جزئیات نماد جدید میدان انقلاب

کد خبر: 176094

وی افزود: این طرح دارای ساختار چند وجهی است که ترکیبی از حجم‌های مختلف با اندازه‌های به صورت هرمی از بالا به پایین گسترده می‌شود و دارای مکعب‌های به هم پیوسته است که از نظر اندازه با هم متفاوتند.

مهر: مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در مورد طرح میدان انقلاب اسلامی که از سوی هنرمندان حوزه هنری ارائه شده است گفت: با اجرای این طرح در این میدان مخاطب از هر طرف که به اثر نگاه می‌کند وجهی از مضامین انقلاب اسلامی و روایتی از وقایع آن را می‌بیند.
مرتضی گودرزی دیباج با بیان اینکه طرح جدید دارای چند وجه و گویش متنوع است و هارمونی و پیوستگی ساختاری و مفهومی خود را حفظ کرده است گفت: کار در مجموع حدود ۱۳ متر ارتفاع دارد و دارای هجده پرسوناژ مختلف در اندازه‌های مختلف است.

وی ادامه داد: برای رعایت تمامی جوانب از جمله وضعیت فیزیکی، پرسوناژ محیط و وجود ایستگاه مترو، طرح دارای سازه محکم اما تو خالی است که از نظر وزن سبک خواهد بود.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: برای طراحی اثر می‌دانی که عموم مردم ما انتظارات فراوانی از آن خواهند داشت باید ملاحظات و محاسبات متعددی انجام شود و ضرورت دارد طرح حاوی نمادهای مختلف باشد.

وی افزود: این طرح دارای ساختار چند وجهی است که ترکیبی از حجم‌های مختلف با اندازه‌های به صورت هرمی از بالا به پایین گسترده می‌شود و دارای مکعب‌های به هم پیوسته است که از نظر اندازه با هم متفاوتند.

گودرزی دیباج در تشریح بیشتر این طرح گفت: روی وجوه این مکعب ۴ طرح در قالب نقش برجسته اجرا می‌شود که در مجموع روایت‌ای مختلفی از وقایع انقلاب اسلامی مانند حضور مردم، پیوستن نظامیان به جریان انقلاب، ورود و سخنرانی سخنرانی معروف حضرت امام (ره)، حضور و تاثیر زنان انقلاب اسلامی دارد.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری ادامه داد: بر روی جداره کوچک‌ترین این مکعب‌ها نقوشی از چهره شاهان گذشته معاصر کشور تعبیه شده که به صورت نمادین شکاف برداشته است و فلری براق و طلاگونه از درون آن سنگ‌ها قابل رویت است.

وی افزود: بر یکی دیگرسکوهای متصل به طرح صفی از اقوام کشور اعم از لر، بلوچ، عرب و ترکمن و... قرار دارد که در جریان نهضت اسلامی حضور داشته‌اند.

وی طرح فردی نمادین که دارای دو بال است و دستان او از زنجیر آزاده شده است را یکی دیگر از وجوه این طرح دانست و گفت: بر بلندای کل طرح یعنی بلند‌ترین نقطه آن نیز پیکره جوانی است که به عنوان نماد همه جوانانی است که در جریان انقلاب اسلامی حضور فعال و تعیین کننده‌ای داشتند.

گودرزی دیباج ادامه داد: میدان انقلاب اسلامی تنها یک میدان نیست بلکه نقطه عطف انقلاب اسلامی و محل تمرکز خاطرات حماسی و جانفشانی‌های انقلابیون دین مدار و فداکاری ایرانی با پرچمداری بزرگ مرد تاریخ یعنی حضرت امام (ره) است.

وی افزود: میدان‌ها نقاط عطف تصویری شهر‌ها هستند و هر چند که وسعت زیادی را در شهر‌ها از آن خود ندارند اما به دلایل متعددی مانند مشترک بودن با خیابان‌ها و تقاطع‌ها داشتن چشم انداز و ایجاد تنفس بصری برای شهروندان در مناسبات فرهنگی، ایجاد هویت شهری و منطقه‌ای بسیار فوق العاده موثر هستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها