نهضت ملی مسکن | نهضت ملی مسکن امروز

اطلاعیه مهم از نهضت ملی مسکن برای مستاجران در روز پنجشنبه | خبر ویژه برای مردم در این لحظه

کد خبر: 1314301

دستگاه نظارتی بر «نهضت ملی مسکن» از توقف فعالیت‌ها خبر می‌دهد. گزارش مربوط به پرداخت وام‌های ساخت به مسکن ملی، که به‌عنوان تنها منبع رسمی برای پیگیری روند ساخت خانه‌های دولتی محسوب می‌شود، نشان می‌دهد که در تیرماه امسال تنها ۱۰۰ میلیارد تومان به سازندگان حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی پرداخت شده است؛ به عبارتی، برای هر خانه تنها ۲۵۰ هزار تومان اختصاص یافته است.

اطلاعیه مهم از نهضت ملی مسکن برای مستاجران در روز پنجشنبه | خبر ویژه برای مردم در این لحظه

در دو سال گذشته، به‌طور میانگین هر ماه بیش از ۲۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به پروژه‌ها اختصاص یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در پشت‌صحنه فعالیت‌های دولتی در حوزه نهضت ملی مسکن، بانک‌ها با مشکلاتی مواجه شده‌اند. به نظر می‌رسد که «تجمع» منابع و طولانی شدن تغییرات در دولت، دلیل این وقفه به شمار می‌رود.

تابلوی رسمی «شارژ ماهانه پروژه‌‌‌‌های دولتی مسکن‌‌‌‌سازی» از توقف طرح مسکن‌‌‌‌ ملی دست‌‌‌‌کم در تیر ماه حکایت دارد، هر چند اطلاعات غیررسمی می‌‌‌‌گوید، ماه گذشته (مرداد) نیز سازنده‌‌‌‌ها کماکان مجبور به تعلیق پروژه‌‌‌‌ها شده‌‌‌‌اند. گزارش «دنیای‌اقتصاد» از تنها دستگاه سنجش نبض پیشرفت پروژه‌‌‌‌های مسکن‌‌‌‌دولتی حاکی است، شبکه بانکی در تیرماه امسال فقط ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ساخت خانه به سازنده‌‌‌‌های طرح مسکن‌‌‌‌ملی پرداخت کرده است. با توجه به اینکه حداقل ۴۰۰‌هزار واحد مسکونی طبق آمار رسمی در قالب مسکن‌‌‌‌ دولتی، در دست ساخت است، این رقم به معنای پرداخت تنها ۲۵۰‌هزار تومان تسهیلات برای پیشبرد عملیات ساخت هر واحد مسکونی است که «توقف کار» را نشان می‌دهد.

بانک‌ها بعداز عقد قرارداد پرداخت تسهیلات ساخت مسکن، وام را یکجا به سازنده پرداخت نمی‌‌‌‌کنند بلکه معمولا در ۴ تا ۵ مرحله از پیشرفت فیزیکی پروژه‌‌‌‌ها و منوط به «تایید پیشرفت کار توسط مسوولان بخش مسکن»، پروژه‌‌‌‌ها را گام به گام شارژ می‌کنند. از زمانی که مسکن ملی –طرح مسکن‌‌‌‌سازی دولتی در دولت سیزدهم- شروع شد تا قبل از تیر ماه امسال، هر ماه به طور متوسط ۲۴۹۰ میلیارد تومان، تسهیلات بانکی با همین معادله پرداخت مرحله‌‌‌‌ای، به سازنده‌‌‌‌ها پرداخت شده است. به این ترتیب، آنچه در تیر امسال پرداخت شده، یعنی «هیچ».

کارنامه پرداخت وام بانکی به پروژه‌‌‌‌های مسکن‌‌‌‌سازی دولتی، تنها معیار و تابلوی رسمی از وضعیت قابل قبول یا غیرقابل قبول این پروژه‌‌‌‌هاست. به شکل طبیعی و شفاف، دولت باید هر ماه «آمار کامل تعداد پروانه‌‌‌‌های ساختمانی صادر شده، تعداد متقاضیان پای کار، حجم پرداخت آورده نقدی از طرف پیش‌‌‌‌خریداران، میزان انصرافی‌‌‌‌ها و همچنین میزان پرداخت تسهیلات» را منتشر کند تا امکان اطلاع پیش‌‌‌‌خریداران خانه‌‌‌‌های دولتی از پروژه‌‌‌‌های پیش‌‌‌‌فروش شده فراهم شود. اما در نبود این آمار کامل، کارنامه بانکی مسکن‌‌‌‌ملی، فعلا تنها معیار مورد بررسی اوضاع است. اکنون «توقف پرداخت وام ساخت مسکن دولتی» این پرسش را به وجود می‌‌‌‌آورد که «مشکل کجاست؛ بانک‌ها یا دولت؟» بررسی‌‌‌‌ها نشان می‌دهد، دست‌‌‌‌کم یک بانک دولتی که در دولت قبل، «بالاترین سطح مشارکت با پروژه‌‌‌‌های مسکن‌‌‌‌سازی دولتی را داشت»، در حال حاضر به خاطر آنچه «ته‌‌‌‌نشین شدن منابع برای پرداخت تسهیلات» عنوان می‌شود، امکان ادامه‌‌‌‌دادن به روند پرداخت را ندارد.

در این بانک پیش‌تر به خاطر «اولویت‌‌‌‌ دادن پروژه‌‌‌‌های دولتی نسبت به تقاضای خرید و تعمیر مسکن»، مشتریان در پروسه طولانی و فرسایشی تامین مالی قرار گرفتند. اکنون اما نه تنها وام‌‌‌‌های عادی مسکن با حجم بسیار پایین و سختی فراوان پرداخت می‌شود که در پرداخت وام‌‌‌‌‌‌‌‌های مسکن‌‌‌‌ ملی نیز اختلاف و توقف‌‌‌‌های موردی به وجود آمده است. گروهی از بانک‌ها نیز به خاطر آنچه «اشکال تسهیلات تکلیفی» می‌‌‌‌دانند، این مدل بارشدن تکلیف پرداخت تسهیلات را باعث عدم‌تعادل منابع و مصارف‌‌‌‌شان مطرح می‌کنند. این بررسی تایید می‌کند، ۸۵‌ درصد از کل تسهیلات بانکی که به مسکن‌‌‌‌‌‌‌‌دولتی پرداخت شده توسط یک بانک دولتی بوده است. بنابراین هر نوع اختلال یا ته‌‌‌‌نشین شدن منابع در آن بانک، اثر بزرگ و معناداری در کل طرح دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد