صدای پای لوپن؛ مکرون وحشت‌زده است

کد خبر: 1299066

امانوئل مکرون روزهای خوبی را سپری نمی کند! برگزاری انتخابات زودهنگام در فرانسه ، تبدیل به بستری برای تجمیع خشم و نارضایتی عمومی ازکاخ الیزه شده و همین مسئله احتمال سقوط دولت مکرون را قوت بخشیده است. طبق نظرسنجی‌های منتشر شده از انتخابات پارلمانی فرانسه، حزب راست‌گرای افراطی "اجتماع ملی" مارین لوپن در این انتخابات پیشتاز است و از احزاب "جبهه مردمی" چپ‌گرا و نیز حزب امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری کنونی فرانسه جلوتر است.نکته اصلی این است که آیا لوپن می تواند اکثریت مطلق را در رقابت انتخاباتی با مکرون ( حزب متبوع رئیس جمهور فرانسه  ) کسب کند ؟در این صورت تکلیف رئیس جمهور فرانسه چه خواهد بود؟!

انتخابات پارلمان اروپا در حالی در روز یکشنبه ۲۰ خرداد به پایان رسید که نتایج آن به طور کلی در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به سوی احزاب راست‌گرا متمایل بود.در فرانسه نیز پیروزی احزاب عمدتا راست‌گرا در انتخابات اروپا سبب شد که امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری این کشور در شامگاه یکشنبه پارلمان ملی نمایندگان را منحل و خبر برگزاری انتخابات جدید را اعلام کند.با این حال گفته می‌شود به رغم موفقیت احزاب راستگرا و پوپولیست در انتخابات پارلمان اروپا، احزاب محافظه‌کار و راست میانه‌رو بزرگ‌ترین فراکسیون را در پارلمان اروپا در دست دارند و شمار کرسی‌های خود را از ۱۷۶ به ۱۸۴ کرسی افزایش داده‌اند.

اما فراتر از این به نظر کارشناسان، فرانسه در پی اعلام نتایج انتخابات، پارلمان اروپا دستخوش زلزله‌ای سیاسی شده است. در این انتخابات حزب راستگرای پوپولیستی "اجتماع ملی" که رهبری آن را ماری لوپن بر عهده دارد، با کسب ۳۲ درصد آرا قدرتمندترین حزب شد. این درحالی است که حزب "رنسانس"، حزب امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه تنها ۱۶ درصد آراء را به دست آورد.

گزارش رویترز بر مبنای نظرسنجی "آی‌اف‌اوپی" که به سفارش شبکه تلویزیونی تی‌اف‌۱ و روزنامه فیگارو انجام شده حاکی از آن است که حزب اجتماع ملی ۳۴ درصد، جبهه مردمی ۲۹ درصد، و نیز ائتلاف مکرون ۲۲ درصد از آراء را به خود اختصاص خواهند داد.همچنین بر مبنای نظرسنجی "هریس اینتراکتیو" که به سفارش رادیو آرتی‌ال و مجله شالانژ انجام شده، اجتماع ملی ۳۳ درصد، جبهه مردمی ۲۶ درصد، و بلوک مکرون ۲۱ درصد رای خواهند آورد.از دیگرسو نظرسنجی "آپینیون‌وی" به سفارش تلویزیون سی‌نیوز، رادیو اروپا ۱ و نیز روزنامه ژرونال دومناش نیز از آن حکایت دارند که اجتماع ملی ۳۵ درصد، جبهه مردمی ۲۷ درصد، و ائتلاف مکرون ۲۰ درصد از آراء را از آن خود خواهند کرد.

رویترز گزارش می‌دهد که این پیش‌بینی‌‌ها تقریبی‌ به شمار می‌روند اما به نظر می‌رسد که بر اساس آن‌ها اتحاد ملی بین ۲۳۵ تا ۲۸۰ کرسی پارلمان را از آن خود کند که از ۲۸۹ کرسی مورد نیاز برای به دست آوردن اکثریت مطلق کمتر است اما در عین حال این حزب را به بزرگترین گروه پارلمانی تبدیل می‌کند. بدون شک در صورت تحقق این نتیجه، مکرون باید خود را برای خداحافظی زودتر از موعد از کاخ الیزه آماده کند. شاید اگر رئیس جمهور فرانسه این حجم انبوه از بی اقبالی عمومی را نسبت به خود و سیاستهایش درک می کرد، هرگز تصمیم به برگزاری این انتخابات زودهنگام نمی گرفت!....

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها