داوود اوغلو جنجال به پا کرد

کد خبر: 1197176

اپوزیسیون ترکیه اعلام کرد که بحث و بررسی درباره کاندیدای مشترک ریاست جمهوری میان خود را آغاز کرده و همچنین به توافقی درباره نقشه راهی برای مرحله انتقالی و برنامه دولت در صورت پیروزی در انتخابات آتی رسیده است.

داوود اوغلو جنجال به پا کرد

اپوزیسیون ترکیه اعلام کرد که بحث و بررسی درباره کاندیدای مشترک ریاست جمهوری میان خود را آغاز کرده و همچنین به توافقی درباره نقشه راهی برای مرحله انتقالی و برنامه دولت در صورت پیروزی در انتخابات آتی رسیده است.

به نوشته روزنامه عربی ۲۱، در دهمین نشست روز پنج‌شنبه سران "میزگرد شش جانبه" به میزبانی احمد داوود اوغلو، رئیس حزب "آینده" ترکیه، اپوزیسیون ترکیه اعلام کرد که بحث و بررسی درباره کاندیدای مشترک ریاست جمهوری میان خود را آغاز کرده و همچنین به توافقی درباره نقشه راهی برای مرحله انتقالی و برنامه دولت در صورت پیروزی در انتخابات آتی رسیده است.

متن سیاست‌های مشترکی که به منزله بیانیه‌ای انتخاباتی است و تدوین آن انجام شده، در کنار نقشه راه روند انتقالی در تاریخ ۳۰ ژانویه جاری اعلام خواهد شد.

"میزگرد شش جانبه" تصمیم گرفت کمیته ائتلاف انتخاباتی را تشکیل داده و بحث و بررسی‌ها درباره کاندیدای مشترک انتخابات برای رقابت با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی این کشور را آغاز کند.

در بیانیه یاد شده آمده است، تحقق رویکرد میزگرد شش جانبه که از یک سال قبل آغاز شده، بر دو شرط اصلی استوار است، یکی انتخاب کاندیدای مشترک به عنوان رئیس جمهور و دومی کسب اکثریت پارلمانی لازم برای اصلاح قانون اساسی.

همچنین در ادامه این بیانیه آمده است، برای تحقق دو شرط گفته شده، کمیته تشکیل شده برای امنیت انتخابات باید به صورت مستمر همزمان با تمرکز بر تدابیر لازم برای حفاظت از صندوق‌های رای و تشکیل کمیته‌ای مشترک جهت بررسی انتخابات طبق تصمیمات روساء و بررسی گزینه‌های جایگزین که امکان استفاده از آنها در انتخابات پارلمانی برای رسیدن به اکثریت وجود دارد، کار کند.

"میزگرد شش جانبه" تصمیم گرفت نشست‌های خود را در مرحله آتی افزایش دهد و نشست آتی در تاریخ ۲۶ ماه جاری میلادی به میزبانی مرال آکشنر، رهبر حزب "خوب" برگزار خواهد شد.

همچنین "میزگرد شش جانبه" تاکید کرد که از هیچ انتخابات زودهنگامی که بر اساس قانون انتخابات جدید برگزار خواهد شد، هرگز حمایت نخواهد کرد و طبق قانونی که بر اساس آن انتخابات سال ۲۰۱۸ برگزار شد، آماده حمایت از انتخاباتی زودهنگام قبل از ششم آوریل است.

رئیس حزب دموکرات ترکیه در گفتگویی مطبوعاتی اظهار کرد: دیدارهای دوجانبه و سه‌جانبه‌ای برای بحث و بررسی درباره کاندیدای مشترک ریاست جمهوری برگزار خواهد شد اما اعلام آن پیش از آغاز تقویم انتخاباتی بعید است.

او در ادامه تاکید کرد: کاندیدای مشترک ریاست جمهوری باید یکی از رهبران "میزگرد شش جانبه" باشد و کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه خود را به عنوان کاندیدا به میزگرد تحمیل نکرد.

رئیس حزب دموکرات ترکیه همچنین گفت: هر حزبی ارزیابی‌های ویژه خود را درباره کاندیدا با در نظر گرفتن شرایط سیاسی و توازن قوا انجام خواهد داد.

داوود اوغلو با اظهارات روز جمعه خود در شبکه ماهواره‌ای "HALK TV" درباره صلاحیت رهبران میزگرد شش جانبه در صورت معرفی یک کاندیدای مشترک و پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری جنجال به پا کرد.

او تاکید کرد: میزگرد شش جانبه یک کاندیدای مشترک را معرفی خواهد کرد، چه این کاندیدای مشترک یکی از رهبران میزگرد باشد چه نباشد، رهبران شش حزب صلاحیت امضا و تایید هر گونه تصمیم استراتژیک ریاست جمهوری را دارند.

داوود اوغلو در ادامه گفت: ما زمان تصمیم‌گیری، حساسیت حزب مردم جمهوری‌خواه را بررسی خواهیم کرد و زمانی که قلیچدار اوغلو تصمیم‌گیری می‌کند، حساسیت بلوک محافظه‌کار را در نظر خواهد گرفت.

او افزود: زمان توافق درباره یک کاندیدای مشترک رسیده است، آنها هنوز درباره اسامی گفتگو نکردند اما درباره روند این عملیات گفتگویی شده است.

اظهارات داوود اوغلو درباره اختیارات رهبران "میزگرد شش جانبه" جنجالی را در محافل سیاسی ترکیه به راه انداخت.

معاون رئیس حزب عدالت و توسعه ترکیه توییت کرد، به نظر می‌رسد رهبران میزگرد شش جانبه رویای یک حاکمیت اقلیتی بدون دموکراسی را در سر دارند، آنهایی که به مشروعیت رئیس جمهور ما که با نسبت ۵۰ درصد آراء به اضافه یک انتخاب شده، ابراز تردید می‌کنند، می‌خواهند ترکیه زیر نظر کمتر از یک درصد اداره شود.

محمد علی شلبی که به تازگی پس از استعفا از حزب مردم جمهوری‌خواه به حزب عدالت و توسعه پیوسته، گفت: رهبران میزگرد معاونان رئیس جمهور خواهند بود و قوه اجرایی را به عنوان هیئتی قانونی هدایت خواهند کرد، معاون رئیس جمهور، رئیس جمهور را هدایت خواهد کرد و این یک هرج و مرج واقعی است.

شامل طیار، نویسنده ترکیه‌ای نوشت، روشن شد کسانی که رئیس جمهوری وابسته به حزب نمی‌خواهند، به دنبال یک عروسک هستند و این یک شوخی است.

اسماعیل یاشا، نویسنده ترکیه‌ای گفت: این ساختار قیمومیت بر رئیس جمهور منتخب و تبدیل آن به تنها یک عروسک است، رئیس جمهور منتخب هر تصمیمی را تنها با موافقت حزبی خواهد گرفت که محبوبیت آن به یک درصد نمی‌رسد.

ارصوی دیدی، خبرنگار ترکیه‌ای نیز نوشت، این پیشنهاد با روال معمول مغایر بوده و غیر قابل اجرا است، این چه رئیس جمهوری است که بعد از اخذ حکم از سوی مردم، دستورالعمل‌هایی را از روسای احزاب دریافت خواهد کرد؟/ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها