همسان سازی حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان امروز

اطلاعیه مهم از اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان به شرطها شروطها | افزایش جدید حقوق بازنشستگان در شهریور ماه استارت خورد

کد خبر: 1309577

عباسعلی سلطانی‌کیا توضیح داد: مطابق ماده ۷۷ قانون تأمین اجتماعی، حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در زمان بازنشستگی معدل‌گیری می‌شود. یعنی حقوق ۲۴ ماه بیمه‌پردازی آخر خدمت تقسیم بر ۲۴ می‌شود که به این، حقوق معدل‌گیری شده می‌گویند. تا این مرحله با صندوق کشوری اشتراک داریم. طبق مصوبه همسان سازی حقوق بازنشستگان، مستمریِ بیمه‌پردازان این صندوق به ۹۰ درصد حقوق شاغل همترازش ارتقا پیدا می‌کند

اطلاعیه مهم از اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان به شرطها شروطها | افزایش جدید حقوق بازنشستگان در شهریور ماه استارت خورد

عباسعلی سلطانی‌کیا، رئیس کانون عالی کارمندان بازنشسته تحت پوشش قانون تأمین اجتماعی، در مورد لزوم همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اظهار داشت: ابتدا باید توضیحی ارائه دهم درباره ضرورت اجرای متناسب‌سازی حقوق برای بازنشستگان. باید توجه داشت که سازمان تأمین اجتماعی تا سال ۱۳۸۷ زیر نظر وزارت بهداشت و درمان فعالیت می‌کرد. در زمانی که این سازمان مستقل بود، تصمیمات بهتری در خصوص حقوق سالیانه بازنشستگان اتخاذ می‌کرد.

وی ادامه داد: آن زمان در تعیین حقوق، علاوه بر اینکه نرخ تورم و هزینه‌‎‌های زندگی در نظر گرفته می‌شد، چیزی به عنوان روش پلکانی معکوس هم نداشتیم. یعنی مستمریِ هر بازنشسته با ضریب عددی یکسان افزایش پیدا می‌کرد و تفاوتی در درصد افزایشِ حقوقِ بازنشستگان حداقل‌بگیر و سایرسطوح نداشتیم. در این صورت مستمریِ بازنشستگان به همان نسبتی که بیمه‌پردازی کرده بودند افزایش پیدا می‌کرد. 

سلطانی‌کیا گفت: از زمانی که استقلال سازمان تأمین اجتماعی را گرفتند و به وزارت کار ملحق کردند، رویه ترمیم حقوق پلکانی معکوس رایج شد. به طوری که بازنشستگان به دو گروه حداقل‌بگیر و سایر سطوح تقسیم شدند و درصد افزایش حقوق برای این دو گروه متفاوت شد و بازنشستگان سایر سطوح درصد افزایشِ کمتری داشتند. 

رئیس کانون عالی کارمندان بازنشسته مشمول قانون تأمین اجتماعی ادامه داد: ضمن اینکه مستمری‌ها مطابق با نرخ تورم و هزینه‌های زندگی افزایش پیدا نکرد. در حالیکه طبق ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی، سازمان باید مستمری را با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی، افزایش دهد. این وضعیت در مورد بازنشستگان سایر سطوح بدتر بود، حقوق آن‌ها بسیار کمتر از نرخ تورم تعیین می‌شد. 

سلطانی‌کیا با انتقاد از شیوه تعیین درصد حقوق بازنشستگان به روش پلکانی معکوس گفت: روال معمول باید این باشد که کسی که بیمه‌پردازیِ بیشتری دارد، حقوق بیشتری هم دریافت کند. اما روش پلکانیِ معکوس حقوق بازنشستگان سایر سطوح را سال به سال کمتر کرده است و این روش بسیار ناعادلانه است. 

وی افزود: مجموعه آنچه گفتم سبب شد که مستمریِ بازنشستگان نیاز به متناسب‌سازی داشته باشد. اما لایحه متناسب‌سازیِ بازنشستگان تأمین اجتماعی، از آنجا که با لایحه همسان‌سازیِ حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری شبیه‌سازی شده، دارای اشکالاتی است. 

سلطانی‌کیا توضیح داد: مطابق ماده ۷۷ قانون تأمین اجتماعی، حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در زمان بازنشستگی معدل‌گیری می‌شود. یعنی حقوق ۲۴ ماه بیمه‌پردازی آخر خدمت تقسیم بر ۲۴ می‌شود که به این، حقوق معدل‌گیری شده می‌گویند. تا این مرحله با صندوق کشوری اشتراک داریم. طبق مصوبه متناسب‌سازی، مستمریِ بیمه‌پردازان این صندوق به ۹۰ درصد حقوق شاغل همترازش ارتقا پیدا می‌کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد