«فردا» گزارش می‌دهد:

سال سخت اصلاح‌طلبان/ خاتمی کدام سمت خواهد ایستاد؟

کد خبر: 1281285

در سال پیش رو اصلاح‌طلبان میانه‌رو باید تکلیف خود را روشن کنند و برای ادامه مسیر در عالم سیاست رسمی به صورت علنی و صریح انشعاب خود از رادیکال‌ها را اعلام کنند.

سال سخت اصلاح‌طلبان/ خاتمی کدام سمت خواهد ایستاد؟

گروه سیاست سایت فردا: اصلاح‌طلبان به ویژه بعد از انتخابات مجلس با دورانی پر‌ ابهام روبه‌رو شده‌اند. جریان اصلاحات در مقطع کنونی در بالاترین سطح از منازعه درونی قرار دارد؛ به نحوی که طیف رادیکال اصلاحات با عدم شرکت خود در انتخابات عملا نشان داد که قصد دارد در مسیر اپوزیسیون گام بردارد و میانه‌روها هم می‌خواهند در چارچوب‌های رسمی به سیاست‌ورزی ادامه دهند. تعارض در جبهه اصلاحات به قدری بالاست که در انتخابات اخیر مجلس جبهه اصلاحات که تحت سیطره حزب افراطی اتحاد ملت قرار دارد حاضر به ارائه لیست و حتی تشویق مردم به شرکت در انتخابات نشد و از آن سو اصلاح‌طلبان میانه‌رو با انتشار بیانیه‌ای بهترین راه در شرایط کنونی را شرکت همه‌جانبه در انتخابات معرفی کردند. فشارهای بی امان اصلاح طلبان رادیکال بر میانه‌روها به قدری بود هر فرد یا گروهی از اصلاح طلبان که می‌خواستند در انتخابات شرکت بکنند با هجمه‌های بی‌امان رادیکال‌ها مواجه می‌شدند و هم از مردم خواستند که در انتخابات به صورت پرشور شرکت کنند تا نشان دهند اولاً می‌خواهند در آینده سیاسی ایران فعالیت قانونی و هنجاری داشته باشند و از سوی دیگر ثابت کنند که سرنوشت کشور برایشان مهم است.

البته در آن سوی میدان هم رادیکال‌ها بیکار نشسته بودند و حتی توانستند سید محمد خاتمی را همسو با خود کنند به نحوی که او برای اولین بار در انتخابات شرکت نکرد.

برخی از چنین شرایطی با عنوان زمینه‌های انشعاب یاد کردند. شاید درست هم می‌گفتند زیرا وقتی به عرصه سیاسی در جبهه اصلاحات نگاه می‌کنیم در می‌یابیم که دیگر رادیکال‌ها و میانه‌روها مبانی مشترکی برای ادامه مشترک مسیر سیاسی ندارند از این رو نه فقط از حیث نظری بلکه از منظر عملی آنها امکان با هم بودن را نخواهند داشت طبیعی است که تنها راه باقیمانده انشعاب خواهد بود.

با این اوصاف به نظر می‌رسد سال پیش رو سال تعیین‌کننده‌ای برای اصلاح‌طلبان باشد؛ سالی که میانه‌روها باید تکلیف خود را روشن کنند و برای ادامه مسیر در عالم سیاست رسمی به صورت علنی و صریح انشعاب خود از رادیکال‌ها را اعلام کنند و البته رادیکال‌ها نیز اگر بر همین منوال ادامه مسیر دهند عملاً حایز ویژگی‌های اصلاح‌طلبانه نخواهند بود و رسماً وارد جرگه اپوزیسیون خواهند شد.

می‌ماند سید محمد خاتمی که او باید باز تعریفی از مبانی خود داشته باشد و آن باز تعریف را به جامعه عرضه کند آنکه دقیقا در قامت لیدر اصلاحات می‌خواهد از اصلاح طلبی سخن بگوید یا به نوعی لیدر شعبه داخلی اپوزیسیون شود؟ اصلاح‌طلبان در سال پیش رو باید تکلیف همه این ابهام‌ها را روشن کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها