قاسم محبعلی در گفتگو با «فردا»:

صحبت از 9 ماه تفاهم موقت است

کد خبر: 1229202

صحبت از 9 ماه الی یکسال است. مانند دوران دکتر ظریف که 6 ماه توافق موقت کردند تا پس از آن به برجام 8ساله رسیدند.

صحبت از 9 ماه تفاهم موقت است

گروه دیپلماسی فردا - هر روز نشانه‌های بیشتری از احتمال تفاهم موقت در نتیجه مذاکرات میان ایران و غرب مشاهده می‌شود. مثلا عمانی‌ها اعلام کرده‌اند که گفتگو‌ها میان ایران و آمریکا برای آزاد شدن زندانی‌ها در جریان است و به نقاط جدی تری رسیده است. موضوعی که هنوز مبهم مانده اما جزئیات تفاهم موقت، زمان بندی آن و دوران پس از تفاهم است که مشخص نمی‌کند چه سرنوشتی در انتظار روابط ایران و غرب است. برخی از تحلیلگران معتقدند این نتیجه در گذشته نیز حاصل شده و وضعیت مانند توافق موقت ظریف، پیش از برجام است. برخی نیز باور دارند که تفاهم صرفا تا زمان حضور بایدن مشروعیت دارد و  این نتیجه انتخابات آمریکا است که ادامه این روند را مشخص خواهد کرد.

قاسم محبعلی، دیپلمات بازنشسته، درباره ادعای اخیر عمانی‌ها مبنی بر نزدیک‌شدن ایران و آمریکا برای توافق به «فردا» گفت: فعلاً موضوع اصلی مسئله تبادل زندانی‌ها و توافق در برابر توافق است. به این معنا که هر دو طرف فعالیت خود را متوقف کنند. باتوجه‌به شرایط اقتصادی ایران می‌توان درک کرد که دولت رئیسی چرا ناچار به گفتگو با آمریکایی شده است که آن را قبول نداشت. تحولاتی که در نیمه دوم سال گذشته اتفاق افتاد، در کنار رشد تورم و کسری بودجه، نشان داد که کشور نیازمند این است که بتواند آزادانه و در مقایس بزرگتری نفت بفروشد و ارز آسان‌تری به دست آورد. همین مسئله بر ایجاد انگیزه برای دولت نسبت به پرداختن به مذاکره مؤثر بوده است.

وی در ادامه درباره کنار گذاشته شدن برجام اظهار داشت: برجام یک برنامه 8ساله بود و زمان بندی‌های آن درست اجرا نشد و امروز تا حد زیادی کنار رفته است. هرچند در یک توافق هسته ای دوباره می تواند از چارچوب های برجام با زمان بندی های متفاوت استفاده کند. به همین علت وزارت خارجه گفته بود که برجام مبنا گفتگو است.

محبعلی درباره عمر تفاهم موقت ایران و آمریکا گفت: صحبت از 9 ماه الی یکسال است. مانند دوران دکتر ظریف که 6 ماه توافق موقت کردند تا پس از آن به برجام 8ساله رسیدند. طرف ایرانی می‌بیند که پیشروی بیش از این در مباحث هسته‌ای، تصمیمات سیاسی خیلی جدی لازم دارد و تاثیر مخربی نیز بر اقتصاد کشور دارد. برنامه هسته‌ای هرچقدر هم پیشرفت کند اثر مثبتی بر اقتصاد ندارد. با این وجود هرگونه اقدام که موجب گشایش وضعیت فعلی شود و رفاه مردم را بهتر کند باید از آن استقبال کرد هرچند فرصت های بهتری از امروز وجود داشت تا به توافق قدرتمند‌تری برسیم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها