«فردا» بررسی می‌کند:

تغییر محاسباتی دموکرات‌ها در مذاکرات وین/ نگاه شش ساله به توافق احتمالی

کد خبر: 1192404

بدون‌شک دوگانه‌سازی «ترامپ-غیرترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری 2024 یک برنده دارد و آن، حزب دموکرات خواهد بود.

تغییر محاسباتی دموکرات‌ها در مذاکرات وین/ نگاه شش ساله به توافق احتمالی

گروه سیاست سایت فردا: دموکرات‌ها با پیروزی در انتخابات مجلس سنا ( 51 کرسی از 100کرسی سنا)، اکثریت نسبی مجلس سنا را بار دیگر حفظ کرده اند.تا قبل از برگزاری انتخابات میاندوره ای اخیر،محبوبیت بایدن درنزد رای دهندگان آمریکاییبه 35 تا 39 درصد رسیده بود.همین مسئله، خود را در انتخابات میاندوره ای مجلس نمایندگان(دیگرمجلس آمریکا) نیز نشان داد. اما نکته اصلی، به دودستگی پررنگ در حزب جمهوریخواه بازمی گردد. تا قبل از برگزاری انتخابات، ترامپ توانسته بود بار دیگر رهبری حزب جمهوریخواه را برعهده بگیرد. او( ترامپ) آماده بود تا ضمن سند زدن پیروزی جمهوریخواهان در مجلس سنا، خود را به نامزد اصلی و بدون رقیب جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024 معرفی کند. تصور می شد  که با توجه به ضعف شدید بایدن و حتی عدم حمایت بسیاری از رای دهندگان مستقل از فردی مانند کامالا هریس( معاون بایدن )، احتمال بازگشت جمهوریخواهان به قدرت در سال 2024 محتمل خواهد بود.

اما با توجه به نتایج انتخابات میاندوره ای کنگره، این محاسبه تا اندازه زیادی بر هم ریخته است. اکنون، ترامپ به برگ برنده بایدن و دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری 2024 تبدیل شده است! صورت مسئله این است که ترامپ  اصرار دارد به هر قیمت ممکن در انتخابات بیاید حتی به عنوان یک نامزد مستقل ازجمهوریخواهان! کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند ترامپ در مقایسه با سال 2016 که توانست در انتخابات پیروز شود و سال 2020 که در رقابتی نزدیک از جو بایدن کاندیدای وقت حزب دموکرات شکست خورد، کار سخت‌تری برای راه‌اندازییک کارزار انتخاباتی جدی و موفق دارد.  اکنون ترامپ حاضرنیست فردی مانند دی سانیس فرماندار ایالت فلوریدا به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوریخواه مورد حمایت وی قرار گیرد.

بدون شک دوگانه سازی "ترامپ-غیرترامپ" در انتخابات ریاست جمهوری 2024 یک برنده دارد و آن، حزب دموکرات خواهد بود. رییس‌جمهور پیشین امریکا در حال حاضر درگیر تحقیقات قضایی متعددی است. وزارت دادگستری و اداره تحقیقات فدرال (FBI) در حال تحقیق درباره اسناد بسیار حساس و سری هستند که دونالد ترامپ بدون اجازه قانونی در خانه شخصی خود از آنها نگهداری می‌کرد و در شرایطی که وزارت دادگستری خواهان پس دادن این اسناد بود، او در برابر این امر از خود مقاومت نشان می‌داد. روزنامه واشنگتن‌پست روز دوشنبه ۲۹ مهر به نقل از منابع مطلع بدون ذکر نام آنها گزارش داد که اسناد محرمانه‌ای که توسط اداره تحقیقات فدرال از ویلای دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق امریکا ضبط شده حاوی اسراری در مورد ایران و چین است. وزارت دادگستری امریکا در حال بررسی احتمال نقض قوانین حکومتی از سوی دونالد ترامپ در این پرونده است. یک محور دیگر این تحقیقات احتمال ممانعت از اجرای قانون توسط ترامپ و دستیارانش هنگام اعزام ماموران اف‌بی‌آی برای بازرسی از اقامتگاه اوست. وزارت دادگستری امریکا در اطلاع‌رسانی پیرامون این تحقیقات هشدار داده که علاوه بر اسنادی که در منزل دونالد ترامپ ضبط شده ممکن است اسناد محرمانه بیشتری از کاخ سفید به شکل غیرقانونی خارج شده باشد.

اما سوال اصلی اینجاست که افزایش احتمال پیروزی دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری 2024 چه تاثیری در وضعیت مذاکرات هسته ای ( مذاکرات احیای برجام) خواهد گذاشت؟! واقعیت امر این است که دموکراتها اکنون معتقدند هر توافقی که صورت گیرد، حداقل ممکن است تا شش سال اعتبار داشته باشد .قبل از برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره، آنها اعلام کرده بودند که نهایتا تا سال 2024 میلادی قادر به ارائه تضمین در خصوص توافق هسته ای خواهند بود. در چنین شرایطی بایدن و همراهانش، نسبت به گذشته نیز با سردرگمی بیشتری مشغول رصدو تحلیل مذاکرات وین هستند! آنها از یک سو گذشت زمان را به ضرر خود دیده اند زیرا ایران توانسته است در پاسخ به بدعهدی مطلق طرف غربی، غنی سازی 60 درصدی در فردو را در دستور کار قرار دهد و دوربینهای نظارتی  آژانس بین المللی انرژی اتمی را از کار بیاندازد. فراتر از آن، تلفیق پدیده مذاکرات وین و جنگ اوکراین نیز معمای پیچیده ای را در برابر دموکراتها و تروییکای اروپایی خلق کرده است. ابعاد و عمق این معامله هر روز دارد گسترش پیدا می کند.آنچه مسلم است اینکه بازیگران غربی اکنون باید میان دو گزینه "بازگشت واقعی به برجام" یا " ادامه مسیر پرریسک و خطای کنونی"دست به انتخاب بزنند. گزینه سومی به نام "بازگشت ظاهری به توافق هسته ای " در اینجا محلی از اعراب نداشته و نخواهد داشت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها