وضعیت پارتی بازی در ایران چگونه است؟ +جدول

کد خبر: 795948

این روز‌ها همه به نوعی از وضعیت پارتی بازی در استخدامی‌ها و پیشبرد کار‌ها بسیار ناراحتند و معتقدند که بدون پارتی بازی دیگر کاری پیش نمی‌رود. آمار‌های جهانی نشان می‌دهند که این وضعیت در سال‌های اخیر اندکی در ایران در حال بهبود یافتن است و در سال ۲۰۱۷ ایران در بین ۱۳۷ کشور حاضر در رتبه بندی شاخص "پارتی بازی در تصمیم گیری مقامات دولتی" دارای رتبه ۴۶ ام بوده است.

وضعیت پارتی بازی در ایران چگونه است؟ +جدول

‍ تابناک :این روز‌ها با هر کسی که در ارتباط با پارتی بازی در ادارات و سایر نهاد‌ها صحبت کنید معتقد است که بدون پارتی بازی هیچ کاری در هیچ اداره و نهادی به پیش نمی‌رود و باید برای انجام امور یک آشنا در هر اداره و نهاد وجود داشته باشد. خیلی از جوانان بیکار نیز اعتقاد دارند که باید در حال حاضر برای یافتن کار، پارتی وجود داشته باشد.

پرسشی که در این بین مطرح است این است که واقعاً وضعیت پارتی بازی در ایران طی سال‌های اخیر بهتر شده است یا بدتر و اینکه کشورمان در مقایسه با سایر کشور‌ها و به خصوص کشور‌های رقیب در سند چشم انداز ۱۴۰۴ به لحاظ پارتی بازی دارای چه وضعیت و جایگاهی می‌باشد؟

برای یافتن پاسخ این پرسش به گزارش رقابت پذیری جهانی در سال ۲۰۱۷ مراجعه می‌کنیم و شاخص "پارتی بازی در تصمیم گیری مقامات دولتی" را مورد بررسی قرار می‌دهیم. این گزارش هر ساله توسط مجمع جهانی اقتصاد تهیه و منتشر می‌شود.

این گزارش برای سنجش شاخص‌ها عددی را بین ۱ تا ۷ در نظر می‌گیرد که عدد ۱ نشان دهنده بدترین وضعیت ممکن و عدد ۷ نشان دهنده بهترین وضعیت می‌باشد.

نمودار زیر روند شاخص پارتی بازی در تصمیم گیری مقامات دولتی در ایران را طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ نشان می‌دهد. همان گونه که از نمودار نمایان است نمره ایران در سال ۲۰۱۰ در این شاخص ۳.۴۵ از ۷ بوده است. این شاخص تا سال ۲۰۱۳ روند رو به رشدی را داشته و به عدد ۳.۶۳ رسیده است. در سال ۲۰۱۴ این شاخص با افت شدیدی مواجه شده و به نمره ۳.۰۸ کاهش یافته است، اما دوباره بعد از این سال روند رو به رشد به خود گرفته و در سال ۲۰۱۷ به عدد ۳.۵۸ رسیده است. این نشان می‌دهد که پارتی بازی در تصمیم گیری مقامات دولتی در طی این سال‌ها در ایران در حال کاهش بوده است.

 پارتی بازی

نمودار دوم نیز جایگاه ایران را در شاخص پارتی بازی در تصمیم گیری مقامات دولتی در سال ۲۰۱۷ در بین کشور‌های رقیب سند چشم انداز ۱۴۰۴ نشان می‌دهد. البته در این گزارش کشورهایی، چون ازبکستان، افغانستان، تاجیکستان، عراق و سوریه حضور ندارند.

مطابق هر شاخص و گزارش جهانی این کشور‌های امارات و قطر هستند که در شاخص پارتی بازی در تصمیم گیری مقامات دولتی در جایگاه اول و دوم کشور‌های رقیب در سند چشم انداز ۱۴۰۴ قرار دارند. رتبه جهانی این دو کشور در بین ۱۳۷ کشور به ترتیب ۲ و ۵ می‌باشد. بعد از این دو کشور، کشور عربستان با نمره ۴.۵ در رتبه نوزدهم دنیا و سوم در بین کشور‌های رقیب در سند چشم انداز ۱۴۰۴ قرار گرفته است. ایران نیز با کسب رتبه ۳.۵۸ در رتبه چهل و ششم دنیا و دهم کشور‌های رقیب در سند چشم انداز ۱۴۰۴ قرار گرفته است.

 پارتی بازی

نکته جالب این رتبه بندی این است که در سال ۲۰۱۷ کشور‌های مطرحی، چون پرتغال، روسیه، کره جنوبی، لهستان، چک و ایتالیا وضعیتی بدتر از ایران در شاخص پارتی بازی در تصمیم گیری مقامات دولتی داشته اند.

هر چند که وضعیت ایران در سال‌های اخیر در این شاخص بهبود یافته است، اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب (نزدیک شدن به عدد ۷) بسیار فاصله دارد و مسئولین باید تمام تلاش خود را در جهت ریشه کن کردن پارتی بازی در نهاد‌ها و ادارات به کار بگیرند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها