نقره‌داغ آزادی بیان در کاپیتال هیل

کد خبر: 1261131

بازجویی و تفتیش عقاید مجلس نمایندگان آمریکا از روسای 3 دانشگاه هاروارد، پنسیلوانیا و ام‌آی‌تی درباره فراخوان های اعتراضی دانشجویان و استادان این دانشگاه ها به جنایات اسرائیل در غزه با واکنش های بسیاری مواجه شده است

نقره‌داغ آزادی بیان در کاپیتال هیل

آن چه در روزهای اخیر در کاپیتال هیل، ساختمان میزبان مجلس نمایندگان آمریکا به وقوع پیوسته، بی شباهت به دادگاه های تفتیش عقاید در قرون وسطی توسط کلیسای کاتولیک نیست، اما این بار در قرن 21، نمایندگان مسیحی و جمهوری خواه آمریکا که تعداد اندکی از آن ها پیرو مذهب کاتولیک هستند، جلسه تفتیش عقاید نخبگان آمریکایی را برای حمایت از رژیم صهیونیستی و جنایات آن ها در غزه برگزار کردند. اکنون، در پی نشست پرتنش اخیر در کنگره آمریکا که در آن رؤسای سه دانشگاه شناخته‌شده این کشور درباره عملکرد خود در جریان ابراز مخالفت‌ها و تجمع‌های اعتراضی حامیان فلسطین مورد پرسش قرار گرفتند، ۷۴ تن از نمایندگان کنگره خواهان کناره‌گیری این رؤسا شدند. در این شرایط، فشارها بر دو دانشگاه عضو آیوی لیگ ( یک مجموعه متشکل از 8 دانشگاه خصوصی معروف آمریکا) و موسسه فناوری ماساچوست (دانشگاه ام آی تی) پس از یک جلسه استماع کنگره در سه شنبه هفته گذشته به بهانه «مبارزه با افزایش یهودستیزی در دانشگاه های ایالات متحده» در پی جنگ اسرائیل و غزه بالا گرفته است.  رؤسای دانشگاه‌های هاروارد، ام‌آی‌تی و پنسیلوانیا در جلسه استماع هفته گذشته پاسخ مستقیم ندادند که آیا فراخوان به نابودی قوم یهود، نقض اساسنامه این نهادهای آکادمیک است یا خیر. آن‌ها گفته بودند تشخیص این امر «بستگی به زمینه» و شرایط دارد. به گزارش سایت هیل و فاکس نیوز، ۷۴ عضو کنگره در نامه خود خواهان کناره‌گیری «فوری» رؤسای سه دانشگاه شدند و نوشتند این مراکز آکادمیک باید «طرح عملی» ارائه دهند تا «اطمینان حاصل شود که دانشجویان و استادان یهودی و اسرائیلی در محوطه دانشگاه شما امن هستند». بیشتر امضاکنندگان درخواست استعفای رؤسای سه دانشگاه پرآوازه آمریکایی، اعضای جمهوری‌خواه کنگره هستند. با این حال، برخی دموکرات‌ها، مانند جارد مسکوویتز، با حمایت از تعلیق ریاست سه شخصیت آکادمیک در مسند ریاست این نهادهای علمی، به آن‌ها نسبت به حمایت از «مواضع یهودستیزانه» هشدار دادند. به گزارش رویترز، الیزابت مگیل، رئیس دانشگاه پنسیلوانیا، سالی کورن‎بلوث، رئیس ام‌آی‌تی و کلودین گی، رئیس هاروارد، در نشست استماع کنگره در روز ۱۴ آذر از دادن پاسخ آری یا خیر به پرسش‌های الیز استفانیک، یک نماینده جمهوری‌خواه، درخصوص نقض اساسنامه دانشگاه‌ها از راه «فراخوان به نسل‌کشی یهودیان» خودداری کردند. آن‌ها گفتند که طیف گسترده‌ای از سخنان مطرح‌شده در دانشگاه که ممکن است تنفرآمیز باشد، تحت حمایت متمم اول قانون اساسی آمریکا و سیاست‌های دانشگاه است.

آزادی بیان از نوع آمریکایی

امیرعلی ابوالفتح- در قانون اساسی ایالات متحده آمریکا، آزادی بیان تضمین شده است، اما حالا که عده ای از دانشجویان آمریکایی به نفع فلسطین شعار داده اند، کنگره آمریکا، روسای برخی از معتبرترین دانشگاه ها را احضار کرده و از آنان پرسیده است چرا با « یهودستیزی » مقابله نمی کنند؟فارغ از این که حمایت از فلسطین، الزاما دشمنی با یهودیان قلمداد نمی شود و طرح چنین سوالاتی، زنده کننده دوران مک کارتیسم در آمریکاست، برخی از اعضای کنگره طی نامه ای خواستار شده اند که روسای احضار شده ، به دلیل تعلل در محکوم کردن اقدامات دانشجویان حامی فلسطین، اخراج شوند. این رفتار نشان می دهد که آزادی بیان در آمریکا تا جایی تضمین می شود که «خطوط قرمز» از جمله دفاع از فلسطین و انتقاد از اسرائیل را رد نکند، در غیر این صورت، می تواند حتی به قیمت برکناری روسای دانشگاه ها به دلیل شعار سردادن دانشجویان تمام شود. در آمریکا، یهودستیزی و نه هر ستیز دیگری، علیه دیگر ملت ها و دیگر ادیان، جرمی غیر قابل بخشش به شمار می آید و آن هم نه به دلیل این که اکثریت مردم آمریکا یهودی باشند، بلکه به این دلیل که سیاست در ایالات متحده بیش از هر کشور دیگری در جهان، زیر سلطه جریان با نفوذ مسیحیان اونجلیست و مسیحیان صهیونی قرار دارد.

از نظر این جریان، وفاداری به موجودیت اسرائیل و صحه گذاشتن بر هر رفتار اسرائیل ، حتی نسل کشی انسان ها، بر هر اصل و ارزشی از جمله اصول قانون اساسی ایالات متحده و ارزش هایی همچون آزادی بیان و دفاع از کرامت انسان ها ارجحیت دارد. هر نوع نافرمانی هم با شدیدترین شکل ممکن، سرکوب و خاطیان، رسوا و مجازات خواهند شد.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها