بیش از ۳۰۰ موکب میزبان زائران اربعینی هستند

پا به پا با زائرین عشق

کد خبر: 1240581

مراسم اربعین هر روز گرم و گرم‌تر می‌شود و در تمام استان‌ها سعی شده با ایجاد امکانات لازم علاوه بر تسهیل رفت و آمد زائران، نیازهای آنها در طول مسیر نیز تامین شود.

پا به پا با زائرین عشق

حجت الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری به تبیین خدمات و اقدامات ارائه شده این سازمان در مواکب برپا شده در داخل ایران و عراق پرداخت و اظهار داشت: زیارت اربعین در سیره اهل بیت یکی از مهمترین روزهای زیارتی است.

وی با بیان اینکه زیارت مفهوم گسترده‌ای دارد و نزد شیعه و سنی از جایگاه خاصی برخوردار است گفت: با فضیلت ترین زیارات زیارت امام حسین است بخصوص در روایات سفارش بسیاری به زیارت اربعین شده است و زیارت اربعین از نشانه‌های شیعه به شمار می‌رود. اجتماع بشر در یک بازه زمانی محدودی حول محور امام حسین گرد هم جمع می‌شوند اگر سال‌های گذشته از دهم صفر پیاده روی اربعین آغاز می‌شد امسال این حرکت معنوی از ابتدای صفر آغاز شده است از این رو با پیش بینی‌های صورت گرفته شاهد حضور زائران فراوانی در کربلا خواهیم بود.

عادل پیاده روی اربعین را حرکت عظیم و مانور حضور شیعه دانست و اظهار داشت: امیدوار هستیم این حضور به زودی به ظهور امام زمان وصل شود. حلقه تکمیل شدن زیارت اربعین آن است که زائران پس از زیارت به سامرا بروند و بیعت مجددی با حضرت صاحب‌الزمان (عج) داشته باشند.

اربعین امسال پرشورتر است

عادل به تبیین برنامه‌ها و خدمات ارائه شده در این مواکب پرداخت و بیان داشت: امسال توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های فرهنگی شده است بخصوص با توجه به هتک حرمت ساحت مقدس قرآن کریم برنامه‌های قرآنی در اربعین امسال بسیار جدی و پررنگ‌تر خواهد بود. از این رو کمیته‌ای در این زمینه تشکیل شده‌است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به گرمای شدید کشور عراق گفت: با توجه به گرمای بالای کشور عراق برای آسایش و رفاه زائران سازمان اقدام به تهیه مه پاش، یخ ساز و سیستم‌های سرمایشی کرده است. همچنین خدمت رسانی به زائران در ۳۶۱ موکب به همت امامزادگان و بقاع متبرکه در قالب خدمات فرهنگی، رفاهی و اسکان صورت خواهد گرفت.

وی افزود: برای مثال در داخل کشور در ۷۶ موکب خدمات فرهنگی، ۱۳۹ موکب خدمات رفاهی و ۳۷ موکب خدمت اسکان به زائران ارائه می‌شود و مابقی مواکب در خاک عراق به ارائه خدمات مشغول خواهند بود. همچنین خیل عظیمی از مشتاقان که توفیق حضور در این مراسم با شکوه را ندارند می‌توانند در مراسم جاماندگان حسینی که در ۲ هزار بقعه برگزار می‌شود شرکت کنند.

عادل ادامه داد: از دیگر اقدامات توزیع ۱۰ میلیون بطری آب و پنجاه هزار قالب یخ، اسکان پانصد هزار نفر در مواکب امامزادگان، فعالیت هفده دستگاه کانتینر نانوایی، ایجاد ۲۴ رخت‌شور خانه در طریق کربلا و نجف، راه اندازی کارخانه یخ سازی پنج تنی، ایجاد دوازده دستگاه تمام اتوماتیک کباب زن، راه اندازی دستگاه تمام اتوماتیک فلافل زن و.... از دیگر اقداماتی است که برای رفاه زائران در نظر گرفته شده است.

ایران آماده اربعین

کرمانشاهی‌ها با راه‌اندازی موکب‌های متعدد حالا امکانات رفاهی، اسکان، غذا و استحمام هزاران زائر را مهیا کرده‌اند و با برپایی بیمارستان صحرایی، پاسخگوی نیازهای بهداشت و درمانی خواهندبود.همچنین تعداد پرواز فرودگاه‌ها نیز افزایش یافته و فرودگاه شهدای ایلام پروازهایش را به هفته‌ای ۳۲ سورتی رسانده‌است. ضمن این‌که در مازندران هم امسال برای اولین بار از فرودگاه رامسر دو پرواز برای اعزام زائران اربعین به نجف انجام می‌شود.

کرمانشاهی‌ها تمهیداتی ویژه اندیشیده‌اند تا میزبانان خوبی برای عاشقان سیدالشهدا(ع) باشند. بر همین اساس از شهرستان کنگاور تا مرز خسروی در تمامی نواحی خدمات اربعینی ارائه می‌شود که برخی آنها وابسته به ارگان‌ها بوده و برخی نیز به طور مستقل فعالیت می‌کنند.برپایی بیمارستان صحرایی از سوی قرارگاه نجف، راه‌اندازی سه موکب درمانی کامل با تجهیزات بالا با همکاری بهداری قرارگاه و بسیج جامع پزشکی در شهرستان قصرشیرین، مرز خسروی و مرصاد برای مراجعات زائران، بخشی از خدمات درمانی این استان است.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه نبی اکرم(ص) کرمانشاه با بیان این‌که سه قرارگاه از سوی سپاه برای اسکان زائران در نظر گرفته‌شده، می‌گوید: «اردوگاه توحید با حدود ۲۰۰۰ نفر، اردوگاه کربلا با ۵۰۰ نفر و سازمان اردوگاه اردویی سپاه استان نیز با ۳۰۰ نفر ظرفیت میزبان زائران در شهر کرمانشاه است.»

سرهنگ سعید بهشتی ادامه می‌دهد: «موکب مرصاد نیز که برای پذیرایی از زوار آماده سازی شده و با پذیرایی روزانه پنج تا ۸۰۰۰ وعده غذایی و بیش از یکهزار اسکان در خدمت هموطنان است.»

وی با تاکید بر این‌که در شهرستان‌های اسلام‌آبادغرب، دالاهو و سرپل ذهاب قرارگاه‌های اردویی برای اسکان زوار آماده شده، تصریح می‌کند: در شهرستان قصرشیرین نیز موکب بسیار بزرگ سیدالشهدا(ع) با ظرفیت اسکان ۵۰۰۰ نفری با استحمام و تغذیه ۱۰هزار نفری فراهم شده‌است.»

هموطنان در این استان، به منظور تامین خون مورد نیاز مراکز درمانی در اربعین، پویشی را راه‌اندازی کرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها در حال حاضر، تمامی مراکز درمانی که در مسیر پیاده‌روی اربعین قرار دارد، ذخایر خون بیشتر از حد معمول داشته و برای بیمارستان شهرستان قصرشیرین و بیمارستان‌های صحرایی به طور ویژه هماهنگی‌های لازم برای تأمین خون به اندازه مورد نیاز انجام گرفته‌است.

آن‌طور که مدیرکل انتقال خون کرمانشاه اعلام کرده هم اکنون ذخایر خون در این استان بالای ۱۰ روز بوده و با توجه به این‌که میزبان زائران هستند و مسیرهای مشترکی با استان‌های همجوار دارند، ذخایر خون در مرکز و بانک خون شهرستان‌ها به میزان کافی موجود است.

مریم میرزاده با بیان این‌که بر اساس افزایش تردد جاده‌ای در ایام اربعین، ذخایر خون در زمان بروز وقایع و شرایط بحرانی برای مراکز بیمارستانی مهیا بوده اما به دلیل همیشگی بودن این نیاز به خون، از همشهریان درخواست می‌شود، اهدای خون در فصل گرما و ایام اربعین را فراموش نکنند، او به جام‌جم می‌گوید: «پویش نذر خون از ابتدای ماه محرم راه‌اندازی شده و تا پایان ماه صفر همچنان ادامه خواهدداشت که از ابتدای محرم تا پایان محرم بیش از ۶۰۰۰ نفر در این پویش مشارکت داشتند.»به گفته این مسئول، از ۶۰۰۰ مراجعه‌کننده در ایام محرم ۵۰۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴درصد افزایش یافته‌است.

     

افزایش پرواز فرودگاه‌ها

با نزدیک شدن به روز موعود اربعین، حرکت‌ها به سمت کربلا افزایش یافته و بر همین اساس و در جهت رفاه حال زائرین اباعبدا...الحسین(ع) در تمام استان‌ها با شرکت‌های هواپیمایی رایزنی‌هایی صورت گرفته تا تعداد پروازها افزایش یابد.به گفته سرپرست فرودگاه شهدای ایلام، برنامه پروازهای این فرودگاه، از هفته‌ای۲۰سورتی پرواز به هفته‌ای ۳۲سورتی افزایش می‌یابد.وحید فروغی‌زاد با اشاره به گرمای شدید هوا در ایلام می‌گوید: «در ترمینال موقت فرودگاه ایلام که برای عملیات اربعین بهره ‎‌برداری شد، شش کولر گازی ۶۰ هزار نصب شد تا زائران مشکلی نداشته‌باشند.»

در مازندران هم امسال برای اولین بار از فرودگاه رامسر دو پرواز برای اعزام زائران اربعین به نجف انجام می‌شود که موجب سهولت رفت و آمدها خواهدشد.

جانشین رئیس ستاد اربعین حسینی در مازندران با اشاره به آمار ثبت‌نامی‌ها هم می‌گوید: «بیش از ۲۰۰۰ نفر متقاضی سفر هوایی برای زیارت اربعین هستند و با رایزنی‌های صورت گرفته، شش پرواز به استان اضافه شد و علاوه بر ساری، برای اولین بار دو پرواز هم از رامسر به سمت نجف خواهیم داشت.»

روح‌ا... سلگی ادامه می‌دهد: «با کمک جهاد کشاورزی بیش از ۲۰تن گوشت قرمز و ۲۰تن مرغ، ۱۰تن روغن، ۱۰خودروی یخچال‌دار، ۱۰تریلی یخچال‌دار برای انتقال اقلام تأمین شده‌است.»وی تاکید می‌کند که بیش از ۲۴۰نفر کادردرمان از مازندران در سفر اربعین خدمات ارائه می‌کنند و در هر موکب سه تا چهار امدادگر وجود دارد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها