اجاره بها | اجاره بها مسکن

فوری: نرخ اجاره بها در مرداد ماه زیر و رو شد | خبر مهم برای مستاجران در روز دوشنبه 29 مرداد

کد خبر: 1309582

شقاقی بیان کرد: واقعیت امر این است که فلسفه پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به خوبی تعریف و تشریح نشده و این امر به جای کمک به مردم و بانک‌ها، التهاب اجاره بها را دوچندان کرده است. در نتیجه، پرداخت وام ودیعه با این ساز و کار، قانونی، شرعی و حتی اقتصادی نیز نمی‌باشد. دولت جدید باید برای ساماندهی این وضعیت، فکری اساسی بیاندیشد و از راهکارهای همیشه اشتباه دست بردارد.

فوری: نرخ اجاره بها در مرداد ماه زیر و رو شد | خبر مهم برای مستاجران در روز دوشنبه 29 مرداد

نقش دولت در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا این تسهیلات می‌توانند به افزایش دسترسی به مسکن مناسب و کاهش مشکلات مالی مرتبط با خرید و اجاره بها مسکن کمک کنند. در ادامه به برخی از وظایف و اقدامات کلیدی دولت در این زمینه اشاره می‌کنیم.

دولت می‌تواند برنامه‌های حمایتی را ارائه دهد که به افراد و خانواده‌های درخواست‌دهنده کمک مالی برای پرداخت ودیعه مسکن کمک کند. این برنامه‌ها می‌توانند شامل وام‌های دولتی، کمک‌های مالی مستقیم یا گارانتی‌های دولتی برای وام‌های بانکی باشد.

خبر مهم از نرخ اجاره بها

قوه مجریه باید مراقبت و نظارت لازم را بر اجرای برنامه‌های حمایتی اعمال کند تا از سوء استفاده جلوگیری شود و اطمینان حاصل شود که تسهیلات به افراد مستحق و نیازمند برسد. این کار می‌تواند شامل بررسی شکایات، انجام ماموریت‌های بازرسی و اعمال مجازات برای سوء استفاده باشد.

دولت می‌تواند سیاست‌های مالی مناسبی را در نظر بگیرد تا از این طریق کاهش هزینه‌های مربوط به مسکن رخ دهد. این نوع سیاست‌ها، تخفیف‌های مالی، کمک‌های مالی دولتی و حمایت‌های مالی برای ساخت و توسعه مسکن‌های اجتماعی را دربر می گیرد.

همکاری با بانک‌ها و موسسات مالی، ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی، تعیین استانداردهای ساختمانی و ارائه تسهیلات مالی به افراد و خانواده‌های کم درآمد از دیگر نقش هایی مهم در دولت محسوب می شود.

این اقدامات به طور کلی به ایجاد یک سیستم مسکنی عادلانه و دسترسی به مسکن مناسب برای همه افراد کمک می‌کنند و به رفع مشکلات مالی مرتبط با مسکن کمک می‌رسانند.

در این بین پرداخت اجاره معادل پنج میلیون تومان امکان اجاره خانه‌هایی کوچک‌متراژ با عمر کمتر از پنج سال را در برخی مناطق تهران فراهم می‌کند.

همچنین توانایی پرداخت اجاره‌ای حدود ۱۰ میلیون تومان نیز باعث می‌شود مستاجران فایل‌هایی در محدوده طرشت پیش روی خود داشته باشند.

با پرداخت اجاره ماهانه بیش از ۳۰ میلیون تومان، مستاجران می‌توانند آپارتمان‌هایی بزرگ‌متراژ کرایه کنند که عموماً در مناطق نیمه شمالی تهران قرار گرفته‌اند.

در همین زمینه صادقی عضو انجمن انبوه سازان مسکن کشور با بیان اینکه دولت و بانک مرکزی موظف هستند که پرداخت تسهیلات ساخت که در حال حاضر به ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است را به بانک های ابلاغ کنند تا روند پرداخت تسهیلات آغاز شود گفت: این در حالی است که بانک مرکزی در این زمینه کوتاهی کرده و همکاری لازم را برای پرداخت تسهیلات انجام نمی‌دهد‌.

وی افزود: عدم پرداخت تسهیلات ساخت باعث شده که روند ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن که در حال حاضر به ۲میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسیده است با کندی و در برخی از شهرها متوقف شود این در حالی است که یکی از اولویت های دولت چهاردهم از سوی مجلس آن است که باقی مانده پروژه های نهضت ملی هرچه سریعتر تحویل و زمینه برای افزایش تولید فراهم شود‌.

عضو انجمن انبوه سازان مسکن بیان کرد: در قانون جهش تولید مسکن  تاکید شده  که باید اقدام به پرداخت تسهیلات در بخش مسکن کنند اما گزارش ها از سوی سازندگان حاکی است که کمتر بانکی به این قانون پایبند باشد و همین امر خود باعث بی انگیزگی تعداد زیادی از سازندگان در بخش مسکن شده است.

او یادآور شد: بانک مرکزی باید هرچه سریعتر زمینه را برای ساخت و تکمیل پروژه های نهضت ملی مسکن فراهم کند و در این بخش هیچ کوتاهی قابل قبول نیست چراکه یکی از اصلی ترین عواملی که خود باعث می شود پروژه های نهضت ملی به تعویق بیافتد همین عدم توجه به ابلاغ مصوبه تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی ساخت است‌.

وی افزود: متاسفانه همین عدم ابلاغ تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی ساخت باعث شده که بانک ها تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی را هم پرداخت نکنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد