«فردا» گزارش می‌دهد

سعودی ها در پرده سینما به دنبال چیستند؟ / از اکران باربی تا معاملات فرهنگی با تل آویو

کد خبر: 1242825

نمی‌توان گرایش به فیلمهای انحرافی را معلول تغییر ذائقه جوانان سعودی تلقی کرد! چنین تغییری همگام با اصلاحات بن سلمان در عرصه‌های سیاسی ، فرهنگی واقتصادی و با هدف عادی‌سازی برخی الگوواره‌های زیست غیردینی در عربستان رخ می‌دهد.

سعودی ها در پرده سینما  به دنبال چیستند؟ / از اکران باربی تا معاملات فرهنگی با  تل آویو

گروه بین‌الملل سایت فردا - فیلم «باربی»، به کارگردانی گرتا گرویگ، ماجرای عروسکی که تبدیل به آدم می‌شود و پا به دنیای واقعی می‌‌گذارد، با مشکلات جهان واقعی مواجه است: ترویج الگوهای انحرافی جنسی و ترویج آن به مثابه امری مباح! 

همین مسئله، منجر به ممنوعیت اکران فیلم باربی در اکثر کشورهای مسلمان شده است. اما عربستان سعودی اجازه اکران «باربی» را در سینماهایش داده است.این فیلم چند بازیگر از گروههای منحرف  جنسی دارد، از جمله هری نف، بازیگر زن تراجنسیتی، که نقش یکی از عروسکها را بازی می‌کند.اما در عربستان سعودی، اکران این فیلم بی‌سرو‌صدا نبود. در ریاض، اولین شب اکران در مجموعه سینمایی ووکس ، پذیرایی مفصلی از مشاهده کنندگان این فیلم صورت گرفت و به گرمی از آنها توسط سعودیها استقبال شد! در سینمای ای‌ام‌سی در جده نیز تعدادی عبای صورتی ( صورتی نماد رنگ عروسک باربی محسوب می شود ) توسط مسئولین هنری عربستانی، جهت تزیین سالن سینما چیده شده بود! 

از سویی، واکنش‌های متفاوت در برخی کشورهای مسلمان نشان‌دهنده تغییرهای اجتماعی و سیاسی است. چهار دختر کویتی پست‌هایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر کردند که نشان می‌داد حدود پنج ساعت رانندگی کردند تا به شهر دمام در عربستان سعودی بروند و فیلم باربی را تماشا کنند. بر اساس بیانیه‌ای که در خبرگزاری دولتی کویت منتشر شده است، مقام‌های کویتی این فیلم را به‌دلیل ترویج «عقاید و باورهای مغایر با جامعه کویت» ممنوع کرده‌اند.

وزارت فرهنگ الجزایر  نیز برای سینماهای این کشور اخطار فرستاده است که اکران فیلم باربی را متوقف کنند و اعلام کرده است به «اخلاقیات جامعه آسیب می‌زند».

در ایالت پنجاب پاکستان نیز اکران باربی به‌دلیل «محتوای زننده» به‌مدت ۱۰ روز متوقف شد.وزیر فرهنگ لبنان هفته گذشته خواستار ممنوعیت این فیلم شد. او تاکید کرد که  این فیلم «همجنس‌گرایی و وضعیت تراجنسیتی و تفکر زشت رد قیمومیت پدر را ترویج می‌کند».  

پول سعودی ها در جیب کمپانی فیلمسازی صهیونیستی 

از سوی دیگر، برخی رسانه‌ها از پخش فیلمی چند قسمتی به نام  «پیشگویی کاساندرا» از شبکه ام. بی. سی، در آینده نزدیک اطلاع دادند. شبکه صهیونیستی کان این فیلم را فروخته شده است و اعلام کرد این نخستین بار است که حق پخش یک سریال تلویزیونی به شبکه سعودی فروخته می‌شود. عمر منور، یکی از مدیران این شبکه  صهیونیستی، اعلام کرد که ما مفتخریم این برنامه را برای بینندگان جوان در سراسر جهان قابل دسترس کنیم.شبکه ام.بی.سی که به دلیل پخش سریال‌هایی در حمایت از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، بارها مورد انتقاد مخاطبان قرار گرفته، هنوز واکنشی به انتشار این خبر نشان نداده است. 

شبکه کان همچنین اعلام کرد که حق پخش سریالی در ژانر درام به نام «Special» را نیز به شبکه تلویزیونی ترکیه‌ای کانال دی فروخته است. از این رو، بینندگان در ترکیه خواهند توانست برای نخستین بار از این شبکه ترکیه‌ای، سریال ساخت رژیم صهیونیستی را ببینند.

موضوع فیلم «پیش‌گویی کاساندرا» کاملا ضد ایرانی و علیه حزب‌الله است. در این به اصطلاح مستند، حزب‌الله لبنان و ایران به همکاری با باندهای مواد مخدر و پولشویی در آمریکای لاتین متهم شده‌اند و روند مستند به همکاری موساد با اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده آمریکا برای مقابله با این باندها می‌پردازد. در پایان این فیلم نیز ادعا شده است که همکاری موساد و اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا در سال ۲۰۱۵ و پس از توافق هسته‌ای (برجام) در دوره باراک اوباما متوقف شده است. این مستند همچنین روایتی علیه دولت اوباما دارد.

بر اساس ادعای این شبکه صهیونیستی،  این فیلم  قرار است به زودی در شبکه زد. دی. اف آلمان و سی.‌ بی.‌ سی کانادا و در کانال فرانسوی ارته نیز پخش شود. در ماه مارس ( فروردین ماه ) امسال  نیز شرکت اسرائیلی «پارتنر» اعلام کرد که با پلتفرم «شاهد» عربستان سعودی که بزرگترین پلتفرم عربی برای سرویس «ویدئو های درخواستی » متعلق به گروه ام.‌بی.‌سی است، قرارداد همکاری امضا کرده است .

سعودیها به دنبال چیستند؟

همان گونه که مسجل است، صنعت فیملسازی سعودیها و متعلقات آن، متغیری وابسته به سیاستگذاری سیاسی کلان این کشور و دربار می باشد . به عبارت بهتر، نمی توان گرایش به فیلمهای انحرافی را معلول تغییر ذائقه جوانان سعودی به سوی انحرافات اخلاقی یا حتی پذیرش عمومی آن در مناطقی از عربستان تلقی کرد! بدیهی است که چنین تغییری همگام با اصلاحات محمد بن سلمان ولیعهد سعودیها در عرصه های سیاسی ، فرهنگی واقتصادی و با هدف عادی سازی برخی الگوواره های زیست غیردینی در عربستان رخ می دهد.

با توجه به چشم اندازی که ولیعهد عربستان سعودی در خصوص آینده کشورش ترسیم کرده ، وی قصد دارد در یک روند 5 تا 10 ساله با تاسیس برخی شهرها و مناطق فوق مدرن ( مانند شهر نئوم)، کشورش را تبدیل به کانون گردشگری و سرمایه گذاری در جهان تبدیل کند. در چنین روندی، بن سلمان قبح زدایی نسبت به برخی الگوهای دینی و اخلاقی را یک پیش فرض اجتناب ناپذیر تلقی می کند! فراتر از آن، دربار سعودی در صدد است سبک زندگی نسلهای جدیدتر در عربستان را با الگوهای زیست جهانی( به جای زیست بومی) وفق دهد تا در آینده، به واسطه تلافی فرهنگها و خرده فرهنگهای گوناگون در عربستان ، میان شهروندان این کشور و پیروان دیگر ادیان ( حتی فرقه های انحرافی و افراد لائیک یا پوچ گرا) تضاد و چالشی به وجود نیاید. از دید بن سلمان و همراهانش، پرده های سینما و صفحات تلویزیون، مجاری انتقال و تثبیت این سبک زندگی جدید محسوب می شود....

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها