گزارش ویژه از وضعیت میدانی در سوریه/ خیز ارتش سوریه برای تصرف غوطه غربی/۴ موفقیت اساسی با تامین کمربند امنیتی دمشق/ پاکسازی تروریست ها از مجاورت حرم حضرت زینب

کد خبر: 813803

با خروج گروه‌های تروریستی از غوطه شرقی، تنها غوطه غربی باقی مانده که می‌تواند تامین کننده فشار‌های توپخانه‌ای بر شهروندان سوری مستقر در دمشق باشد.

گزارش ویژه از وضعیت میدانی در سوریه/ خیز ارتش سوریه برای تصرف غوطه غربی/۴ موفقیت اساسی با تامین کمربند امنیتی دمشق/ پاکسازی تروریست ها از مجاورت حرم حضرت زینب

سرویس بین الملل فردا: آخرین فشار‌ها برای خروج تروریست‌های تکفیری داعش و جبهه النصره و تامین امنیت شهر دمشق به ویژه منطقه سید زینب از چند روز قبل آغاز شد. پیش از این بار‌ها دولت مرکزی سوریه با تروریست‌های داعش و تحریر الشام (باقی مانده جبهه النصره-القاعده-) مذاکره کرد و از آن‌ها خواست تا منطقه را ترک کنند، ولی خوی تروریستی و اهمیت راهبردی این منطقه برای فشار به منطقه سیده زینب و پرتاب راکت و موشک‌های دست ساز به این منطقه مانع از خروج تروریست‌ها از غوطه غربی دمشق شد. این منطقه شامل مناطق حجر الاسود، اردوگاه یرموک، التضامن و القدم است. مناطقی که در مجاورت منطقه حرم حضرت زینب قرار دارد و از ابتدای درگیری‌ها در سوریه شاهد حملات کور علیه شهروندان سوری به ویژه ساکنان و مجاوران حرم حضرت زینب بوده است.

اینجا بخوانید: کشته شدن بیش از ۱۰۰ داعشی در دمشق

با این حال مقاومت و دولت مرکزی سوریه در یک عملیات فراگیر میخ آخر را بر نا امنی‌های دمشق کوباند. در این عملیات پایگاه‌های داعش و القاعده مورد هدف توپخانه‌ای قرار گرفتند و مقاومت توانست بر نقاط راهبردی و پر اهمیت این مناطق تسلط یابد. تسلط مقاومت به معنای حضور قدرتمند و تامین کمربند امنیتی دمشق است. با خروج گروه‌های تروریستی از غوطه شرقی، تنها غوطه غربی باقی مانده که می‌تواند تامین کننده فشار‌های توپخانه‌ای بر شهروندان سوری مستقر در دمشق باشد. پیش از عملیات نیز چندین حمله خمپاره‌ای از این منطقه علیه شهروندان سوری انجام که به شهادت و مجروحیت گروهی منجر شد.

البته در این عملیات تروریست‌های تکفیری داعش مقاومت سنگینی نشان دادند، اما محور مقاومت و ارتش سوریه توانست سرپل‌های خوبی در مناطق تحت تصرف به دست آورد و از این سرپل‌ها برای پاکسازی مناطق مهم حجر الاسود و القدم استفاده کند. این عملیات چند دستاورد بزرگ برای دولت سوریه و همپیمانانش دارد.

اینجا بخوانید: کشف موشک‌های قطری برای تروریست‌ها در سوریه +عکس

الف) تامین امنیت کمربند دمشق: از ابتدای نارامی‌ها فشار برای تصرف دمشق و ایجاد ناامنی در مرکزیت سوریه وجود داشت. با پاکسازی غوطه شرقی تنها منطقه موجود غوطه غربی است و این عملیات می‌تواند برای همیشه دمشق را در یک کمربند قوی امنیتی حفظ کند و پرونده اشغال دمشق را پایان دهد.

ب) تامین امنیت حرم حضرت زینب: در چند سال خیر عملیات‌های مختلفی از سوری تروریست‌های تکفیری برای تخریب و اشغال حرم حضرت زینب صورت گرفت که بی نتیجه باقی مانده بود. در چند ماه گذشته نیز موشک پراکنی و حملات خمپاره‌ای محدود سبب خسارت‌هایی به مجاوران و زائرین حرم حضرت زینب شد. تامین امنیت غوطه غربی قطعا به تامین امنیت منطقه سیده زینب کمک میکند و طرح پاکسازی تروریست‌ها از مجاورت حرم حضرت زینب کامل می‌شود.

ج) نابود سازی داعش در پایتخت: تنها منطقه حضور تروریست‌های داعش در دمشق، منطقه غوطه غربی است که سرپل جدی برای حملات انتحاری در دمشق و مناطق اطراف شده است. پاکسازی این منطقه میخ آخر بر تابوت داعش در حومه دمشق و پایتخت سوریه است و دستاورد بزرگی برای دولت و ارتش این کشور تلقی می‌شود.

د) تامین امنیت مهاجران غیر سوری: دیگر موضوع مهم تامین امنیت مهاجران غیر سوری در حومه دمشق است. دولت سوریه پیش از جنگ به بسیاری از مهاجران جنگ زده کشور‌های اطراف پناه و در اردوگاه‌های غوطه غربی اسکان داد. تامین امنیت این منطقه می‌تواند به بهبود اوضاع امنیتی مهاجران غیر سوری کمک کند و زندگی آنان را در شرایط بهتری قرار دهد. یکی از این مراکز اردوگاه فلسطینی یرموک است که بار‌ها توسط تروریست‌ها اشغال شده و جنایت‌های فراوانی به خود دیده است. نکته حائز اهمیت دیگر حضور نیرو‌های فلسطینی محور مقاومت در سوریه در این عملیات است. مسئله‌ای که نشان دهنده حفظ آرمان فلسطین در پرونده سوریه و اهمیت داشتن جان شهروندان فلسطینی برای دولت سوریه می‌باشد. تسلط بر این منطقه می‌تواند به دنیا اثبات کند، دولت سوریه بر آرمان حفظ جان شهروندان فلسطینی و نجات قدس شریف پایبند است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها