راهنمای استفاده از تقویم اقتصادی فارکس

کد خبر: 1302846

تقویم اقتصادی یا Economic Calendar یک تقویم ویژه اطلاع‌رسانی درباره اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی است که روی بازار فارکس تأثیر می‌گذارد. هر معامله‌گر فارکس باید ضمن چک کردن روزانه تقویم اقتصادی، توانایی خوانش و استفاده از آن را نیز بلد باشد. ما در این مقاله به صورت کامل شیوه استفاده از اخبار فارکس را به شما آموزش می‌دهیم.

راهنمای استفاده از تقویم اقتصادی فارکس

 

اخبار اقتصادی فارکس چیست؟

اخبار فارکس به خبرها و رویدادهایی گفته می‌شود که از قبل؛ زمان انتشار و موضوع آن برنامه‌ریزی شده و در یک تقویم که به آن تقویم اقتصادی می‌گویند اطلاع‌رسانی می‌شود. از آنجا که حرکت بلند مدت و اصلی جفت ارزها به دلیل داده‌های اقتصادی و برای تنظیم ارزش پولی کشورها رخ می‌دهد، بنابراین توجه به اخبار فارکس به شدت حائز اهمیت است. به همین دلیل با استفاده از تقویم اقتصادی می‌توانید کنترل بیشتری روی ریسک معاملات خود هنگام انتشار اخبار و تحلیل‌های بعد از آن داشته باشید.

چگونه تقویم اقتصادی را بخوانیم

خوانش تقویم اقتصادی کمک می‌کند تا شما بتوانید بهتر از آن استفاده کنید، برای نمونه یک تقویم اقتصادی در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. در Economic Calendar چند بخش وجود دارد. در قسمت رویدادها، شما عنوان اخبار و رویدادی که پیش رو است، ساعت آن، کشور منتشر کننده خبر و ارزی که تأثیر اصلی را از آن می‌گیرد را می‌بینید. در بخش تأثیر؛ میزان تأثیرگذاری خبر در بازار مشخص است، اگر رنگ این بخش قرمز باشد یعنی تأثیر آن بسیار بالاست و رنگ سفید به معنای کم اهمیت بودن خبر است. در قسمت پیش‌بینی، در واقع پیش‌بینی کارشناسان به صورت عدد مثبت یا منفی مشاهده می‌شود، در بخش "قبلی" اعداد دوره قبل خبر نشان داده می‌شود و بعد از انتشار خبر، در قسمت واقعی اعداد همین دوره منتشر خواهد شد تا بین این سه آیتم نیز بتوانید تحلیل کنید که خبر جدید چه تفاوتی با آخرین انتشار و پیش‌بینی کارشناسان داشته است.

19

 

تقویم اقتصادی شامل چه مواردی می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم تقویم اقتصادی شامل انتشار اخبار، آمار و رویدادهای مهم اقتصادی است که با فارکس مرتبط هستند. برخی از مهم‌ترین این رویدادها در سه دسته‌بندی اصلی زیر منتشر می‌شوند:

شاخص‌های اقتصادی: مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی شامل نرخ بیکاری، تورم، بهره بانکی، هزینه مصرف کننده و ... است که نشان دهنده وضعیت سلامت اقتصاد در کشور منتشر کننده است. عموماً شاخص‌های اقتصادی آمریکا بیشترین تاثیر را روی بازار می‌گذارند.

تصمیمات بانک مرکزی: همه تصمیمات جدیدی که بانک‌های مرکزی مانند فدرال رزرو، بانک مرکزی اروپا، انگلستان، ژاپن و ... می‌گیرند، مانند قصد تغییر نرخ بهره یا سیاست‌های پولی و.... اثر بسیار قوی روی بازار فارکس می‌گذارد.

شاخص‌های اعتماد: نظرسنجی‌ها و انتظارات مصرف‌کنندگان نسبت به بازار، نشان دهنده احساسات مردم و سرمایه‌گذاران خواهد بود که آینده روند حرکتی بازار را می‌توان از چنین گزارش‌هایی پیش‌بینی کرد.

مزایای استفاده از تقویم اقتصادی

توجه به این اخبار و رویدادها کمک می‌کند تا پیش‌بینی درستی درباره آینده و نوسانات ناگهانی بازار در یک حرکت اصلی داشته باشید و بتوانید بر اساس آن پرتفوی دارایی‌ها و معاملات بازی که دارید را تنظیم کنید. عموماً تقویم‌ها برای یک معامله‌گر می‌تواند مزایای زیر را داشته باشد:

اطلاعات کارآمد: چک کردن روزانه تقویم اقتصادی و فیلتر کردن آن روی نمادهایی که به صورت تخصصی معامله می‌کنید، می‌تواند اطلاعات کارآمدی درباره حرکت‌های بازار به شما بدهد و راه را برای پیش‌بینی و آینده‌نگری حرکت جفت ارز مدنظرتان باز کند.

تصمیم‌گیری به موقع: زمانی که شما از قبل میدانید قرار است چه خبری منتشر شود، امکان واکنش و تصمیم‌گیری را خواهید داشت. مثلاً وقتی بدانید بانک مرکزی چه زمانی قرار است نرخ جدید بهره را اعلام کند، می‌توانید در آن لحظه آماده واکنش بازار به آن خبر باشید.

مدیریت ریسک: اخبار مهم مانند تولید ناخالص داخلی، داده‌های اشتغال، تورم و ... می‌تواند ریسک‌های بزرگی را به بازار تحمیل کند، با اطلاع قبلی از زمان انتشار آن‌ها می‌توانید با هج کردن یا مدیریت معامله، ریسک خود را کنترل کنید.

معامله روی خبر: از دیگر ویژگی‌های مهم استفاده از تقویم اقتصادی انجام معاملات نوسان‌گیری روی اخبار است. عموماً خبرهای مهم حرکت‌های بزرگی را به صورت ناگهانی ایجاد می‌کنند که اگر مسیر جدید حرکت نماد مدنظر را با توجه به خبر درست تحلیل کنید، می‌توانید روی همان خبر معاملات سوددهی داشته باشید.

اضافه کردن تقویم اقتصادی به چارت معاملاتی

برخی از پلتفرم‌ها به صورت پیش‌فرض تقویم اقتصادی را روی چارت نمایش می‌دهند و در برخی دیگر باید این ویژگی را فعال کنید، مثلاً در تریدینگ ویو زمانی که چارت را باز می‌کنید، در گوشه سمت راست که با فلش مشخص کردیم می‌توانید تقویم اقتصادی خود را فعال کنید، سپس روی چارت در ساعت‌های مشخص، اخباری که منتشر خواهد شد را مشاهده می‌کنید.

20

برای فعال کردن این ویژگی در متاتریدر نیز شما باید حتماً یک اکسپرت نصب کنید. برای این کار در سایت MQL عنوان Economic Calendar را جستجو کرده، اکسپرت را نصب کنید تا روی چارت متاتریدر شما اخبار به صورت آنلاین نمایش داده شود.

21

مهم‌ترین اخبار اقتصادی برای فارکس

عموماً مهم‌ترین اخبار اقتصادی شامل دیتاهای بانک مرکزی آمریکا در بخش‌های مختلف منتشر می‌شود. زیرا چشم تمام بازار بر اقتصاد آمریکاست و دلار مهم‌ترین نماد معاملاتی این بازار است. ما در ادامه به صورت تیتروار مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی را آورده‌ایم:

  • نشست‌های فدرال رزرو  (FOMC)
  • نرخ بهره (Interest Rate)
  • میزان تورم (Inflation)
  • حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFP)
  • نرخ بیکاری (Unemployment rate)
  • تولید ناخالص داخلی (GDP)
  • شاخص مدیران خرید (PMI)
  • شاخص بهای مصرف‌کننده (CPI)
  • شاخص بهای تولیدکننده (PPI)

جمع‌بندی

در این مقاله متوجه شدیم که تقویم اقتصادی چیست و راهنمای استفاده از تقویم اقتصادی فارکس را آموختیم. توجه روزانه به اخبار اقتصادی باید جزء اصلی چک لیست پیش از معاملات هر تریدری باشد تا بتواند ریسک معاملات خود را بر اساس اخبار و میزان اهمیت و تأثیرگذاری‌شان در بازار تنظیم کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد