پرداخت بدهی های ایران ارتباطی به آزادی زندانیان ندارد

کد خبر: 484216

«جاش ارنست» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری آمریکا تاکید کرد پرداخت بدهی این کشور به ایران، با آزادی ۵ شهرند آمریکایی مرتبط نبوده است.

خبرگزاری مهر: به نقل از وبسایت کاخ سفید، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری خود درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا سخن گفت. وی در پاسخ به خبرنگاران تاکید کرد پرداخت بدهی ایران، به خاطر آزادی زندانیان نبوده است.
وی گفت: آزادی ۵ شهروند آمریکایی از سوی ایران نشان داد این کشور در جهت اجرای عدالت و دموکراسی قدم برمی دارد. وی در عین حال تاکید کرد آزاد کردن دارایی های ایران در پاسخ به آزادی زندانیان نیست.
سخنگوی کاخ سفید گفت: این امر نتیجه روند طولانی رسیدگی به ادعا در دیوان لاهه بود. در سال ۱۹۷۹ انقلاب ایران روی داد که موجب تیره شدن روابط ما گردید. قبل از این انقلاب،دولت آمریکا با دولت ایران به توافق رسیده بود حدود چهارصد میلیون دلار تجهیزات نظامی به دولت ایران بدهد که با وقوع انقلاب این قرارداد اجرا نشد و پول ایران در دست آمریکا ماند.
ارنست به این موضوع نیز اشاره کرد که پرداخت بدهی های ایران آنگونه که جمهوری خواهان ادعا می کنند، باج دهی به ایران نبوده است بلکه نوعی صداقت دوطرفه محسوب می شود.
وی افزود: نمی توانیم همزمانی آزاد شدن دارایی های ایران و آزادی زندانیان را اتفاقی قلمداد کنیم. در حقیقت این فرصتی دیپلماتیک برای ایجاد رابطه با ایران است. جمهوری خواهان کنگره پیش از این ادعا کرده بودند آزاد کردن بدهی های ایران نوعی باج دهی به ایران بوده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها