بهشتی پور در گفتگو با فردا:

برگ برنده‌های خوبی برای مذاکره با آمریکا داریم

کد خبر: 1312460

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: هر مذاکره ای با هر نامی شکل بگیرد روش انجامش در قیاس با دولت آقای رئیسی نیاز به تغییر دارد.

برگ برنده‌های خوبی برای مذاکره با آمریکا داریم

گروه سیاسی فردا: با حضور عباس عراقچی در رأس وزارت خارجه، مهمترین کرسی این وزارتخانه بعد از وزارت به تخت روانچی رسید و مذاکره کننده ایران مشخص شد اما سوال اصلی آن است که اساسا مذاکراتی در پیش خواهد بود یا خیر.

حسن بهشتی‌پور در گفتگو با خبرنگار فردا درباره امکان شکل گیری زمینه های مذاکره گفت: مذاکرات در دولت آقای روحانی بر سر توافق روی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود، حالا می توان نامش را مذاکره برای رفع تحریم گذاشت اما هر مذاکره ای با هر نامی شکل بگیرد روش انجامش در قیاس با دولت آقای رئیسی نیاز به تغییر دارد.

وی افزود: در دولت آقای رئیسی نام برجام را نمی آوردند و می گفتند «مذاکرات با هدف پایان یافتن تحریم به شکل غیرمستقیم دنبال می شود» اما اسم اهمیت ندارد رسم، هدف و محتوای مذاکرات مهم است. آقای عراقچی بعد از رأی اعتماد مجلس در نخستین موضع گیری‌اش، از موضع بالا این طور نشان داد دست روی دست نگذاشته تا ببیند آیا طرف آمریکایی مایل به مذاکره است یا خیر.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه اگر طرف آمریکایی بخواهد ایران هم برای مذاکره آمادگی دارد، یادآور شد: هر چند آقای عراقچی اعلام کرد «احیای برجام امکان پذیر نیست» اما برجام در هر مذاکره ای که شکل بگیرد مبنایی برای حل مشکلات و اختلافات است. ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود یا کاملا هریس، خیلی تفاوتی در این موضوع نخواهد کرد.

وی درباره ترکیب میز مذاکرات احتمالی ادامه داد: با توجه به تحولات امروز دنیا ترکیب 1+5 برای مذاکرات قابل تشکیل نیست. روسیه و چین خودشان دچار چالش جدی با آمریکا هستند و نمی توانند برای حل مشکلات بین تهران و واشنگتن سر یک میز با آمریکا بنشینند. بهترین حالت این است که ایران برود و با طرف اصلی یعنی آمریکا اختلافات و مشکلاتش را حل کند.

بهشتی پور گفت: آمریکا طرفی است که ما را دچار چالش جدی کرده، اگر آمریکایی ها وارد مذاکرات شوند و ما با آنها به توافقی دست پیدا کنیم -که البته خیلی مشکل است- اروپایی ها مخالفتی نخواهند کرد و اگر هم مخالفت کنند جایگاهی ندارند که بتوانند مثل آمریکایی ها تأثیرگذار باشند.

وی افزود: وقت را با مذاکره غیرمستقیم نباید تلف کرد، این مدل مذاکره یک اشتباه محض است. امروز دیگر موضوعیت ندارد که بخواهیم با آمریکا غیرمستقیم مذاکره کنیم. ما می توانیم دست پر پشت میز مذاکره بنشینیم و رو در رو با آمریکا مذاکره کنیم، به ویژه اینکه تا برگزاری مذاکرات بتوانیم اوضاع اقتصادی کشور را بهبود ببخشیم.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: توان هسته ای مان نسبت به سال های قبل بالا رفته است و اگر باز هم آن را تقویت کنیم این می تواند برگ برنده ای برای ما در مذاکرات باشد. موقعیت ما در منطقه نیز دیگر برگ برنده ای است که در اختیار داریم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد