حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان امروز | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

واریز 9/300/000 به حساب بازنشستگان در شهریور ماه | حقوق بازنشستگان در اول هفته اوج گرفت

کد خبر: 1310630

اخبار مهم از حقوق بازنشستگان را بخوانید.

واریز 9/300/000 به حساب بازنشستگان در شهریور ماه | حقوق بازنشستگان در اول هفته اوج گرفت

 عباسعلی سلطانی‌کیا در رابطه با متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و با انتقاد از شیوه تعیین درصد حقوق بازنشستگان به روش پلکانی معکوس گفت: روال معمول باید این باشد که کسی که بیمه‌پردازیِ بیشتری دارد، حقوق بیشتری هم دریافت کند. اما روش پلکانیِ معکوس حقوق بازنشستگان سایر سطوح را سال به سال کمتر کرده است و این روش بسیار ناعادلانه است.  

وی افزود: مجموعه آنچه گفتم سبب شد که مستمریِ بازنشستگان نیاز به متناسب‌سازی داشته باشد، اما لایحه متناسب‌سازیِ بازنشستگان تامین اجتماعی، از آنجا که با لایحه همسان‌سازیِ حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری شبیه‌سازی شده، دارای اشکالاتی است.  

سلطانی‌کیا توضیح داد: مطابق ماده ۷۷ قانون تأمین اجتماعی، حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در زمان بازنشستگی معدل‌گیری می‌شود. یعنی حقوق ۲۴ ماه بیمه‌پردازی آخر خدمت تقسیم بر ۲۴ می‌شود که به این، حقوق معدل‌گیری شده می‌گویند. تا این مرحله با صندوق کشوری اشتراک داریم. طبق مصوبه متناسب‌سازی، مستمریِ بیمه‌پردازان این صندوق به ۹۰ درصد حقوق شاغل همترازش ارتقا پیدا می‌کند.  

وی بیان کرد: تصویب فرمول ۹۰ درصدی بازنشستگان صندوق کشوری برای بازنشستگان مشمول قانون تأمین اجتماعی اشتباه است؛ چراکه حقوق بازنشستگان صندوق کشوری فقط در یک مرحله به میزان ۹۰درصد شاغل همتراز تعیین می‌شود، که معادل ۹۰ درصد همان حقوق سال آخر اشتغال خود شخص بازنشسته است.  

سلطانی کیا بیان کرد: راه‌حل این است که برای بازنشستگان تأمین اجتماعی، عبارتِ «۹۰درصد» از سطرآخر مصوبه حذف و کلمه «برابر» جایگزین آن شود.  

رئیس کانون بازنشستگان کشوری استان البرز: متاسفانه تاخیر در تدوین آیین‌نامه اجرایی موجب شد تا بازنشستگان برای سه ماهه فروردین، اردیبهشت و خرداد جمعا سه میلیون تومان به عنوان علی‌الحساب دریافت کنند و قرار بود مابقی با تدوین آیین نامه اجرایی و صدور احکام جدید در حقوق بازنشستگان اعمال شود اما تا این لحظه اتفاقی نیفتاده است.

گفتنی است مبلغ علی الحساب همسان سازی حقوق بازنشستگان برای برخی افراد واریز شده است. برای عده ای نیز این مبلغ تا سقف سه میلیون تومان و برای عده ای دیگر کمتر از سه میلیون تومان پرداخت شده است.

حال باید منتظر ماند تا چه زمانی تکلیف واریز معوقات همسان سازی و واریز مطالبات بازنشستگان یکسره خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان اینکه فرآیند همسان‌سازی در تأمین‌اجتماعی آغاز شده است، اظهار داشت: پیش از این در دو دوره متناسب‌سازی مستمری انجام شده است. در این دوره هم وقتی تأمین‌اجتماعی، علی‌الحساب همسان‌سازی را مطابق مصوبه دولت پرداخت کرد؛ به معنای آغاز این فرایند است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: اعتقاد ما بر این است که متناسب‌سازی باید برای همه گروه‌های بازنشستگان اعم از حداقل‌بگیران و سایر سطوح اجرایی شود.

میرهاشم موسوی در گفت و گویی با اشاره به اینکه در هفته جاری کارگروه مشترکی را با کانون عالی بازنشستگان، برای تعیین نحوه اجرا، احکام، شرایط مالی و سایر شرایط تشکیل دادیم که باید کار را سرعت بدهیم، اظهار داشت: البته منابع ما محدود است ولی آنچه در قانون آمده باید انجام بدهیم تا حداقل بخشی از مطالبه بحق بازنشستگان در خصوص معیشت پرداخت شود.

وی با بیان اینکه فرآیند همسان‌سازی در تأمین‌اجتماعی آغاز شده است، اظهار داشت: پیش از این در دو دوره متناسب‌سازی مستمری انجام شده است. در این دوره هم وقتی تأمین‌اجتماعی، علی‌الحساب همسان‌سازی را مطابق مصوبه دولت پرداخت کرد؛ به معنای آغاز این فرایند است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: ما بر اساس آن چیزی که در قانون برنامه هفتم و لایحه اصلاحیه آن، به ما تکلیف شده متناسب‌سازی را برای بازنشستگان اجرا خواهیم کرد و هیچ مشکلی هم نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم بالاترین نگاه راهبردی به تأمین‌اجتماعی را صاحبان سرمایه می‌توانند داشته باشند. بازنشسته تأمین‌اجتماعی فقط به دنبال مستمری امروز نیست، بلکه او می‌خواهد دارایی‌ها و آینده‌اش هم تضمین شود.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان به بانک رفاه برای پرداخت حقوق بدهکار شده بودیم. امروز با همه کم و کاستی‌هایی که وجود دارد، مفتخر هستیم که بالغ بر ۶۰ تا ۶۵ هزار میلیارد تومان تعهد ماهانه انجام می‌دهیم و حتی یک ریال از دارایی‌های بازنشستگان را در قالب استقراض، آینده‌فروشی نکرده‌ایم.

موسوی تاکید کرد: در حالی که اگر مثل سابق ادامه می‌دادیم اکنون دو برابر مقادیر پرداخت شده، بدهکار بودیم. یعنی بیش از ۲۳۰ هزار میلیارد تومان باید بدهی به جا می‌گذاشتیم که تأثیر این بدهی و ناترازی بر تورم و زندگی مردم غیرقابل انکار بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد