کنترل ولو چیست ؟

کد خبر: 1061991

 در خطوط لوله کشی بارها اتفاق می افتد که ما به قطع و وصل و جریان نیاز پیدا می کنیم و به همین دلیل است که تجهیزاتی تولید می شوند که انواع متنوع و کاربرد فراوانی دارند و با نام شیرآلات صنعتی ولو وارد بازار می شوند. ولوها به سه دسته تقسیم می شوند :

دسته اول : در این دسته شیرهایی قرار می گیرند که جهت قطع و وصل کامل جریان هستند مانند شیر توپی یا بال ولوها، شیر دروازه ای یا گیت ولوها و شیر سماوری یا پلاگ ولوها.

دسته دوم : شیرهایی که در این دسته جای می گیرند معمولا جهت کنترل جریان هستند مانند شیرهای کروی، شیرهای پروانه ای و شیرهای سوزنی.

دسته سوم : در این دسته شیرهایی قرار می گیرند که کاملا یک طرفه هستند و از بازگشت سیال جلوگیری می کنند مانند چک ولوها.

در واقع بهتر است بگوییم که ولو یک وسیله ای مکانیکی است و عملگری که در آن وجود دارد جریان را به یکی از حالت های خودکار یا دستی و یا نیمه خودکار کنترل می کند.

کنترل ولو

کنترل ولوها از نامشان کاملا مشخص است که چه کاری انجام می دهند، آنها برای کنترل جریان استفاده می شوند. شیرهای کنترل کاملا اتوماتیک هستند و عملگر آن ها در سه نوع هیدرولیک، الکتریک و پنوماتیک تولید می شوند. عملگرهای پنوماتیکی نیز از طریق فشار هوا عمل می کنند و خود دارای دو نوع پیستونی و دیافراگمی می باشند. اینکه شیرکنترل حتما به صورت اتوماتیک عمل کند بسیار مهم و لازم است به این دلیل که وقتی به صورت دستی باز و بسته می شوند دیگر نام کنترل از روی این شیرها برداشته می شود. حال اگر بخواهیم نحوه کنترل ولو را بیان کنیم به این صورت است که آن ها قابلیت این را دارند که بتوانند دستورالعملی را پذیرش کنند، بنابراین میزان فشار مورد نظری که برای خط لوله مورد نیاز است را برای شیر کنترل تعیین می کنند و اختلاف فشار جریان عبوری و فشار تعریف شده توسط شیر، کنترل می شود که متناسب با این اختلاف فشار دریچه کنترل ولو باز و بسته می شود تا فشار عبوری و مشخص شده یکسان شوند و اختلاف فشار در آن ها به حداقل ممکن و حتی صفر برسد. شیر کنترل دو نوع شیر دارد که یکی از شیرها حرکت خطی و شیر دیگر حرکت دورانی دارد و بهتر است بگوییم که عملکرد هر دوی این شیرها یکسان است و تنها تفاوت آن ها این است که از ساختمان بند آور متفاوت می باشند به طوری که امکان تشخیص آن ها با مشاهده ظاهری امکان پذیر نیست.

شیر کنترل با حرکت خطی

این شیرها که بند آور آن ها با حرکت خطی باعث کنترل جریان می شود از ویژگی های خاصی برخوردار هستند و آن ها برای جریان ها و سیالاتی که خصوصیات مشخص دارند کاربرد فراوانی دارند که این ویژگی ها عبارتند از : دارای مسیر پرپیچ و خم، امکان استفاده در دبی های پایین، قرارگیری در دسته شیرهای Low Recovery، برخورداری از طرح های مختلفی ازTrim، مورد استفاده در فشار های بسیار بالا، ساخته شده به صورت رزوه ای یا فلنجی و قسمت Bonnet در آن قابل جداسازی است.

شیر کنترل با حرکت دورانی

بندآور این شیر کنترل ها توسط حرکت دورانی باعث کنترل مسیر جریان می شود. این شیرها از نظر ظاهری با شیرهای خطی مشابه هستند و تنها تفاوت آن ها نحوه حرکت بندآور آن ها است که موقع چرخش دستگیره شیر متفاوت می شود. ویژگی های این شیرهای کنترل و جریان سیال عبارتند از : دارای مسیر Stream Lined، قرار گرفتن در دسته شیرهای High Recovery، دارای ظرفیت بیشتر نسبت به شیر خطی، سایش و خوردگی کمتر در این شیر ها، مورد استفاده برای سیالات داری گل و لای، امکان طراحی بدون فلنج، Bonnet در آن ها به صورت یکپارچه.

عملکردهای اصلی شیر کنترل

اگر بخواهیم عملکردهای شیر کنترل را شرح دهیم به این صورت است :

• راه اندازی، توقف و هدایت جریان

• کاهش و یا تنظیم و کنترل جریان

• مانع از برگشت جریان

• تنظیم فشار و یا کاهش آن

قبل از اینکه شیر را انتخاب کنیم باید ملاحظات فنی را در نظر بگیریم :

  • بخار، مایع یا گاز بودن آن
  • درجه حرارت و فشار
  • ملاحظات جریان
  • سرعت عمل و فرکانس

با توجه به نوع مواد اولیه، شیرها به یکی از روش های اتصال با فلنج، اتصال فشاری، اتصال جوشی، اتصال رزوه ای و اتصال با چسب ( در شیرهای پلاستیکی و یا لوله ها ) به سیستم لوله کشی وصل می شوند.

شرکت ای شاپ صنعت با سال ها سابقه در زمینه تامین تجهیزات ابزار، دقیق طراحی و مشاوره پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی و سایر صنایع کشور اماده ارائه خدمات می باشد. شما برای خرید فلومتر می توانید با شماره تماس های 88746663-021 و  88746664-021 با کارشناسان فروش این مجموعه تماس حاصل کرده و از مشاوره رایگان این مجموعه بهره مند شوید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها