جلیلی: تورم برای مردم آزاردهنده است که راه مهارش شناخته شده است

کد خبر: 1297356

همانطور که امکان رشد ۸ درصد وجود دارد امکان کنترل تورم هم وجود دارد

جلیلی: تورم برای مردم آزاردهنده است که راه مهارش شناخته شده است

جلیلی در پاسخ به سوالات مرحله سوم مناظره:تورم برای مردم آزاردهنده است اما تورم مثل کرونا نیست که خودش و درمانش شناخته شده نباشند. هم خودش و هم راهکارش شناخته شده است و خیلی از کشورها موفق بودند در کنترلش.اما چرا در کشور ما مزمن است بویژه در سال‌های اخیر؟

یکی از بحث‌های من انضباط مالی است؛ میخواهم ریشه تورم را و راه حلهایش را و امکان کنترل تورم را بگویم. همین طور که امکان رشد هشت درصد وجود دارد.

اولین بحث حاکمیت ریال است. اگر واحد پول رسمی‌مان ریال است باید نظام و دولت مقتدر بتواند بر ریال حاکمیت داشته باشد. بداند این گردش پول و حرکت پول در اقتصاد کشور چگونه است تا حکمرانی کند. وگرنه با برخی اقدامات مقطعی مساله حل نمی شود.

برای حاکمیت ریال باید بتوانی آن سامانه‌هایی که لازمه حاکمیت ریال است مثل سامانه مودیان، سامانه املاک و اسکان و رفاه ایرانیان و ... تکمیل شوند و با هم ارتباط داشته باشند و موضوع حاکمیت ریال را داشته باشید.

آنموقع باید دو ناترازی بودجه را هم حل کنید. این هم فهم و هم اراده دولت را می‌خواهد. ناترازی بانکها و ناترازی بودجه.

شما باید مواظب باشید منابع هرز نرود و اتلاف نشود و روزبروز افزایش یابد. ما راهکارها را مفصل برررسی کردیم که چطور می‌شود منابع را هرز نداد و ارتقا داد.

باید مشخص شود بانک‌هایی که خلق می‌کنند و از جیب مردم است این کار، در چه جهتی اقدام می‌کنند؟ نباید در راستای منافع عده محدودی این کار را بکنند. در بخش بعدی عرض خواهم کرد که یک دلیل تورم هم ناشی از شوک بازار ارز است.

حجم ویدیو: 18.51M | مدت زمان ویدیو: 00:04:03 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها