خاندوزی: دومین رکورد رشد اقتصادی ۶ درصدی دو سال اخیر ثبت شد

کد خبر: 1277342

سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت با مقایسه رشد ۹ ماهه امسال با سال‌های گذشته گفت: در ۹ ماهه امسال دومین رکورد دولت سیزدهم در رشد اقتصادی مثبت ۶ از سال ۱۳۹۶ به بعد شکسته شد.

خاندوزی: دومین رکورد رشد اقتصادی ۶ درصدی دو سال اخیر ثبت شد

 سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت صبح امروز سه شنبه در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.خاندوزی در ابتدای این نشست با اشاره آمارهای حوزه اقتصادی تاکید کرد: یکی از معضلات اقتصاد کشور قبل از دولت سیزدهم، رشدهای اقتصادی منفی و ناپایدار در کنار وضعیت نگران کننده و بحرانی متغیرهای اسمی مانند رشد نقدینگی، رشد بدهی‌های دولت و... بود.وی اضافه کرد: در واقع اقتصاد ایران در یک چرخه فرسایش و کلنگی شدن قرار گرفته بود؛ رشد سرمایه گذاری ها منفی بود؛ ناترازی بودجه کشور موجب شده بود دولت وقت از هر ابزاری مانند نظام بانکی، بورس و... بودجه خود را تامین کند، از طرفی بانک های خصوصی به محلی برای تامین مالی سهام داران خود تبدیل شده بودند و با خلق نقدینگی، از جیب مردم بر میداشتند و به جیب سهامداران اصلی می ریختند.خاندوزی یادآور شد: در چنان شرایطی دولت سیزدهم وقتی کارش را آغاز کرد، باید تدابیر مهمی در 3 زمینه رفع ناترازی‌های بودجه و نظام بانکی و نجات اقتصاد از رشدهای اقتصادی منفی و ناپایدار و همچنین مهار متغیرهای اسمی مانند رشد نقدینگی و تورم را رقم می زد.که تازه ترین آمار مراجع رسمی بیانگر تداوم حرکت اقتصاد کشور در مسیر اصلاحی است.خاندوزی در ادامه با اشاره به آخرین گزارش مرکز آمار در خصوص وضعیت بخش حقیقی اقتصاد در پاییز امسال گفت: رشد اقتصادی در پاییز امسال با ثبت عدد ۵.۱ درصد با نفت و  ۲.۵ درصد بدون احتساب نفت، ادامه دهنده روند مثبت رشد در فصول گذشته بوده است.وی اضافه کرد: بررسی گروه‌های مختلف اقتصادی نشان می‌دهد که در گروه نفت رشد ۲۱.۸ درصدی ثبت شده است که این رشد در ادامه رشد ۱۰.۷ درصدی سال گذشته است.

خاندوزی گفت: رشد ۲ برابری امسال نشان از این دارد که دولت سیزدهم با وجود تحریم‌ها توانسته است در حوزه نفتی و صادرات محصولات آن رکورد شکنی کند. سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: در زیر گروه بخش صنایع و معادن، در پاییز امسال بخش صنعت رشد ۱.۳ درصدی داشته است که استمرار رشد مثبت ۷.۲ درصدی سال گذشته است. در بخش ساختمان نیز با وجود دو فصل دارای رشد مثبت، خوشبختانه در پاییز نیز این بخش رشد مثبت ۰.۴ درصدی داشته است. رشد این بخش در پاییز سال گذشته -۴.۶ درصد بود. در بخش کشاورزی اما متاسفانه به دلیل خشکسالی‌ها همچنان شاهد رشد منفی هستیم.سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه با مقایسه رشد ۹ ماهه امسال با سال‌های گذشته افزود: در ۹ ماهه امسال رشد اقتصادی با نفت مثبت ۶.۶۸  و بدون نفت ۴ درصد بود. به این ترتیب در  ۹ ماهه امسال دومین رکورد دولت سیزدهم در رشد اقتصادی مثبت ۶ از سال ۱۳۹۶ به بعد شکسته شد.تکمیل می‌شود....

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها