خود را آزاد کند. همچنین وضعیت تلاطم ارزی مدیریت شده و یک ثبات نسبی در اقتصاد حاصل شده است. همچنین از دستاورد‌های دفاعی و نظامی مختلف همچون موشک و پهپاد در میادین واقعی رونمایی کرده که آوازه برخی از آنان جهانی شده است. همچنین با اعمال قدرت روزافزون جمهوری اسلامی ایران، گروهک منفوری، چون سازمان مجاهدین خلق ضربات دردناکی خورده و آواره شده و ملتمسانه از اربابانش برای مورد حمایت قرار گرفتن و استقرار پیدا کردن طلب کمک می‌کند. با این اوصاف، آیا دشمنان انقلاب اسلامی و ملت ایران در این مدت فقط نظاره‌گر این موفقیت‌ها بوده‌اند و برنامه‌ای برای مقابله و معکوس‌سازی این روند در نظر نگرفته‌اند؟ پاسخ مثبت به این سؤال روشن است و یکی از مصادیق آن، حمله تروریستی یک شنبه گذشته به حرم شاهچراغ شیراز است. در جریان فتنه سال گذشته، تقریباً عمده توان بسیج‌گری اجتماعی و فرهنگی سرویس‌های اطلاعاتی غربی وارد عمل شد و سرمایه اجتماعی بالقوه امریکایی‌ها و غربی‌ها به تمامه بالفعل شده و مورد استفاده قرار گرفت. در این فتنه تلاش شد با تکیه بر یک جنگ شناختی لااقل ده‌ساله و با ایجاد یک موج خشم و شورش اجتماعی با استفاده از ابزار رسانه و شبکه‌های اجتماعی، فضا برای اقدامات تروریستی و خشونت‌بار فراهم شود. این روز‌ها با نزدیک شدن به سالگرد اغتشاشات و فتنه سال قبل، با توجه به تخلیه توان اجتماعی و فرهنگی و مصرف شدن همه سرمایه اجتماعی فتنه، به نظر می‌رسد مدلی متفاوت و معکوس طراحی شده و این دفعه بناست همزمان با دستکاری احساسات و عواطف لایه‌های مختلف اجتماعی، در ابتدا با ناامن کردن فضای عمومی از طریق برخی اقدامات خشونت‌بار، چون حمله تروریستی یک شنبه به حرم شاهچراغ در شیراز، زمینه را برای ایجاد آشوب و ناامنی مجدد فراهم کنند.

طی ۱۰ ماه گذشته، به‌رغم روشن شدن ماهیت فتنه‌گران برای عموم مردم، تلاش زیادی شده که همچنان بدنه سخت فتنه از طریق فعالیت رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی زنده نگه داشته شده و ضدیت با ارزش‌های اسلامی و ملی ایران به عنوان یک هویت جمعی برای عده‌ای تثبیت گردد. از نظر دشمنان ملت ایران، بعد از این همه هزینه‌ها و سناریو‌های اجرا شده و فشار‌های بی‌سابقه بر ملت ایران و موفقیت نسبی در ایجاد یک شبکه سخت همراه با دشمنان، هنوز فرصت برای به آشوب کشاندن کشور و ایجاد چندقطبی اجتماعی و فروپاشی سیاسی اجتماعی ایران فراهم است. وجود برخی جریانات ضدامنیت ملی در بخش‌هایی از کشور همچون سیستان و بلوچستان و کردستان، سوءاستفاده جریانات ضدفرهنگی و برخی فریب‌خورده‌های همراه با فتنه که علناً قوانین و ارزش‌های هزاران ساله جامعه ایران را مورد خدشه قرار می‌دهند و برخی مماشات‌ها با قانون‌شکنان و خدشه‌کنندگان به عفت عمومی و ارزش‌های دینی جامعه که سبب ایجاد نارضایتی و خشم در قاطبه مردم مؤمن ایران شده است و نیز حضور گسترده و غیرقانونی اتباع بعد از تحولات افغانستان، فرصت‌هایی است که می‌تواند مورد بهره‌برداری دشمن در احیای آشوب‌ها به کار گرفته شود.

ابراز خوشحالی برخی فتنه‌گران از عملیات تروریستی حرم شاهچراغ و تلاش برای سفیدشویی و همنوایی با تروریست‌ها توسط آنان، نشان از ماهیت و کارکرد این عملیات دارد. فتنه سال گذشته شکست خورد، چون ملت ایران در چارچوب دشمنان بازی نکرد. برای خنثی کردن توطئه‌های آتی دشمنان، انتظار می‌رود در کنار هوشیاری مجدد مردم نسبت به سناریو‌های دشمن و در کنار چشاندن طعم برخی گشایش‌های اقتصادی به مردم، اقداماتی بازدارنده و پیشگیرانه از سوی مسئولان برای امیدوار نمودن مردم و ناامیدسازی دشمن در دستور کار قرار گیرد.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها