شش مورد از شایع‌ترین چالش‌ها در خرید میلگرد و چگونگی غلبه بر آنها

کد خبر: 1109185

در فرایند خرید هر محصولی همواره چندین عامل مهم وجود دارند که تعیین­کننده تصمیم نهایی است. عواملی نظیر قیمت، کیفیت، سرعت در ارائه خدمات، برخورد و پاسخگویی مناسب و ...

شش مورد از شایع‌ترین چالش‌ها در خرید میلگرد و چگونگی غلبه بر آنها

در این میان خرید میلگرد که از مهم­ترین المان­های ساختمان بوده و به‌منظور جبران مقاومت کششی در بتن مورداستفاده قرار می­گیرد، اهمیت دارد. اگر تمایل دارید شش مورد از شایع­ترین چالش­ها در خرید میلگرد و چگونگی غلبه بر آن­ها آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

انتخاب نوع و ابعاد میلگرد

پیش از خرید میلگرد می­بایست نیاز خود را بسنجید، زیرا خرید اشتباه میلگرد عواقب زیادی به دنبال خواهد داشت. مهندسین ساختمان، مشخصات فنی میلگرد موردنیاز جهت استفاده را مشخص می­کنند. میلگردها از لحاظ شکل ظاهری به‌صورت ساده، آج­دار و کلاف استفاده می­شوند. میلگرد آج­دار در اکثر مراحل ساخت کاربرد فراوان دارد. این نوع میلگرد برای جبران مقاومت کششی پایین بتن مورداستفاده قرار می­گیرد. در میلگرد ساده هیچ‌گونه آج و فرورفتگی دیده نمی­شود. از میلگرد صاف عموماً در پروژه­های صنعتی استفاده می­شود. میلگرد کلاف نیز نوعی میلگرد است که به‌صورت کلاف و سیم تولید می­شود. البته میلگرد کلاف خود نیز به‌صورت ساده یا آج­دار عرضه می­شود. ضخامت این نوع میلگرد بین 5/5 تا 16 میلیمتر متغیر است. از میلگرد کلاف در ساخت توری حصاری و فنس، سیم بکسل، سیم‌خاردار و ... استفاده می­شود.

مطالعه کنید! بزرگ‌ترین و گران‌ترین ماشین آلات معدن

بعد از نام تمامی میلگردها یک عدد نمایش داده می­شود که نمایانگر قطر میلگرد است و به آن سایز میلگرد می­گویند. کارخانه­های تولیدی میلگردهایی از سایز 8 تا 50 میلیمتر تولید می‌کنند. باید توجه شود که میلگرد بر اساس استانداردهای تولید در چهار دسته میلگرد A1، A2، A3 و A4 دسته­بندی می­شود. میلگرد A1 همان میلگردهای صاف بدون اج هستند. میلگردهای A2، A3 و A4 همگی از نوع آج­دار هستند و تفاوت آن­ها در نحوه قرارگیری آج است. میلگرد A2 دارای آج مارپیچ، میلگرد A3 دارای اج جناقی یا مورب و میلگرد A4 دارای اج دوکی شکل هستند.

پس از استعلام سایز میلگرد از مهندسین ساختمان در زمان خرید می­توان از روش­های مختلفی سایز میلگرد را کنترل و از خرید میلگرد با سایزهای دیگر خودداری کرد. برخی از این روش­ها عبارتند از:

  • کنترل چشمی سایز و ضخامت میلگرد
  • تشخیص سایز با انگشتان دست
  • استفاده از شابلون اندازه­گیری میلگرد
  • استفاده از گیج اندازه­گیری سایز میلگرد
  • تعیین سایز از طریق وزن میلگرد
  • استفاده از کولیس
  • استفاده از ریسمان جهت تشخیص سایز میلگرد

کیفیت میلگرد

پیش از خرید می­بایست تناژ موردنیاز خود را شناسایی و بعد اقدام به خرید کنید. اگر تناژ موردنیاز کمتر از 25 تن باشد بهتر است از مراکز فروش معتبر میلگرد خریداری شود، زیرا کارخانه­های تولیدی اکثراً تناژ بالای 25 تن را فروش می‌کنند. وزن میلگرد موردنظر باید مشخص شود. در بازار آهن­آلات میلگرد به دودسته سبک‌وسنگین طبقه­بندی می­شود. میلگرد سبک به میلگردی گفته می­شود که وزنی پایین­تر از استاندارد دارد و میلگرد سنگین میلگردی است که جز دسته­بندی میلگردهای سبک قرار نمی­گیرد. باید توجه شود که به دلیل صنعتی بودن فرایند تولید هر کارخانه­ای محدوده وزنی مشخصی برای تولید میلگردهای خود ارائه می­دهد. اکثر کارخانه­های تولید میلگرد طبق استاندارد ملی ایران اقدام می­کنند اما در این میان برخی کارخانه­­ها به دلیل تفاوت در شمش فولادی مورد مصرف ممکن است کیفیتی متفاوت در میلگرد ارائه دهند. باید توجه شود که تفاوت در روش تولید و تفاوت در شمش فولادی مورداستفاده در تولید میلگرد سبب تغییر کیفیت میلگرد شده و این مورد چالشی را برای خریداران میلگرد به وجود خواهد آورد؛ لذا توصیه می­شود از کارخانه­های معتبر میلگرد موردنظر تأمین شود. در حال حاضر بهترین و باکیفیت­ترین میلگرد در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان تولید می­شود.

مشاوره با کارشناسان فروش میلگرد

پس از تعیین سایز و سایر مشخصات میلگرد لازم است تا با کارشناسان آهن‌فروشی‌های مختلف در خصوص خرید میلگرد موردنظر مشاوره گرفته شود. خرید میلگرد از کارخانه­های تولیدکننده، بنگاه یا انبار و شرکت­های بازرگانی صورت می­گیرد. درصورتی‌که حجم خرید بیش از یک تریلی (تقریباً بیشتر از 24 تن) باشد، به‌منظور خرید ارزان­تر بهتر است از کارخانه خرید مقرون به صرفه­ای صورت گیرد.

درصورتی‌که حجم خرید در اندازه­هایی کمتر از مقدار ذکر شده باشد بهتر است تا از انبارها یا بنگاه­های فروش آهن­آلات میلگرد موردنظر تأمین شود. در این نوع خرید اگرچه محدودیتی در میزان خرید وجود ندارد و دسترسی راحت­تر به انبارها و بنگاه­های فروش وجود دارد، اما قیمت بالاتری نسبت به کارخانه ارائه می­شود.

روش خرید از شرکت­های بازرگانی امکان خرید در حجم کم تا خرید در حجم بالا نظیر خرید از کارخانه را برای مشتریان فراهم می­کنند. خرید از شرکت­های بازرگانی مزایایی نظیر مشاوره در زمان خرید، ضمانت بازگشت کالا، فروش با فاکتور رسمی را برای مصرف­کنندگان نهایی فراهم می­کنند.

بعد مسافت و هزینه حمل‌ونقل

یکی از عواملی که موجب بالارفتن قیمت خرید میلگرد است، بعد مسافت و هزینه حمل‌ونقل این محصول است. باتوجه‌به اینکه خرید میلگرد می­تواند از کارخانه، انبار و بنگاه­های فروش و شرکت­های بازرگانی انجام گیرد، می­بایست با درنظرگرفتن حجم خرید و پرداخت هزینه حمل‌ونقل خرید از بهترین فروشنده مر نظر قرار گرفته شود.

قیمت میلگرد

قیمت یکی از مهم­ترین پارامترهای خرید میلگرد است. به‌منظور خرید مقرون‌به‌صرفه و مناسب می­بایست در خصوص قیمت میلگرد تحقیق شود. اگرچه رونق بازار مسکن باعث افزایش تقاضا برای میلگرد شده و این امر افزایش قیمت میلگرد را به دنبال خواهد داشت همچنین قیمت مواد اولیه میلگرد از جمله سنگ‌آهن بر قیمت نهایی میلگرد تأثیرگذار است، اما با استفاده از روش­هایی می­توان در خصوص قیمت میلگرد و خرید آن تحقیق کرد. عضویت در کانال­های فروش آهن‌آلات در شبکه‌های اجتماعی، تحقیق در سایت­های اینترنتی حوزه آهن و استعلام تلفنی قیمت در صورت داشتن لیستی از تأمین­کنندگان میلگرد همگی از روش­های کسب بهترین قیمت در زمان خرید میلگرد می­باشند.

حفظ و نگهداری میلگرد خریداری شده

به دلیل اینکه جنس میلگردها از فولاد است و آلیاژ آن­ها ضدزنگ نیستند و در معرض آب و رطوبت دچار زنگ­زدگی می­شوند، پیش از خرید میلگرد در خصوص محل انبار و دپوی میلگرد خریداری شده می­بایست تصمیم­گیری شود. محل نگهداری حتی­الامکان می­بایست مسقف و به‌دوراز تابش مستقیم نور خورشید باشد و از خیس شدن میلگرد و قراردادن آن­ها در محیط مرطوب جداً باید خودداری شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد