سنجش ملاک‌های ما برای انتخاب همسر باید چگونه باشد؟

کد خبر: 649840

کار مهم انتخاب همسر را یا با آزمون و خطا، نگرانی و تردید، استخاره و دعاگرفتن انجام می‌دهند یا عینی‌ترین و نمایان‌ترین ویژگی‌ها، مانند ظاهر فرد، تحصیلات و وضعیت اقتصادی را در نظر می‌گیرند و چنین می‌شود که در گرداب سطحی‌نگری فردی می‌افتند یا اسیر ظاهرسازی‌های مذهبی می‌شوند...

سنجش ملاک‌های ما برای انتخاب همسر باید چگونه باشد؟
سرویس سبک زندگی: از بین مسائل مربوط به ازدواج، ملاک‌های اصلی همسرگزینی و روش‌های تشخیص و سنجش ملاک‌ها، بیش از همه پر ابهام و چالش‌برانگیزند. ویژگی‌های هر فرد در میان ملاک‌های ازدواج را می‌توان در سه گروه جای داد... در ادامه این مطلب را به نقل از سایت سپیده دانایی می‌خوانیم.
سنجش ملاک‌های ما برای انتخاب همسر
سنجش ملاک‌های ما برای انتخاب همسر
انتخاب همسر با همه اهمیت و جاذبه‌ای که دارد، پیچیده‌ترین و دشوارترین انتخاب انسان است. از بین مسائل مربوط به ازدواج، ملاک‌های اصلی همسرگزینی و روش‌های تشخیص و سنجش ملاک‌ها، بیش از همه پر ابهام و چالش‌برانگیزند. ازدواج دو هدف اصلی دارد:
۱. آنچه که بهره خود فرد می‌شود، یعنی ارضای سالم و پایدار میل جنسی، برخورداری از امنیت روانی، تأمین نیازهای عاطفی، افزایش سطح شادکامی و رضایت از زندگی و در نتیجه رسیدن به خودشکوفایی و کامروایی در زندگی؛
۲. به‌دنیاآوردن فرزندان سالم و موفقیت در تربیت شایسته آن‌ها.
قرآن کریم این دو هدف را با زیباترین و رساترین تعبیر از زبان بندگان نیکوکار خداوند، عبادالرحمن، به صورت دعا، یعنی بالاترین خواسته و مقصودی که داریم عنوان کرده است:
«رَبنا هَبْ لَنا مِنْ اَزواجنا وَ ذُریاتِنا قُرَّه اَعْینٍ وَاجْعَلْنا لِلْمْتَّقینَ اِماماً» (فرقان ۷۴)
پروردگارا به ما همسران و فرزندانی ده که مایه روشنی چشم‌ها و آرام‌بخش دل‌هایمان باشند و (همه) ما را پیشوای پارسایان و پرهیزگاران قرار ده.»
همسری که یک جوان برمی‌گزیند، باید او را در اجابت این دعا و رسیدن به این چکاد بلند و روشن کمال یاری رساند و این فراهم نمی‌شود مگر اینکه دختر و پسری که می‌خواهند ازدواج کنند، علاوه بر هماهنگی در برخی ویژگی‌های فردی و خانوادگی، دارای صفات شخصیتی بهنجار و سالمی باشند و با آموزش‌های مناسب سطح مهارت‌های زندگی و ارتباطی خود را افزایش دهند.
ویژگی‌های هر فرد را می‌توان در سه گروه جای داد:
۱. تغییرناپذیر: جسم (قد، چهره و…)، نژاد، هوش، سن، عده خواهران و برادران، سواد پدرومادر و…؛
۲. نسبتاً ثابت: صفات شخصیتی. میزان برون‌گرایی، صداقت، حیاء، امانت‌داری، حسن خلق، سخاوت، دین‌داری، استقلال و…؛
۳. تغییرپذیر: رفتارها و مهارت‌های آموختنی، ناراحتی‌های روانی گذرا مانند اضطراب، افسردگی، پیشرفت تحصیلی، میزان درآمد و… .
روشن است که ویژگی‌های گروه سوم را نباید جدی گرفت و کسی را به خاطر آن‌ها نباید قبول یا رد کرد. از بین ویژگی‌های گروه اول، برخورداری از سطح هوشی بالاتر از متوسط را می‌توان با کمی بررسی و در صورت تردید از طریق مشاوره‌های علمی در کم‌تر از یک‌ماه بدست آورد و بقیه را نیز به آسانی مشخص کرد. ملاک‌های اصلی به گروه دوم تعلق دارند که بعد از ازدواج خود را نشان می‌دهند و به سادگی تغییر نمی‌پذیرند. نارضایتی‌های خانوادگی و طلاق‌ها بیشتر مربوط به این صفات و ویژگی‌های شخصیتی نسبتاًپایدار است. متأسفانه چون علمای اخلاق و روان‌شناسان مسلمان در ایران، در این زمینه‌ها، یعنی تعیین ملاک‌های اصلی ازدواج و راه‌های تشخیص آن‌ها مطالعات و بررسی‌های علمی و دقیقی انجام نداده‌اند، جوانان و پدران و مادران آن‌ها دچار سردرگمی‌های زیادی شده‌اند و کار مهم انتخاب همسر را یا با آزمون و خطا، نگرانی و تردید، استخاره و دعاگرفتن انجام می‌دهند یا عینی‌ترین و نمایان‌ترین ویژگی‌ها، مانند ظاهر فرد، تحصیلات و وضعیت اقتصادی را در نظر می‌گیرند و چنین می‌شود که در گرداب سطحی‌نگری فردی می‌افتند یا اسیر ظاهرسازی‌های مذهبی می‌شوند. این عرصه بیش از دیگر میدان‌های علمی همکاری صمیمانه و پیگیری پژوهشگران حوزه و دانشگاه را می‌طلبد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها