اولیانوف: غربی‌ها فهمیدند سیاسی کردن مذاکرات برجام اشتباه بود

کد خبر: 1227269

امریکا با توسل به سیاست فشار حداکثری سعی داشت در میز مذاکرات هسته‌ای از ایران امتیازات بیشتری بگیرد، اما این سنگ‌اندازی‌ها هم برای امریکایی‌ها عایدی نداشته است و به گفته مقامات روسی، اکنون غرب فهمیده که چنین سیاستی در راستای منافع آن‌ها نیست. در تأیید این مسئله، می‌توان به اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل اشاره کرد که گفته دیگر روی مذاکرات تهران و واشنگتن نمی‌تواند اثر بگذارد و حاکی از این است که کاخ سفید تقابل را کنار گذاشته و به واقعیت‌های سیاسی پی برده است.

اولیانوف: غربی‌ها فهمیدند سیاسی کردن مذاکرات برجام اشتباه بود

توسعه توانمندی‌های ایران در برنامه هسته‌ای و هشدار به مقامات امریکایی که در مذاکرات برای همیشه باز نمی‌ماند، مقامات کاخ سفید را به تجدیدنظر در سیاست‌های اعلانی خود واداشته است و ادامه تنش‌ها را به صلاح نمی‌دانند. هرچند امریکایی‌ها در سال‌های اخیر، ایران را به کارشکنی در مسیر مذاکرات متهم می‌کردند، اما به گفته روس‌ها، این واشنگتن بود که راه رسیدن به توافق را مسدود کرده بود، اما موفقیتی کسب نکرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز سه شنبه در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، گفت: «کشور‌های غربی مذاکرات چندجانبه را در وین تا حد ممکن سیاسی کردند، اما اکنون ظاهراً درک کرده‌اند که چنین سیاستی با منافع آن‌ها مطابقت ندارد. موضع ما به سیاست خودشان بستگی دارد و در صورت نیاز پاسخ خواهیم داد.» اولیانوف در پیام دیگری در این خصوص نوشت: «غرب و جهان متمدن مترادف نیستند. کسانی که با این مخالفند به اندازه کافی متمدن نیستند.» مقامات مسکو و تهران پیش از این گفته بودند که همه چیز به تصمیمات سیاسی واشنگتن بستگی دارد که آیا می‌خواهد به برجام بازگردد یا کماکان به مسیر تقابل ادامه خواهد داد.

ایران در دو سال گذشته با ادامه همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حسن نیت خود را برای رسیدن به توافق نشان داده است، اما با وجود این، واشنگتن گامی برای بازگشت و احیای برجام برنداشته است و با خواسته‌های فرابرجامی، چوب لای چرخ مذاکرات گذاشته است. درحالی که مقامات تهران گفته‌اند که هیچ بندی به برجام اضافه یا از آن کم نخواهد شد و در روز‌های اخیر هم مذاکرات غیرمستقیمی بین هیئت ایرانی و امریکا در عمان برگزار شده است که به گفته طرف ایرانی، گفتگو‌ها روی همان برجام متمرکز است. علی باقری، نماینده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای هم به امارات رفته تا با مقامات تروئیکای اروپا گفتگو کند. اخیراً هم برخی منابع ادعا کرده‌اند که اختلافات تهران و واشنگتن بر سر سه منطقه ادعایی ایران حل شده است که راه رسیدن به توافق را هموار می‌کند. تلاش امریکایی‌ها برای توافق احتمالی با ایران، درحالی است که همه تلاش‌های این کشور برای انزوای ایران به شکست منتهی شد و در ماه‌های اخیر کشور‌های عربی هم روابط خود را با ایران بهبود داده‌اند و دست واشنگتن برای تحت فشار قرار دادن تهران خالی شده است. مقامات واشنگتن هم که ادعا می‌کردند روی برجام متمرکز نیستند، این روز‌ها دیپلماسی را بهترین راه برای تعامل با تهران اعلام کرده‌اند.

ناامیدی نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که بزرگ‌ترین دشمن ایران است و در یک دهه گذشته خود را به آب و آتش زده تا مانع توافق غرب با تهران شود، اکنون به شکست تلاش‌های خود اذعان کرده است. کانال ۱۳ اسرائیل به نقل از نتانیاهو گفت که این رژیم دیگر قادر به تأثیرگذاری بر روند مذاکرات فشرده غیرمستقیم بین ایران و امریکا بر سر پرونده هسته‌ای نیست. این شبکه صهیونیستی سخنان نتانیاهو را تلخ توصیف کرد و گفت: «ما می‌بینیم که این موضوع از دیدگاه اسرائیل در حال بدتر شدن بوده و نفوذ آن در حال کاهش است.» با وجود ناامیدی نتانیاهو از به شکست کشاندن مذاکرات برجام، کاخ سفید گفته است که در این زمینه با تل‌آویو مشورت می‌کند.

شکست سیاست‌های تل‌آویو در قبال ایران درحالی است که نتانیاهو مدعی است که بسیاری از چالش‌های امنیتی سرزمین‌های اشغالی از ناحیه جمهوری اسلامی است. نتانیاهو روز سه شنبه در جلسه کمیته امنیتی و روابط خارجی کنست ادعا کرد: «بیش از ۹۰ درصد مشکلات امنیتی ما ناشی از جمهوری اسلامی ایران و نیرو‌های نیابتی این کشور است. هر توافقی که امریکا با ایران در مورد برنامه هسته‌ای امضا کند برای تل‌آویو الزام‌آور نخواهد بود و ما برای دفاع از خود هرکاری انجام خواهیم داد.» نتانیاهو درحالی از مشکلات امنیتی این رژیم صحبت می‌کند که طرح افراطی اصلاحات قضایی وی فلسطین اشغالی را به مدت چندین ماه درگیر بحران و اعتراضات خیابانی کرده است تا جایی که برخی مقامات و سیاستمداران ارشد این رژیم درباره احتمال جنگ داخلی و فروپاشی حکومت تل‌آویو هشدار داده‌اند. به گفته مقامات سابق و شهروندان اسرائیلی مسبب اصلی بحران‌های داخلی این رژیم خود تندرو‌های کابینه هستند که با طرح‌های جنجالی خود به تشدید ناامنی‌ها دامن می‌زنند. ادعا‌های نتانیاهو تازگی ندارد و در دهه اخیر صد‌ها بار از حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران سخن گفته، اما در عمل اقدامی نتوانسته انجام دهد، زیرا از عقوبت این امر خطرناک واهمه دارد.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها