سفیر سعودی در لبنان این روزها به دنبال چیست؟

کد خبر: 1183757

با پایان یافتن دوران ریاست جمهوری میشل عون و بسته شدن درب های کاخ بعبدا در نتیجه عدم انتخاب رئیس جمهور جدید، سفیر سعودی در لبنان این روزها با هدف دخالت در روند سیاسی این کشور بسیار فعال ظاهر شده است.

سفیر سعودی در لبنان این روزها به دنبال چیست؟

سفارت عربستان در لبنان برای آنچه نجات پیمان "طائف" نامیده است، این روزها سرگرم  آماده سازی شرایط برای برگزاری کنفرانسی با حضور شخصیت های داخلی و خارجی نزدیک به ریاض است. ولید البخاری سفیر عربستان نهایت تلاش خود را کرده است که این کنفرانس پر شور به نظر برسد. بر اساس اطلاعات اولیه حسین الحسینی رئیس سابق پارلمان لبنان، اخضر الابراهیمی وزیر خارجه سابق الجزایر و برخی نمایندگان لبنانی حاضر در زمان امضای پیمان طائف و همچنین شخصیت هایی از گروههای مختلف لبنانی در این مراسم حاضر خواهند شد.

هر چند ظاهر این مراسم قرار است در دفاع از پیمان طائف و اهمیت اجرای آن برگزار شود اما در باطن این مراسم، یک موضوع بیشتر اهمیت ندارد: هدف گرفتن سلاح مقاومت با طرح ادعای ضرورت " خلع سلاح شبه نظامیان".

تلاش های اخیر سفیر سعودی در این راستا تعریف می شود که عربستان در این مرحله از صحنه سیاسی لبنان که تغییرات زیادی در انتظار آن است عرصه را به نفع خود پیش برده و تلاش های اخیر سوئیس برای گردهم آوردن گروههای سیاسی لبنانی برای مذاکره و کاهش اختلافات را به شکست بکشاند، چرا که سعودی ها ایفای نقش کشورهای دیگر در عرصه لبنان را بر نمی تابند.

روزنامه الاخبار در گزارشی تاکید کرده است که کنفرانس مورد نظر سعودی ها قرار است حزب الله را مسئول مشکلات اقتصادی و سیاسی اخیر در لبنان معرفی کرده و فصل جدیدی از درگیری با  رقبای سعودیها در لبنان را آغاز خواهد کرد؛ ولو به قیمت درگیری های خونین در عرصه داخلی.

گفتنی در هفته های گذشته سفارت سوئیس در لبنان قصد برگزاری ضیافتی بین نمایندگان تمامی احزاب سیاسی لبنان در منزل سفیر این کشور را داشت که هدف از این ضیافت، حمایت از روند گفت وگو بین تمامی احزاب لبنانی و همچنین زمینه سازی کنفرانس ژنو با همین هدف در آینده بود.

برخی از شنیده های غیر رسمی در محافل سیاسی لبنانی از این حکایت داشت که سوئیس قصد داشت تا طرف های سیاسی لبنانی را برای تجدید نظر در پیمان طائف و رسیدن یه یک پیمان دیگر ترغیب کند؛ پیمانی جدید که نواقص طائف را نداشته و از میزان بحران های سیاسی و اقتصادی در لبنان بکاهد.

ولید البخاری سفیر عربستان در لبنان بلافاصله پس از انتشار این خبر با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود هرگونه تغییر در پیمان طائف را مردود شمرد به طور تلویحی لبنان را به نا امنی و تجزیه در صورت کنار گذاشتن این پیمان تهدید کرد.

سفیر عربستان به این میزان نیز اکتفا نکرده و دوشنبه گذشته با میشل عون رئیس جمهور وقت و نبیه بری رئیس مجلس لبنان دیدار کرد و پس از پایان دیدارها، محل را بدون مصاحبه با خبرنگاران ترک کرد؛ اقدامی که معمولا در لبنان مثبت تلقی نمی شود.

پس از این اقدام سفیر سعودی، سفارت سوئیس ضیافت خود را به تاریغ دیگری موکول کرد؛ هر چند که کارشناسان سیاسی معتقدند که این ضیافت دیگر برگزار نخواهد شد.

به نظر می رسد ناکامی سفیر سعودی در تحقق بخشیدن به اهداف ریاض در لبنان در دوره قبل و بعد از آخرین انتخابات پارلمانی و شکست او در منزوی کردن حزب الله، سران وی در ریاض را خشمگین کرده و از این رو، برخی تحلیلگران معتقدند که چه بسا البخاری در مرحله آینده برای جلب حمایت روسای خود، دست به هر اقدامی ولو به قیمت درگیری های خونین داخلی در لبنان بزند.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها