ضرورت اعتبار سنجی در فرایند تنظیم قرارداد

کد خبر: 1173487
ضرورت اعتبار سنجی در فرایند تنظیم قرارداد

تصور کنید کلی از دارایی و پس‌انداز خود را صرف کرده‌اید تا یک کسب و کار راه‌ بیندازید. تمام برنامه‌ریزی‌ها و کارهای مرتبط مانند اجاره دفتر کار یا خرید اجناس و ملزومات را انجام داده‌اید و منتظر هستید تا طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند. بالاخره روز موعود فرا می‌رسد ولی طرف قرارداد به بهانه‌های مختلف، تاریخ تحویل ملک یا اجناس خریداری شده را به تعویق بیندازد.

در حالت خوش‌بینانه ممکن است بالاخره به تعهدات خود عمل کند، ولی همواره باید بدترین حالت را نیز در نظر داشت. ممکن است طرف قرارداد آنقدر بهانه‌ها را تکرار کند تا تقریبا مطمئن شوید که هیچ تحویلی در کار نیست و حتی ممکن است تلفن خود را هم خاموش کرده باشد.

اینجاست که همه آرزوهایتان بر باد می‌رود و ناچار می‌شوید با اندوه و عصبانیتی بسیار، روزها و ماه‌ها یا حتی سال‌ها را در راهروهای دادگاه سپری کنید تا بتوانید حق خود را بگیرید.

امروزه بسیاری از پرونده‌های دادگاه‌ها به دلیل عدم تنظیم قرارداد یا تنظیم آن به صورت غیر تخصصی تشکیل شده است. تنها راه‌حل رهایی از این مشکلات و چالش‌ها، کسب آگاهی و دانش در زمینه تنظیم قرارداد و استفاده از تخصص کارشناسان حقوقی و قراردادی است. یکی از مهمترین نکات در فرایند تنظیم قرارداد، اعتبار‌سنجی است که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

اقدامات لازم در فرایند تنظیم قرارداد

هنگام تنظیم قرارداد و قبل از آن، حتما باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید. عدم دقت به این موارد می‌تواند کار را برای شما پیچیده کرده و مشکلات حقوقی زیادی را به دنبال داشته باشد. برخی از مهم‌ترین نکات عبارت‌اند از:

فرآیند تنظیم قرارداد

اعتبارسنجی یا راستی‌آزمایی

یکی از توصیه‌های مهم در زمان تنظیم قرارداد، اعتبار‌سنجی طرف مقابل است. اعتبارسنجی یا به عبارتی دیگر، راستی‌آزمایی، موجب می‌شود تا هر یک از طرفین قرارداد از وضعیت واقعی طرف مقابل مطلع شود و بداند که چقدر «می‌خواهد» و «می‌تواند» تعهدات قراردادی را اجرا کند. شما باید آگاه شوید که با چه شخصی قرارداد می‌بندید و اعتبار و سوابق طرف مقابل در چه وضعیتی است.

نکته مهم اینکه اعتبارسنجی، بر تنظیم محتوای قرارداد اولویت دارد و اصولا گرفتن تضمین و وثیقه هم نمی‌تواند جای اعتبارسنجی را بگیرد. به عنوان مثال در استخدام کارمند، گرفتن چک یا سفته از او، به تنهایی مشکل کارفرما را حل نمی‌کند بلکه اولویت اول، یافتن یک کارمند با ویژگی‌‌های شخصیتی و مهارتی مناسب با عنوان شغلی است.

با اعتبارسنجی می‌توانید بسیاری از ریسک‌های قراردادی را کاهش دهید و از هر یک از چالش‌های زیر پیشگیری کنید:

  • ممکن است طرف قرارداد دارای بدهی‌های بانکی، مالیاتی یا چک برگشتی باشد
  • پروژه‌های قبلی طرف قرارداد متوقف یا معوق باشند
  • قراردادهای طرف مقابل از اعتبار تجاری و حقوقی برخوردار نباشند
  • طرف قرارداد از سوی نهادهای مالی و قضایی، جریمه‌های مختلف مالی و تجاری شده باشد

بنابراین اعتبار‌سنجی در فرایند تنظیم قرارداد، مزایای بسیاری دارد که برخی از این موارد عبارت‌اند از:

  • از دارایی‌ها، ویژگی و اعتبار طرف قرارداد آگاهی پیدا می‌کنید
  • آگاهانه و با اطلاعات دقیق و جامع، وارد فرایند تنظیم قرارداد می‌شوید
  • ریسک‌های قراردادی را به حداقل می‌رسانید
  • هزینه‌هایی که به دلیل تصمیم‌گیری‌های اشتباه و نا آگاهانه ایجاد می‌شوند را کاهش می‌دهید. به عبارتی دیگر، هزینه تنظیم یک صفحه قرارداد، کمتر از نوشتن ۱۰۰ صفحه لایحه و دادخواست است که به دلیل استفاده نکردن از قراردادها، در آینده‌ای نه چندان دور مجبور به تنظیم آن‌ها می‌شوید.

مراحل قبل از تنظیم قرارداد

مفهوم بندهای قراردادی را بدانید

پیش از امضای هر قراردادی باید معنای تک‌تک کلمات و جمله‌های آن را بدانید. بنابراین اگر معنی عبارات یا کلماتی را نمی‌دانید، به‌سادگی از آن‌ها عبور نکنید. زیرا هر کلمه در قرارداد، بار حقوقی دارد و آشنا نبودن با مفهوم آن‌ها می‌تواند شما را با چالش‌ها و مشکلاتی در آینده مواجه کند.

شفافیت در نگارش قرارداد

قرارداد خود را شفاف بنویسید به گونه‌ای که جایی برای ابهام و تفسیر وجود نداشته باشد. به این منظور، از نوشتن کلمات و عبارت‌هایی که قابل اندازه‌گیری و سنجش نیستند خودداری کنید مانند «در اسرع وقت»، «در اولین فرصت ممکن»، «با کیفیت عالی» و… . همچنین پیشنهاد می‌شود که مدت قرارداد را به صورت دقیق مشخص کنید. به عنوان مثال به جای اینکه از کلمه مبهم «۶۰ روز کاری» استفاده کنید، بنویسید «حداکثر مدت قرارداد تا پایان آذر ماه سال ۱۴۰۰ است».

شروط قرارداد را مشخص کنید

شروط و تعهدات از مهم‌ترین بخش‌های هر قراردادی است که عدم دقت در تنظیم آن‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلات حقوقی زیادی برای شما شود. بنابراین پیش از تنظیم قرارداد، حتما تک‌تک شروط و امکان اجرای آن‌ها را بسنجید، سپس برای تنظیم قرارداد اقدام کنید. همچنین توجه داشته باشید که شروط و تعهدات باید به‌صورت دقیق در قرارداد درج شده باشند و هیچ ابهامی در آن‌ها وجود نداشته باشد.

قراردادی مطمئن تنظیم کنید

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که تنظیم قرارداد، هزینه زیادی را بر دوش آن‌ها می‌گذارد. درحالی‌که تنظیم قرارداد نه تنها هزینه زیادی ندارد بلکه از تحمیل هزینه‌های بیشتر در آینده جلوگیری می‌کند. در واقع زمان و هزینه زیادی که شما در صورت اختلاف باید صرف کنید، چندین برابر هزینه اندکی است که برای تنظیم قرارداد باید بپردازید.

بنابراین در هنگام تنظیم قرارداد حتما نکات قراردادی را مورد توجه قرار دهید. پیشنهاد می‌شود که برای تنظیم قرارداد حتما از وکلا و کارشناسان حقوقی و قراردادی راهنمایی بگیرید. ثبت‌یار قراردادهای مورد‌نظر را در قالب تنظیم اختصاصی و با پشتیبانی ۱۰ روزه در اختیار شما قرار می‌دهد.

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها