«جام‌جم آنلاین» به نقل از محبعلی: احیای روابط تهران و قاهره برای منطقه سودمند است

کد خبر: 1220134

ایران و مصر به عنوان دو کشور مهم در منطقه غرب آسیا در صورت تجدید روابط سیاسی می‌توانند در برقراری ثبات و آرامش در منطقه غرب آسیا نقش بسیار مهمی را ایفا کنند.

«جام‌جم آنلاین» به نقل از محبعلی: احیای روابط تهران و قاهره برای منطقه سودمند است

 

«فردا نیوز» - ایران و مصر قبل و بعد از پیروزی انقلاب روابط پر فراز و نشینی را تجربه کردند و در مقاطعی بروز برخی از اتفاقات و تحولات باعث کدورت میان دو کشور و اتخاذ تصمیماتی مبنی بر قطع روابط سیاسی شده است. با این وصف، نقش و جایگاه هر دو کشور در منطقه غرب آسیا و همچنین جهان اسلام حاکی از تاثیرگذاری هر دو کشور بر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی است و  از این رو کارشناسان سیاست خارجی بر این باورند که در صورت عزم تهران و قاهره برای برقراری روابط دوباره و ارتقای آن در سطح همکاری‌های سیاسی، سیاست خارجی، فرهنگی و اقتصادی، منطقه شاهد اتفاقات و رویدادهای مثبت خواهد بود.

قاسم محبعلی  مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه در گفت و گو با جام‌جم آنلاین با اشاره جایگاه مصر در جهان عرب و دنیای اسلام خاطرنشان کرد: در طول دهه‌های گذشته مصر نقشی کلیدی در منطقه غرب آسیا داشته و تا مدتها رهبری جهان عرب را به عهده داشت و اگرچه حداقل از دو دهه گذاشته با توجه به ارتقای جایگاه عربستان در بین کشورهای  عربی تا حدودی این جایگاه متزلزل شده اما با این وصف همچنان باید مصر را یکی از مهم‌ترین کشورهای جهان عرب دانست.

وی با اشاره به پیشینه روابط ایران و مصر گفت: وجود رقابت میان تهران و قاهره در پیش از انقلاب و همچنین بروز تحولاتی در عرصه سیاست خارجی مصر بویژه در مقطعی که پیمان کمپ دیوید منعقد شد باعث تیرگی روابط جمهوری اسلامی ایران و مصر شد و این روند در مقاطعی از دهه گذشته همچنان تدوام پیدا کرد. در عین حال سرعت رخدادها و تحولات سیاسی و همچنین شرایط منطقه‌ای باعث شد که مقامات دو کشور زمینه را برای فراهم آوردن مقدمات برای برقراری روابط مجدد سیاسی مناسب ببینند.

این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل در عین حال تصریح کرد: نباید تصور کرد که تصمیم دو کشور برای برقرار روابط سیاسی بدون چالش باشد. به هر صورت میان تهران و قاهره مسائل حل نشده‌ای وجود دارد که باید به مرور و در جریان بحث و گفت و گو‌های طرفینی این موضوعات مورد بحث و بررسی قرار گیرد و برای حل آنها چاره اندیشی شود.

محبعلیی تمایل مصر برای شروع بحث و گفت و گو‌های طرفینی را ناشی از تحولات جدید در عرصه منطقه‌ای دانست و گفت: در دوره جدید تعاملات سیاسی ما با کشورهای خلیج فارس در حال بازسازی است و این مساله بر روابط ایران با سایر کشورهای عربی بویژه مصر هم تاثیر گذاشته است.

این کارشناس حوزه سیاست خارجی خاطرنشان کرد: کشور مصر وزنه مهمی در بین کشورهای منطقه غرب آسیا است و با جهان عرب روابط پایداری دارد و از این جهت تجدد روابط سیاسی میان تهران و قاهره می‌تواند باعث گسترش تعاملات میان ایران با کشورهایی مثل عربستان، عراق، الجزایر، مراکش و مغرب شود.

وی با اشاره به پیوندهای مشترک تاریخی و فرهنگی میان ایران و مصر تاکید کرد: وجود این پیشینه تاریخی می‌تواند زمینه بسط روابط فرهنگی را میان دو کشور فراهم کند.

محبعلی درباره توسعه روابط اقتصادی تهران و قاهره گفت: مصر زمانی قلب جهان عرب بود و اگر چه در شرایط کنونی این جایگاه تضعیف شده اما با توجه به جمعیت بزرگی که دارد و روند رو به رشدی را در عرصه اقتصادی در پیش گرفته است. از این رو می‌توان پیشبینی کرد که در صورت رفع موضوعات چالش برانگیز میان دو کشور و جدیتی که تهران و قاهره برای بسط روابط سیاسی نشان خواهند دارد این دو کشور مهم در حوزه غرب آسیا با بسط تعاملات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی باعث ثبات و آرامش منطقه شوند. 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها