وام قرض الحسنه | وام قرض الحسنه دولت | وام قرض الحسنه مردم

وام قرض الحسنه ۳۰۰ میلیونی با سپرده کوتاه مدت بانک مرکزی | شرایط استثنایی برای دریافت وام قرض الحسنه بدون ضامن اعلام شد

کد خبر: 1310248

اخبار مهم از وام قرض الحسنه را در سایت فردانیوز بخوانید.

وام قرض الحسنه ۳۰۰ میلیونی با سپرده کوتاه مدت  بانک مرکزی | شرایط استثنایی برای دریافت وام قرض الحسنه بدون ضامن اعلام شد

طبق مصوبه جدید شورای فقهی بانک مرکزی، ارائه وام قرض‌الحسنه امتیازی با میانگین گیری به این صورت که مشتری ابتدا برای مدتی سپرده گذاری کند و سپس براساس امتیازاتی که به دست آورده، بدون شرط قبلی نسبت به دریافت تسهیلات قرض الحسنه اقدام ورزد خلاف شرع تشخیص داده نشد. در این روش بانک هیچ توع تعهد حقوقی در زمینه اعطای تسهیلات به مشتری ارائه نمیدهد و لازم است این موضوع به شیوه مناسب به اطلاع سپرده گذاران رسانده شود.

همچنین در این بخشنامه تأکید شده که ارائه تسهیلات قرض الحسنه بدون میانگین گیری و به صورت فوری، مشروط به سپرده گذاری قرض الحسنه ممنوع است.

در بند دیگری هم آمده:‌ مشروط نمودن پرداخت تسهیلات غیرقرضی(مثلا فروش اقساطی یا مرابحه) به سپرده گذاری وکالتی، خلاف شرع تشخیص داده نشد.

ضمن اینکه، کسر نمودن بخشی از تسهیلات تحت عنوان وثیقه نقدی یا کسر نمودن کارمزد از مبلغ کل تسهیلات ممنوع است.

شایان ذکر است وام‌گیرنده موظف به پرداخت یک میلیون و 100 هزارتومان بابت هزینه تشکیل پرونده و اعتبارسنجی نیز خواهد بود.

در سال‌های اخیر برخی از بانک‌ها از ظرفیت حساب یارانه نقدی سرپرست‌های خانوار برای تسهیل در پرداخت وام‌های خرد استفاده کرده و از این طریق به متقاضیانشان وام داده‌اند.

به طور مثال بانک کشاورزی در اواخر دهه ۹۰، به عنوان نخستین بانک در کشور، در راستای اجرای دستور بانک مرکزی تسهیلاتی را با یارا کارت اعتباری برای کشاورزان، در نظر گرفت. در این طرح کشاورزانی که نزد بانک کشاورزی دارای حساب اعتباری بودند و یارانه خود را از طریق این بانک دریافت می کردند؛ می توانستند برای خرید کالاها و خدمات تا سقف ۵۰ میلیون ریال از این کارت استفاده کنند و پشتوانه این کارت، حساب‌های یارانه‌ای اشخاص بود.

با این حال گاهی نیز اخباری در خصوص اختصاص وام‌هایی با کارت یارانه از سوی برخی قرض‌الحسنه ها و بانک‌ها منتشر می‌شود که صحت ندارد. به طور مثال اخیرا قرض‌الحسنه‌ای در تهران مدعی شده بود با کارت یارانه، وام ۱۰ میلیون تومانی می‌دهد که این موضوع بلافاصله توسط پلیس فتا تکذیب شد.

بهمن ماه سال گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، حساب یارانه و سهام عدالت را ضامن پرداخت تسهیلات بانکی کردند.

گرچه این موضوع در بودجه سال گذشته نیز آمده بود اما ضمانت اجرایی کاملی برای آن درنظر گرفته نشد و به درستی پیاده‌سازی نشد. وثیقه قرار دادن کارت یارانه مخالفانی دارد که آن‌ها معتقدند میزان حساب یارانه افراد نسبت به مبلغ پرداختی وام‌هایی ازجمله وام ازدواج، تنها می‌تواند بخش اندکی را پوشش دهد و بر همین اساس نمی‌توان صرفا با حساب یارانه و سهام عدالت، وام‌های مبالغ بالا را ضمانت کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد