یادداشتی از حسن رشوند؛

مسئولان مراقب گفتار و رفتار خود باشند

کد خبر: 1269624

انتظار از قوای سه‌گانه، دستگاه‌ها و نخبگان این است که تلاش کنند با سخنان امیدوارکننده و پرهیز از سخنان اختلاف برانگیز امید در دل مردم همواره زنده مانده و افزایش یابد. این مهم به ویژه اکنون که در آستانه بزرگ‌ترین تحول سال یعنی انتخابات اسفند ماه قرار داریم، بیشتر ضرورت پیدا می‌کند.

مسئولان مراقب گفتار و رفتار خود باشند

گروه سیاست سایت فردا - حسن رشوند در یادداشتی نوشت: امیرالمؤمنین (علی) در نامه ۶۹ نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «آبروی خود را آماج تیر گفتار دیگران قرار نده و هر چه شنیدی بازگو مکن»، یا در نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر و کارگزاران نظام می‌فرمایند: «.. در چیزی که حقیقت آن روشن نیست، ستیزه‌جویی نکن یا در کار‌های واضح و آشکار کوتاهی نکن! تلاش کن هرکاری را در جای خود و در زمان مخصوص به خود انجام دهی». این دو فراز از سخنان امیر سخن علی (ع) گویای آن است که مسئولان و کارگزاران نظام در گفتار و رفتار خویش بیش از دیگر مردمان باید مراقب باشند تا مبادا سخن یا رفتاری از آن‌ها بروز داده شود که موجب از بین رفتن وحدت در بین مسئولان یا خدای نکرده اختلاف و دوگانگی در جامعه شود.

امیرالمؤمنین (علی) در نامه ۶۹ نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «آبروی خود را آماج تیر گفتار دیگران قرار نده و هر چه شنیدی بازگو مکن»، یا در نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر و کارگزاران نظام می‌فرمایند: «.. در چیزی که حقیقت آن روشن نیست، ستیزه‌جویی نکن یا در کار‌های واضح و آشکار کوتاهی نکن! تلاش کن هرکاری را در جای خود و در زمان مخصوص به خود انجام دهی». این دو فراز از سخنان امیر سخن علی (ع) گویای آن است که مسئولان و کارگزاران نظام در گفتار و رفتار خویش بیش از دیگر مردمان باید مراقب باشند تا مبادا سخن یا رفتاری از آن‌ها بروز داده شود که موجب از بین رفتن وحدت در بین مسئولان یا خدای نکرده اختلاف و دوگانگی در جامعه شود.

رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بیان کردند: «اینکه می‌گوییم دشمن در حال ضعیف شدن است به معنی ناتوانی او از مکر و نقشه‌کشی و ضربه زدن نیست. بنابراین ما یعنی آحاد مردم و مسئولان باید بیدار و مراقب باشیم. تخریب وحدت ملی و تضعیف امنیت ملی دو هدف اساسی و جدی آن‌ها است، اما ما هم در مقابله با دشمن به شدت جدی هستیم و اطمینان داریم دشمنان ایران عزیز، به شرط مراقبت، بیداری و هوشیاری ملت و مسئولان هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.»

رهبر معظم انقلاب پیشتر در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور، یکی از مصادیق رعایت تقوا را، «اجتناب از ناامید کردن جوانان» برشمرده و یاد آور شده بودند: برخی‌ها در مدارس، دانشگاه‌ها و حتی در محیط‌های کسب‌وکار، به‌گونه‌ای صحبت می‌کنند که جوان از آینده ناامید می‌شود. ناامید کردن جوان یعنی گرفتن فرصت و قدرت عنصر جوان از کشور و جامعه اسلامی و این خود یک منکر است. معظم له با اشاره به تمرکز دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن بر «ناکارآمدنمایی نظام» و «ناامید کردن مردم» یادآور شدند: «باید با بیان واقعیات امیدبخش، مردم را در مقابل هجوم رسانه‌های بیگانه کمک کرد.»

این یک اصل اساسی است که وقتی افراد جامعه امیدوار باشند، همه ظرفیت­‌های فردی و اجتماعی جامعه رشد می‌کند و بستر مشارکت اجتماعی درچنین جامعه‌ای افزایش می‌یابد. در جامعه‌ای که سرمایه اجتماعی بالا باشد، طبیعتاً امید به آینده بیشتر خواهد بود. جامعه‌ای که امیدوار است، نشاط و رضایت بالاتری دارد. بنابراین انتظار از قوای سه‌گانه، دستگاه‌ها و نخبگان این است که تلاش کنند با سخنان امیدوارکننده و پرهیز از سخنان اختلاف برانگیز امید در دل مردم همواره زنده مانده و افزایش یابد. این مهم به ویژه اکنون که در آستانه بزرگ‌ترین تحول سال یعنی انتخابات اسفند ماه قرار داریم، بیشتر ضرورت پیدا می‌کند. از هم اکنون تا روز انتخابات همه مسئولان کشور از دولت گرفته تا مجلس و دستگاه قضایی متعهد شوند هیچ سخنی که از آن که بوی اختلاف، دوقطبی یا نشانی از ناامیدی را به جامعه تزریق کند بر زبان جاری نکنند که مردم به جهت این سخنان و اظهارات غیر مسئولانه، احساس ناخوشایند پیدا کنند.

اینکه در این روز‌های منتهی به انتخابات، بخشی از نمایندگان مجلس برای جلب نظر شهروندان حوزه انتخابیه خود بدون ملاحظه کاستی‌های ساختاری جامعه که این دولت کمترین نقشی در آن داشته، تیغ تیز نقد خود را به روی دولت کشیده و خارج از انصاف مواردی را مطرح می‌کنند، از یک نکته اساسی غافل هستند که این رفتار‌ها همچون «نشستن بر شاخه و بن بریدن» می‌ماند، چراکه با این رفتارها، هم امید در مردم ضعیف و مخدوش شده، هم اختلاف و دودستگی مانع همگرایی و همکاری مجلس و دولت می‌شود. یا به عکس، اگر دولتمردی برای توجیه فلان اقدام اشتباه خود به یکباره، اقدام مجلس برای اصلاح بودجه را بهانه‌ای برای تاختن به مجلس می‌داند، غافل از آن است که پیش از آنکه این نقد متوجه مجلس باشد، امنیت روانی مردمی را به هم می‌ریزد که قرار است آن‌ها در اسفند ماه پای صندوق رأی بروند و مجلس جدیدی را شکل دهند.

همه مسئولان باید این را بدانند آنچه اکنون بیش از همه امید را درجامعه افزایش و مردم را به آینده کشور امیدوار می‌کند وحدت ملی و همگرایی بین مسئولان است نه بیان سخنان اختلاف انگیز و ناامید کننده و برای رسیدن به این مقصود، لازم است حداقل تا انتخابات، مسئولان کم حرف بزنند و آنچه را هم می‌گویند فقط نوای خوش وحدت و یکدلی از آن بیرون بیاید و لا غیر. در این صورت است که می‌توان گفت مسئولان ما این فرمایش امیرالمؤمنین علی (ع) را که فرمودند: «آبروی خود را آماج تیر گفتار دیگران قرار نده و هر چه شنیدی بازگو مکن» نصب‌العین رفتار و عمل خود قرار داده‌اند.

 

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها