واریزی جدید | واریزی برای مردم

خبر داغ: واریزی جدید برای مردم ایران در روز شنبه | غافلگیری مهم دولت برای متقاضیان در این ساعت کلید خورد

کد خبر: 1314618

معاون آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد که از مهرماه امسال، افزایش واریزی جدید در برنامه‌های وزارت بهداشت قرار گرفته است.

خبر داغ: واریزی جدید برای مردم ایران در روز شنبه | غافلگیری مهم دولت برای متقاضیان در این ساعت کلید خورد

از ابتدای سال، واریزی جدید افزایش یافته است، اما برخی دانشگاه‌ها در این زمینه قصور کرده‌اند. فوق‌العاده خاص در حقیقت یکی از خواسته‌های جامعه پرستاری طی دو، سه گذشته بوده است. آنها در حال حاضر وضعیت کاری سخت و زیان‌آور دارند اما با وجود تمام این مشکلات حقوقشان از سایر کارکنان دولت پایین‌تر است. طی این مدت یکی از خواسته‌های آنها این بوده که با بحث فوق‌العاده خاص که بسیاری از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های کشور از آن بهره‌مند هستند، حقوق آنها هم ترمیم شود که تاکنون محقق نشده بود.

او ادامه می‌دهد: هر ترمیم حقوقی درباره کارکنان باید از وزارتخانه مربوطه در فصل بودجه مطرح شود که این مساله باید از سوی وزارت بهداشت در پاییز ۱۴۰۲ پیشنهاد می‌شد، اما این اتفاق رخ نداد. زمانی که قانون به مجلس رفت، آمادگی برای اختصاص این بودجه وجود داشت و با پیگیری نظام پرستاری و نظر موافق وزارت بهداشت، این مساله در حال حاضر محقق شده و در صورت تایید شورای نگهبان این بودجه به جامعه پرستاری تخصیص پیدا می‌کند.*

شریفی مقدم درباره این که آیا بودجه ۱۰ هزار همتی می‌تواند مشکلات جامعه پرستاری را برطرف کند، توضیح می‌دهد: این رقم چندان بالا نیست و اما یک گام رو به جلو و مثبت برای ترمیم حقوق و حل بخشی از مشکلات پرستاران خواهد بود. دبیر کل خانه پرستار البته درباره جزئیات این مصوبه به نکته مهمی اشاره می‌کند و می‌گوید: جزئیات پرداخت این بودجه مشخص نکرده که صرفا برای جامعه پرستاری است یا تمام کارکنان بهداشت و درمان را شامل خواهد شد. اگر صرفا برای جامعه پرستاری باشد که جمعیتی حدود ۲۵۰ هزار نفر دارد، چیزی حدود ۲.۵ تا سه میلیون به حقوق پرستاران اضافه خواهد شد، اما جمعیت تمام کارکنان بهداشت و درمان ۶۰۰ هزار نفر است و اگر بودجه شامل این افراد هم شود، مبلغ بسیار ناچیزی است و با توجه به شرایط تورمی، تغییری در حقوق پرستاران نخواهد داشت و منجر به رفع مشکلاتشان نیست.

پس از اصلاح اما واژه «خالص» از این بند حذف و عبارت «پس از کسر حق بیمه سهم فرد و مالیات بر درآمد با رعایت بند (ث) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور» به انتهای آن اضافه شد.

برخی از بازنشستگان چنین برداشتی کردند که این اصلاح، به معنای کسر حق بیمه و مالیات از حقوق آنهاست. با این حال، به نظر می‌رسد این اصلاحیه تنها برای شفاف‌سازی در مورد واژه «خالص» در این بند بوده است. در واقع خالص حقوق، همان حقوق ناخالص پس از کسر مالیات، حق بیمه و دیگر کسورات، از جمله جریمه‌ها، پرداختی وام و مساعده است.

به عبارت دیگر، مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان بر اساس حقوق شاغلان محاسبه می‌شود، اما خود بازنشستگان از این کسرها معاف‌اند و با این اصلاحیه، تغییری در شرایط همسان سازی حقوق آنها رخ نمی‌دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با بیان اینکه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و تبدیل به قانون شد افزود: متاسفانه در زمان لایحه بودجه و بودجه‌نویسی ۱۴۰۳ متوجه شدیم دولت این موضوع را در نظر نگرفته است.

وی اظهار کرد: در آن زمان لایحه دولت را پس فرستادیم و اعلام کردیم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی در لایحه بودجه حتما باید دیده شود اما دولت در منابع دچار مشکل بود.

محبی نجم‌آبادی گفت: در نهایت مجلس مصوب کرد قانون مالیات بر ارزش افزوده اضافه شود و ما مبلغی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان را در ۳ سال متوالی «۴۰ درصد، ۳۰ درصد، ۳۰ درصد» بتوانیم همسان‌سازی کنیم که بازنشسته ما در انتهای ۳ سال معادل ۹۰ درصد شاغل دریافتی داشته باشد، در نهایت این اتفاق افتاد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات افزود: اما تغییر و تحولات ماه‌های اخیر و تغییر دولت باعث شد اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی طول بکشد و به اطاله موضوع بیانجامد.

نجم‌آبادی با اشاره به اینکه آیین‌نامه شیوه اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی باید توسط سازمان اداری استخدامی آماده شود گفت: بخشی از تاخیر ناشی از این موضوع است که به زودی انجام و به سازمان بازنشستگی کشور ابلاغ می‌شود و احکام اعمال خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد