چگونه مهریه خود را مطالبه کنیم؟ + نحوه و مراحل

کد خبر: 1247710

اگر قصد مطالبه مهریه خود را دارید، باید به این نکته توجه داشته باشید که چنین درخواستی نیازمند انجام یکسری از کارها و ارائه یکسری از مدارک می باشد که ما در این مقاله تمام این اطلاعات را در اختیارتان قرار می دهیم تا بتوانید بهترین عملکرد را در چنین موقعیتی از خود نشان دهید.

چگونه مهریه خود را مطالبه کنیم؟ + نحوه و مراحل

 

 

طبق قانون و شریعت اسلام، مهریه مالی است که به زن تعلق می گیرد و مرد موظف به پرداخت آن است. حال شاید سوال پیش آید چه چیزی را می توان به عنوان مهریه در نظر گرفت که در پاسخ به این سوال باید گفت هر مال و دارایی که قابلیت خرید و فروش داشته باشد را می توان به عنوان مهریه در نظر گرفت. مهریه به قدری اهمیت دارد که اگر در رابطه با آن در عقدنامه صحبت نشود، عقد را باطل نمی کند، اما شرط باطل محسوب می شود. حال گاهی اوقات بین زوجین اختلافاتی ایجاد می شود و به دنبال همین اختلافات، زوج تصمیم می گیرد که مهریه زوجه را نپردازد. حال ما تصمیم داریم در این مقاله پاسخ به سوال اینکه چگونه مهریه خود را مطالبه کنیم بپردازیم تا بدانید در چنین موقعیت هایی چه عکس العملی از خود باید نشان دهید.

انواع مهریه

پیش از آنکه به شما بگوییم چگونه مهریه خود را مطالبه کنید، لازم است با انواع مختلف مهریه آشنا شوید. مهریه از لحاظ پرداخت به دو دسته متفاوت تقسیم می شود که یکی از این دسته ها مهریه عندالمطالبه و دسته دیگر مهریه عندالاستطاعه است.

مهریه عندالمطالبه نوعی از مهریه به شمار می آید که زن می تواند هر زمان که می خواهد، درست بعد از جاری شدن صیغه عقد نسبت به دریافت آن اقدام کند و مرد موظف است که پرداخت این مهریه را به طور تمام و کمال انجام دهد. باید گفت که اگر زوج مهریه عندالمطالبه همسر خود را پرداخت نکند، زوجه می تواند شکایت کند، چراکه قانون برای چنین موقعیت هایی قانون حبس را درنظر گرفته است.

مهریه عندالاستطاعه نوع دیگری از مهریه است که زن می تواند نسبت به تعیین و دریافت آن از همسرش اقدام کند. البته باید یادآور شد که زوج می تواند این مهریه را هر زمان که توانایی مالی داشت پرداخت کند.

زوجه چگونه می تواند مهریه خود را مطالبه کند

زوجه چگونه می تواند مهریه خود را مطالبه کند؟

حال همانطورکه اشاره شد، گاهی اوقات شرایط به گونه ای پیش می رود که زوجه نمی تواند حق و حقوق خود که همان مهریه است را از همسر خود بگیرد؛ در چنین موقعیتی باید چه کاری انجام داد؟ شما می توانید به عنوان یک زن برای مطالبه مهریه خود از روش زیر اقدامات لازم را انجام دهید که در ادامه این روش را معرفی کنیم:

مطالبه مهریه از طریق دادگاه

روشی که می توان از طریق آن نسبت به مطالبه مهریه اقدام کرد، مراجعه به دادگاه است. البته باید گفت امکان مراجعه مستقیم به دادگاه وجود ندارد و زن نمی تواند درخواست خود را در دادگاه به ثبت برساند، بلکه زن باید برای ثبت این درخواست به اداره ثبت مراجعه کند و اقدامات لازم برای مطالبه مهریه را انجام دهد. بعد از آن که زن به اداره مذکور مراجعه کرد و درخواست خود را به ثبت رساند، یک گواهی تحت عنوان گواهی انصراف صادر می شود که زوجه باید این گواهی را دریافت کند و آن را به دفتر خدمات الکترونیکی قضایی تحویل دهد تا ادامه روند بررسی در دادگاه صورت گیرد.

از جمله مدارکی که برای مطالبه مهریه از طریق دادگاه نیاز دارید، می توانید به مواردی چون اصل شناسنامه، اصل کارت ملی، اصل عقدنامه یا رونوشت آن از دفترخانه اشاره کرد. فراموش نکنید که برای مطالبه مهریه، نیاز است که در سامانه ثنا نیز ثبت نام کنید تا درخواست شما به جریان بیفتد.

از خدمات وکیل کمک بگیرید!

همانطورکه در بخش قبل اشاره کردیم، برای آنکه زوجه بتواند مهریه خود را مطالبه کند، باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارد و به مراجع و مراکز مختلفی سر بزند. حال بسیاری از افراد که زمان ندارند، نمی توانند شخصا این امور را در جهت مطالبه مهریه انجام دهند و به همین دلیل تصمیم می گیرند که امور را به یک وکیل بسپارند. حال اگر شما ساکن شهر شیراز هستید و می خواهید بدانید که چگونه مهریه خود را مطالبه کنیم می توانید با بهترین وکیل شیراز در این باره مشورت کنید.

وکلا به صورت تخصصی در رابطه با این موارد اطلاعات دارند و می توانند از تکنیک هایی که بلد هستند استفاده کنند و روند هدایت پرونده را سرعت بخشند. از طرفی زمانی که شما پرونده را به یک وکیل می سپارید، دیگر نیاز نیست خودتان پیگیری های لازم را انجام دهید و می توانید با دادن وکالت به وکیل تمام مراحل را به او واگذار کنید که نتیجه ی چنین تصمیمی، صرفه جویی در زمان شما خواهد بود.

حال اگر فکر می کنید که انتخاب یک وکیل خوب و حرفه ای که بتواند به شما در انتخاب وکیل کمک کند سخت است، ما به شما پیشنهاد می کنیم که از سایت وکیل از ما کمک بگیرید. در این سایت وکلایی که در حوزه و شهر خود شناخته شده هستند و تخصص کافی دارند را معرفی می کنیم تا بررسی های لازم در رابطه با آن ها را انجام دهید و در نهایت بهترین انتخاب را داشته باشید. اگر شما بتوانید بهترین وکیل شیراز را پیدا کنید، می توانید در ادامه با خیال راحت مراحل مربوط به مطالبه مهریه را به وکیل بسپارید تا مراحل و اقدامات لازم صورت گیرد.

نکات مهمی که باید به آن ها هنگام درخواست مطالبه مهریه توجه کردنکات مهمی که باید به آن ها هنگام درخواست مطالبه مهریه توجه کرد

  • اگر تصمیم دارید نسبت به مطالبه مهریه عندالاستطاعه اقدام کنید، این نکته را در نظر داشته باشید که به مدارکی نیاز دارید که با آن ها بتوانید توانایی مالی زوج را ثابت کنید.

  • تمام مدارکی که برای مطالبه مهریه نیاز دارید را آماده کنید، چراکه نقص مدرک می تواند باعث بروز مشکل در روند انجام رسیدگی ها شود.

  • اگر زوجه از همسر خود شکایت کند، تمام اموال منقول و غیر منقول زوج توقیف خواهند شد. البته باید گفت این موضوع گاهی اوقات استثنائاتی نیز دارد.

  • اگر سند ازدواج شما غیر رسمی است و درخواست مطالبه مهریه را دارید، باید برای ارائه دادخواست به دادگاه مراجعه کنید.

  • شما می توانید بخشی از مهریه خود را از طریق اجرای ثبت و بخشی دیگر را از طریق ارائه دادخواست به دادگاه مطالبه کنید.

  • برای مطالبه مهریه به موجب عقدنامه باید ازدواج به طور رسمی در دفترخانه ثبت شده باشد.

کلام آخر

در این مقاله به سوال چگونه مهریه خود را مطالبه کنیم پاسخ دادیم و هر آنچه باید از نحوه انجام این کار می دانستید را در اختیارتان قرار دادیم. حال اگر شما قصد دارید به هر دلیلی مهریه خود را از همسرتان مطالبه کنید، اما نمی دانید که این کار را از کجا باید شروع کنید، از نکات ذکر شده در این مقاله کمک بگیرید و با بهترین وکیل شیراز نیز مشورت کنید. اگر به این موارد توجه داشته باشید، می توانید در کوتاه ترین زمان به هدف خود که مطالبه مهریه است برسید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها