واکنش ها به حمله آمریکا علیه مقر الحشد الشعبی/موضع حزب الله و انصارالله چه بود؟

کد خبر: 1076671

سخنگوی وزارت خارجه عراق، اقدام آمریکا در بمباران مقر سازمان الحشد الشعبی در استان الانبار را محکوم کرد و از آغاز تحقیقات در این‌باره خبر داد.

واکنش ها به حمله آمریکا علیه مقر الحشد الشعبی/موضع حزب الله و انصارالله چه بود؟

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق،  حمله بامداد امروز (دوشنبه - ۲۸ ژوئن) آمریکا علیه مقرهای سازمان الحشد الشعبی عراق در استان الانبار و نزدیکی مرز سوریه را محکوم کرد.

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وی اعلام کرد: «وزارت خارجه بار دیگر مخالفت کامل خود را با این امر که عراق، یک طرف در هرگونه درگیری یا رویارویی برای تسویه حساب‌‌ها در اراضیش باشد، بیان می‌کند. این امر یک تجاوز و نقض حاکمیت ملی و خروج آشکار از موازین و میثاق‌های بین‌المللی محسوب می‌شود».

وی افزود: «ما بر پایبندی به حاکمیت و وحدت عراق تاکید می‌کنیم و با هماهنگی، ارتباط با طرف‌های مختلف و نیز از طریق ابتکارات و تلاش‌های دیپلماتیک برای اطمینان از عدم تکرار چنین اقدامات خصمانه مردود و محکومی؛ به هر چیزی که موجب تقویت این امر می‌شود، اتکا می‌کنیم».

سخنگوی وزارت خارجه عراق تصریح کرد که دولت عراق در حال انجام اقدامات تحقیقاتی برای حصول اطمینان از حق حاکمیت خود در این زمینه است تا از هرگونه تشدیدی علیه امنیت و ثبات عراق، جلوگیری کند.

امداد امروز منابع خبری در عراق و سوریه از حمله هوایی هواپیماهای ناشناس به مواضعی در منطقه بوکمال در مرز سوریه و عراق خبر دادند و دقایقی بعد روشن شد که این حمله به یک پایگاه پشتیبانی و لجستیکی تیپ ۱۴ الحشد الشعبی عراق بوده است.

دقایقی پس از آن نیز وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ضمن قبول مسئولیت این حمله اذعان کرد، «جنگنده‌های این کشور یکشنبه‌شب به وقت واشنگتن به دستور «جو بایدن»، رئیس جمهور این کشور، حملات دقیقی را به مناطقی در بوکمال در مرز سوریه و عراق  انجام داده است».

در این حمله چهار نیروی عراقی به شهادت رسیده‌اند. احمد المکصوصی فرمانده تیپ ۱۴ الحشد با انتشار بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت همکارانش خطاب به فرماندهی الحشد اعلام کرده که نیروهایش آماده انتقام‌گیری هستند.

از سوی دیگر، سرتیپ «یحیی رسول» سخنگوی نیروهای مسلح عراق، ضمن محکوم کردن این اقدام آمریکا علیه الحشد الشعبی، همه طرف‌ها را به آرامش دعوت کرد و وعده داد که دولت با تمام توان، به انجام تحقیقات، اتخاذ تدابیر و برقراری تماس‌های لازم در تمامی سطوح برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی مبادرت خواهد ورزید./فارس

 سید عمار الحکیم: هیچ کشوری حق ندارد حاکمیت ارضی عراق را نقض کند

رهبر جریان حکمت ملی عراق در واکنش به حمله هوایی بامداد امروز آمریکا به مواضعالحشدالشعبی، این اقدام را محکوم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سید عمار الحکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی در واکنش به حملات آمریکا نوشت: با نگرانی بسیار خبر بمباران هوایی یکی از قرارگاه‌های نیروهای الحشد الشعبی در منطقه قائم در مرز سوریه را که در آن چند تن از رزمندگان شهید و زخمی شدند دریافت کردیم.

وی ضمن محکوم کردن تکرار این حملات، مخالفت شدید خود با نقض حاکمیت ارضی عراق ازجانب هر طرفی را اعلام و عنوان کرد: از دولت عراق می‌خواهیم که در قبال این‌گونه اقدامات به مسئولیت خود عمل کند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق در پایان برای شهدا رحمت و رضوان الهی و برای مجروحان شفای عاجل طلب کرد.

بامداد امروز منابع خبری در عراق و سوریه از حمله هوایی هواپیماهای ناشناس به مواضعی در منطقه بوکمال در مرز سوریه و عراق خبر دادند و دقایقی بعد روشن شد که این حمله به یک پایگاه پشتیبانی و لجستیکی تیپ ۱۴ الحشد الشعبی عراق بوده است.

دقایقی پس از آن نیز وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ضمن قبول مسئولیت این حمله اذعان کرد، «جنگنده‌های این کشور یکشنبه‌شب به وقت واشنگتن به دستور «جو بایدن»، رئیس جمهور این کشور، حملات دقیقی را به مناطقی در بوکمال در مرز سوریه و عراق  انجام داده است».

در این حمله چهار نیروی عراقی به شهادت رسیده‌اند. احمد المکصوصی فرمانده تیپ ۱۴ الحشد با انتشار بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت همکارانش خطاب به فرماندهی الحشد اعلام کرده که نیروهایش آماده انتقام‌گیری هستند.

 قانونگذار آمریکایی حمله آمریکا به مواضع حشدالشعبی در مرز عراق-سوریه را محکوم کرد

«ایلهان عمر» نماینده مجلس نمایندگان آمریکا دستور بایدن برای حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی به مواضع نیروهای حشدالشعبی در منطقه بوکمال را محکوم کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، ایلهان عمر عضو مجلس نمایندگان آمریکا حمله هوایی ارتش این کشور به مواضع حشدالشعبی در منطقه بوکمال در مرز عراق و سوریه را محکوم کرد.

بنابر گزارشها در این حملات که بامداد یک شنبه به وقت تهران صورت گرفت حداقل 4 نفر شامل به شهادت رسیدند.

نیوزویک گزارش داد، این حمله درست یک روز قبل از سفر رئیس جدید رژیم صهیونیستی به واشنگتن برای دیدار با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا انجام گرفت. براساس گزارشها، جنگنده‌های آمریکا سه حمله در این منطقه به انجام رساندند که دو حمله در خاک سوریه و یک حمله نیز مواضعی در خاک عراق را هدف گرفت.

ایلهان عمر قانونگذار مسلمان آمریکایی در حساب توئیتری خود در واکنش به این حملات نوشت، «این چرخه ثابت خشونت و تنبیه یک سیاست شکست خورده است و هیچ یک از ما را امن‌تر نخواهد کرد.»

وی تاکید کرد، کنگره آمریکا در ارائه مجوز جنگ اختیار دارد و باید مورد مشورت قرار گیرد.

ایلهان عمر پیش از این نیز از تحریمهای آمریکا علیه اقتصاد ایران به شدت انتقاد کرده بود.

بامداد روز یک شنبه منابع خبری در عراق و سوریه از حمله هوایی هواپیماهای ناشناس به مواضعی در منطقه بوکمال در مرز سوریه و عراق خبر دادند و دقایقی بعد روشن شد که این حمله به یک پایگاه پشتیبانی و لجستیکی تیپ ۱۴ الحشد الشعبی عراق بوده است.

دقایقی پس از آن نیز وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ضمن قبول مسئولیت این حمله اذعان کرد، «جنگنده‌های این کشور یکشنبه‌شب به وقت واشنگتن به دستور جو بایدن، رئیس جمهور این کشور، حملات دقیقی را به مناطقی در بوکمال در مرز سوریه و عراق  انجام داده است».

در این حمله چهار نیروی عراقی به شهادت رسیده‌اند. احمد المکصوصی فرمانده تیپ ۱۴ الحشد با انتشار بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت همکارانش خطاب به فرماندهی الحشد اعلام کرده که نیروهایش آماده انتقام‌گیری هستند.

 حزب الله حمله به حشد الشعبی را محکوم کرد

در پی تهاجم جنگنده‌های آمریکایی به مواضع حشد الشعبی که در حال کنترل مرز کشورشان با سوریه بودند، حزب الله لبنان این اقدام را تلاشی برای تضعیف ساختار مبارزه با تروریسم تکفیری توصیف کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، حزب الله لبنان در این بیانیه که در شبکه المنار منتشر شد، تاکید کرد:  حمله جنگنده‌های آمریکایی تجاوزی آشکار به حاکمیت دو کشور دوست و اقدامی برای تضعیف توانمندی‌های مقاومت است که در حال جنگ با گروه‌های تکفیری و تروریستی قرار دارد.

حزب الله همچنین مواضع رسمی و مردمی عراق را در محکومیت این اقدام مورد ستایش قرار داد.

 

 ائتلاف نوری المالکی:دولت عراق مانع حملات تروریستی آمریکا به الحشد الشعبی شود

فراکسیون پارلمانی ائتلاف دوله القانون با صدور بیانیه‌ای ضمن درخواست از دولت الکاظمی برای انجام اقدام فوری در مجازات عوامل تجاوز به خاک عراق گفت که باید جلوی حملات مکرر به الحشد الشعبی گرفته شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، فراکسیون پارلمانی «دوله القانون» به رهبری «نوری المالکی» نخست وزیر اسبق عراق هم تجاوز نظامی آمریکا به خاک عراق را محکوم کرد.

به گزارش پایگاه خبری موازین نیوز، در بیانیه این فراکسیون آمده است: ما حمله آمریکا به نیروهای الحشد الشعبی در منطقه القائم را که با شهادت شماری از رزمندگان غیور تیپ ۱۴ همراه شد محکوم می‌کنیم، رزمندگانی که با اشتیاق مشغول تامین امنیت مرزها در برابر نفوذ تروریست‌ها به داخل خاک عراق برای انجام اقدامات تروریستی هستند.

ائتلاف دوله القانون افزود: این عمل کاملا خصمانه و غیرموجه است و موجب تحریک ملت عراق می‌شود، زیرا نیروهای امنیتی عراقی هدف گرفته شده‌اند که به اذعان خود آمریکا برای کمک و پشتیبانی در مبارزه با ترویسم در مرز حضور دارند.

ائتلاف نوری المالکی تصریح کرد: دولت عراق باید اقدامات فوری را برای مجازات عوامل این اقدام تروریستی به کار گیرد و مانع تکرار آن شود و وزارت خارجه نیز موظف است برای پایان دادن به این بی تدبیری و هدف قرار دادن مکرر الحشد الشعبی اقدام کند.

الحشد الشعبی عراق امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در ساعت دو بامداد امروز (دوشنبه، ۲۸ ژوئن)، هواپیماهای آمریکایی سه نقطه از نقاط استقرار نیروهای الحشد الشعبی (تیپ‌های ۱۴ و ۴۶)، واقع در ۱۳ کیلومتری داخل مرزهای عراق در شهرستان القائم واقع در غرب استان الانبار را هدف قرار دادند.

بنا بر این بیانیه، این تجاوز به شهادت چهار نفر که در حال انجام وظایف مرسوم خود مبنی بر جلوگیری از نفوذ عناصر داعش از سوریه به عراق بودند، منجر شد. این نیروها تحت فرماندهی عملیات مشترک عراق در حال انجام وظیفه بودند و درگیر هیچ فعالیتی علیه حضور نیروهای خارجی در کشور عراق نبودند. همان‌طور که سازمان الحشد الشعبی بارها و بارها بر این امر تاکید کرده است.

در این بیانیه تاکید شده است که بر خلاف ادعای آمریکایی‌ها که برای توجیه این جنایت خود ارائه می‌کنند، در نقاط مورد حمله، هیچ زرادخانه، انبار تسلیحات یا چیزی مشابه آن وجود نداشت.

واکنش ائتلاف النصر عراق به حمله هوایی آمریکا به حشد شعبی

ائتلاف النصر عراق در بیانیه ای به حمله هوایی آمریکا به حشد شعبی واکنش نشان داد و اعلام کرد که این اقدام آمریکا تنش و تجاوزی غیر قابل قبول است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بغداد الیوم، ائتلاف النصر عراق به رهبری حیدر العبادی، حمله نیروهای آمریکایی به مقر حشد شعبی در داخل خاک عراق را محکوم کرد.

این ائتلاف در بیانیه ای اعلام کرد که این اقدام آمریکا تنش و تجاوزی غیر قابل قبول است.

در این بیانیه وارد کردن عراق و نهادهای وابسته به آن در درگیری طرفهای منطقه ای و بین المللی که موجب شود امنیت و منافع و جان مردم عراق به خطر بیافتد، مردود اعلام شد.

ائتلاف النصر در ادامه حفظ حاکمیت عراق و وارد نشدن این کشور به درگیریهای طرفها را در جهت حفظ امنیت و صلح در عراق و منطقه خواستار شد و از همه خواست تا مسئولیت خود را برای جلوگیری از به هم خوردن اوضاع و از دست رفتن کنترل اوضاع بپذیرند.

گفتنی است، جنگنده‌های ایالات متحده آمریکا بامداد امروز مواضع حشد شعبی در منطقه البوکمال واقع در مرزهای مشترک سوریه و عراق را هدف قرار دادند. منابع سوری اعلام کردند که در این حمله یک کودک کشته و ۳ غیرنظامی زخمی شدند.

این در حالی است که طبق اعلام منابع عراقی، در جریان تجاوز نظامی ایالات متحده آمریکا به مرزهای مشترک سوریه و عراق، ۴ نیروی حشد شعبی به شهادت رسیدند. آمریکایی‌ها مدعی هستند که با هدف مبارزه با تروریسم این تجاوز نظامی را انجام داده‌اند!

تجاوز نظامی جدید ایالات متحده آمریکا به حشد شعبی در حالی اتفاق افتاد که احزاب و جریان‌های سیاسی همچنان خواستار خروج آمریکایی‌ها از خاک عراق هستند.

 انصارلله: حمله آمریکا به الحشدالشعبی برای دفاع از داعش بود

انصارالله یمن در بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید بمباران مواضع الحشدالشعبی از سوی جنگنده‌های آمریکایی، این اقدام را نقض صریح حاکمیت عراق دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه‌ای به حمله بامداد امروز جنگنده‌های آمریکایی علیه مواضع الحشدالشعبی واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

به نوشته وبسایت اطلاع‌رسانی انصارالله یمن، در این بیانیه آمده است که حمله آمریکا در چارچوب فراهم‌سازی پوشش هوایی برای القاعده و داعش است. گروهک‌هایی که بازوان آمریکا محسوب می‌شوند، اما این حملات اثری جز افزایش عزم و اراده مردم عراق ندارند.

انصارالله یمن افزود: «از مواضع رسمی و غیر رسمی عراقی‌ها در مواجهه با پروژه‌های شیطان اکبر که همان آمریکا و نوچه‌اش اسرائیل هستند، تقدیر و این تجاوز آشکار آمریکا که در مرز عراق و سوریه صورت گرفت را به شدت محکوم می‌کنیم.»

در این بیانیه ضمن تسلیت به گروه الحشدالشعبی و خانواده شهدا و مردم عراق آمده است که اینگونه حملات نشان از درستی مسیری است که مردم عراق تا تحقق پیروزی بزرگ و اخراج اشغالگران می‌پیمایند.

بامداد امروز منابع خبری در عراق و سوریه از حمله هوایی هواپیماهای ناشناس به مواضعی در منطقه بوکمال در مرز سوریه و عراق خبر دادند و دقایقی بعد روشن شد که این حمله به یک پایگاه پشتیبانی و لجستیکی تیپ ۱۴ الحشد الشعبی عراق بوده است.

دقایقی پس از آن نیز وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ضمن قبول مسئولیت این حمله اذعان کرد، «جنگنده‌های این کشور یکشنبه‌شب به وقت واشنگتن به دستور «جو بایدن»، رئیس جمهور این کشور، حملات دقیقی را به مناطقی در بوکمال در مرز سوریه و عراق  انجام داده است».

در این حمله چهار نیروی عراقی به شهادت رسیده‌اند. احمد المکصوصی فرمانده تیپ ۱۴ الحشد با انتشار بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت همکارانش خطاب به فرماندهی الحشد اعلام کرده که نیروهایش آماده انتقام‌گیری هستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها