ورود امارات به مذاکرات برجام؟!

کد خبر: 1227258

همزمان با تکذیب مذاکره با ایران درباره توافق موقت از سوی آمریکا،معاون سیاسی وزیر خارجه از گفت وگو با همتایان خود در ۳ کشور فرانسه، آلمان و انگلیس در امارات خبر داد

ورود امارات به مذاکرات برجام؟!

در حالی که هنوز خبر اول مذاکرات هسته ای و برجام موضوع رد هر گونه توافق موقت یا جایگزین برجام از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه بود، روز گذشته علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان در توییتی خبر جدیدی داد و از دیدارش با همتایان خود از سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه نوشت. محل این دیدار هم جالب بود و به جای تهران یا هر کدام از پایتخت های اروپایی این بار ابوظبی پایتخت امارات میزبان این دیدار شد، دیداری که در سال جدید حداقل یک بار دیگر نیز صورت گرفته، آن هم در اسلو پایتخت نروژ.  در سوی مقابل و پس از موضع گیری ایران در خصوص توافق موقت، یکی از مقام‌های ارشد ایالات متحده آمریکا تصریح کرد که ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران در خصوص یک توافق موقت هسته‌ای با یکدیگر بحث و تبادل نظری نداشته‌اند.  همزمان، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیزتصریح کرد که طرف‌های غربی برجام، تا حد ممکن مذاکرات وین در خصوص احیای برجام و لغو تحریم‌های یک جانبه علیه جمهوری اسلامی را سیاسی کردند و هم‌اکنون فهمیده‌اند که چنین سیاستی در راستای منافع آن‌ها نیست.

ورود امارات به مذاکرات؟!

 باقری از مذاکرات خود با همتایانش در تروئیکای اروپایی در ابوظبی خبر داده است. این که با وجود روابط دیپلماتیک در سطح سفرا، دو طرف چرا نمی‌توانند سنگ‌های خود را در مذاکراتی در کشورهای یکدیگر وا کنند، جای تامل دارد، اما همین برگزاری گفت و گوها در امارات نیز حائز چند نکته است. نخست این که تنش فزاینده میان ایران و اروپا، احتمالا کار را به میانجیگری و مذاکرات در کشور ثالثی کشانده و امارات نیز با مشاهده این تنش و نقش قطر و عمان قصد نقش‌آفرینی دارد و به جرگه میانجیگران میان ایران و غرب پیوسته است.  با شروع جنگ اوکراین و اتهامات مطرح، مواضع اروپا در قبال مذاکرات و پرونده هسته‌ای بسیار تند و به اسرائیل نزدیک شده؛ تا جایی که مذاکرات دو طرف به کشور ثالثی با میانجیگری آن منتقل شده است. دوم این که این گفت و گوها مکمل مذاکرات آمریکا و ایران با واسطه عمان و قطر است. اما در خصوص این که تا چه اندازه مذاکرات ابوظبی در سایه خواسته‌های اروپا درباره جنگ اوکراین موفقیت‌آمیز خواهد بود، تردید وجود دارد. 

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها