کالابرگ الکترونیک | پرداخت کالابرگ الکترونیک

توجه؛ واریز کالابرگ الکترونیک اردیبهشت ماه با مبلغ تشویقی | سرپرستان خانوار حسابشان را چک کنند

در ادامه جزئیات جدید از واریز کالابرگ الکترونیک را بخوانید.

توجه؛ واریز کالابرگ الکترونیک اردیبهشت ماه با مبلغ تشویقی | سرپرستان خانوار حسابشان را چک کنند
| کد مطلب: ۴۹۰۶
لینک کوتاه کپی شد

خبرنگار شایلین بهبودی:

در طرح کالابرگ الکترونیک برای همه یارانه‌بگیران اعتبار کالابرگ الکترونیک ماه زودتر از یارانه نقدی شارژ می‌شود که افراد می‌توانند با کارت بانکی سرپرست خانوار ۱۱ قلم کالای مورد نظر را خریداری کنند.

بدنه اقتصادی دولت سیزدهم با یک تدبیر ویژه و خرد جمعی طرح کالابرگ الکترونیکی را طراحی و اجرایی کرد تا فشار کمتری به مردم به خصوص دهک‌های پایین جامعه در جهت تامین نیاز‌های غذایی وارد شود.

در این طرح جامع و البته هوشمندانه دولت سعی کرد تا از طریق یارانه‌ها سبد غذایی مورد نیاز مردم را در حد قابل قبولی تامین کند از این رو با اختصاص این طرح به دهک‌های مختلف جامعه شیوه جدیدی را در تامین نیاز‌های غذایی مردم ابداع کرد.

در طرح کالابرگ الکترونیکی برای همه یارانه‌بگیران اعتبار کالابرگ الکترونیک ماه زودتر از یارانه نقدی شارژ می‌شود که افراد می‌توانند با کارت بانکی سرپرست خانوار ۱۱ قلم کالای مورد نظر شامل مرغ، تخم‌مرغ، گوشت منجمد، قند و شکر، روغن، ماست، شیر، پنیر، ماکارونی و حبوبات را خریداری کنند.

طبق اطلاعات مندرج در پایگاه اطلاع رسانی دولت در طرح کالابرگ الکترونیکی ۷ دهک از افراد جامعه تحت پوشش قرار دارند و هدف دولت از اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی این است که مواد مغذی موردنیاز در ۱۱ قلم کالای سبد مدنظر کالابرگ الکترونیکی به جامعه هدف برسد و دهک‌های کم‌درآمد از نظر تغذیه شامل پروتئین، ویتامین و ریزمغذی‌ها مشکلی پیدا نکند.

گفتنی است طبق آمار‌ها و گزارش‌های منتشر شده دولتمردان و تیم اجرایی طرح کالابرگ الکترونیکی نمره قابل قبولی را از مردم در جهت اجرای این طرح کسب کرده است روندی که زمزمه‌های ادامه این طرح را قوت می‌بخشد در حالیکه که دولتمردان هنوز درباره این موضوع اظهارنظر شفاف و صریح نداشتند.

بدون شک تامین سبد غذایی مردم به خصوص اقشار کم‌درآمد و ضعیف یکی از مهم‌ترین اهداف تمامی دولت‌ها در کشور‌های مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران است که این مهم با درایت هوشمندانه مسئولان کشورمان به بهترین شکل ممکن و بارعایت تمام پروتکل‌ها و اصول اقتصادی اجرایی شده که این روند قابل تقدیر است و امیدواریم به بهترین شکل ممکن تداوم یابد.

یارانه نقدی از سال گذشته برای دهک های اول تا سوم 400 هزار تومان و برای دهک های چهارم تا نهم 300 هزار تومان بوده و این رقم دستخوش تغییر نشده است.

دلیل واریز نشدن کالا برگ الکترونیک  اردیبهشت ماه را در ادامه بخوانید.

یارانه نقدی برای دهک های اول تا سوم 400 هزار تومان و برای سایر دهک ها 300 هزار تومان است. یارانه نقدی در سال های گذشته 45 هزار تومان بود که با یارانه معیشتی بنزین ادغام شد و در نهایت یارانه های 400 و 300 هزار تومانی به مردم داده شد. در دو ماه اخیر همراه با یارانه نقدی یک یارانه مضاعف که مخصوص خرید کالا است نیز برای مشمولان واریز می شود. یارانه نقدی از سال گذشته برای دهک های اول تا سوم 400 هزار تومان و برای دهک های چهارم تا نهم 300 هزار تومان بوده و این رقم دستخوش تغییر نشده است. در اردیبهشت 1403 نیز مبلغ یارانه نقدی دهک های مختلف 400 و 300 هزار تومان خواهد بود که گروه اول یارانه خود را 25 اردیبهشت و گروه دوم 30 اردیبهشت دریافت می کنند.یارانه کالابرگ در ماه اردیبهشت واریز می شود؟یارانه کالابرگ یا همان یارانه فجرانه که از ماه بهمن به مبلغ 220 هزار تومان برای هر فرد اختصاص داده شد و با آن می شد 11 قلم کالای اساسی خرید کرد، در ماه های بهمن، اسفند و فروردین واریز شد اما هنوز در خصوص واریز آن در ماه اردیبهشت تعیین تکلیف نشده است. 

کالابرگ الکترونیک

منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره اینکه آیا طرح کالابرگ الکترونیک ادامه دار می‌شود یا خیر توضیح داد.

منظور گفت: با اطلاع رسانی‌هایی که انجام گرفت طرح کالابرگ بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفت و ما شاهد استقبال بیشتر مردم از این طرح هستیم. تامین منابع کالابرگ به خوبی توسط دولت انجام گرفته است. در این مرحله که از بهمن ماه شروع و تا اردیبهشت ادامه دارد در این مرحله منابع به صورت کامل تامین شده است.

 او افزود: برای ادامه طرح کالابرگ در بودجه سال ۱۴۰۳ پیش بینی‌هایی کردیم که در مجلس درحال رسیدگی است. با توجه به کمکی که طرح کالابرگ به ۷ دهک اول می‌کند علاقمند هستیم که این طرح را ادامه دهیم.

منظور در ادامه در تشریح جزئیات یارانه‌ها در بودجه سال ۱۴۰۳ توسط ریاست سازمان برنامه و بودجه نیز اظهار کرد: یکی از نقش‌های مهمی که دولت ایفا می‌کند، توجه به اقشار آسیب پذیر و سفره و معیشت مردم در قالب باز توزیع درآمد یا یارانه‌هایی است که پرداخت می‌شود، طبیعی است که در قالب‌های مختلفی در بودجه به این موضوع پرداخته می‌شود و بخش مهمی از منابع کشور، صرف باز توزیع و یارانه‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه کل تبصره ۸ امسال که موضوع هدفمندی یارانه‌ها را دنبال می‌کند، افزود: منابعی که دولت از فروش بنزین، گازوئیل، صادرات فرآورده‌های نفتی به دست می‌آورد، صرف باز توزیع به خود مردم می‌شود؛ به این معنا که عملاً منابع حاصل از بخش نفت و گاز ما که در فروش انواع حامل‌های انرژی حاصل می‌شود، عیناً در قالب تبصره ۸ یا قانون هدفمندی یارانه‌ها به مردم بازپرداخت می‌شود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: یکی از انواع پرداخت‌ها، یارانه‌های نقدی است که بخش بزرگی از جامعه این یارانه‌های نقدی را دریافت می‌کنند که برخی ۳۰۰ هزار یا ۴۰۰ هزار تومان در ماه حسب آزمون وسع دریافت می‌کنند که کل منابع آن، ۳۳۰ هزار میلیارد تومان در سال است.

وی تصریح کرد: برای کمک هزینه‌های معیشتی ویژه افراد کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز هر ماه بالغ بر ۵ همت پرداخت می‌شود در حالی که سال گذشته مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی ۴۰ درصد رشد کرد که امسال نیز مجدد، ۳۰ درصد رشد کرده است تا این گروه خاص مورد توجه قرار گیرند.

منظور گفت: اقدام دیگر کالابرگ است که هدف آن عدم احساس افزایش قیمت ۱۱ قلم کالای اساسی در سفره مردم است که به ۷ دهک به ازای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود؛ ضمن اینکه مجموعه یارانه‌هایی که در سایر قالب‌ها داده شده و به سفره مردم ختم می‌شود که یارانه خرید تضمینی گندم و آرد و نان است که ۲۰۰ همت در سال جاری بابت این امر هزینه خواهد شد.

این هفته وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از استقبال بالای ۹۰ درصدی دهک‌های اول تا سوم کم درآمدی در طرح کالابرگ الکترونیک خبرداد و گفت: بر اساس پیش‌بینی انجام شده در مرحله سوم اجرای این طرح، مشارکت به ۹۵ درصد می‌رسد.

به گفته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امکان خرید کالا برگی در قالب مرحله سوم طرح فجرانه، برای افراد با درآمد دهک‌های اول تا هفتم فراهم شد.

در این طرح «شرط ۲۰۰ هزار تومان حداقل خرید از یارانه» حذف شده و اعتبار تشویقی مشمولان به ازای هر نفر از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

طبق اعلام معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۹۸ میلیون سبد غذایی کالابرگ الکترونیکی در طرح فجرانه توزیع شد.

گفتنی است، مرحله سوم و آخر این طرح تا ۱۸ اردیبهشت ادامه دارد.هفته گذشته سیدرضا یحیوی اعلام کرد که برنامه دولت برای ادامه اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در حال حاضر در حال اجرا است. او افزود که این طرح فجرانه برای مدت سه ماه در نظر گرفته شده بود و در حال حاضر منابع آن در دسترس است.

وی افزود: در صورت تامین منابع، همین مدل ادامه پیدا خواهد کرد، اما اگر منابع تامین نشود چند مدل طراحی و به دولت ارائه خواهد شد و در صورت موافقت با یکی از مدل‌های ارائه شده، اجرا خواهد شد.

مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در هر صورت حمایت از معیشت مردم ادامه‌دار است اما بستگی به این دارد که در چه قالب و طرحی ادامه یابد، تصریح کرد: هم اکنون در حال طراحی مدل‌ها و برنامه‌ریزی برای مرحله جدید کالابرگ الکترونیک هستیم.

یکی از روش‌های استعلام کالابرگ استفاده از کد دستوری است. شما برای این کار کافی است در قسمت صفحه تماس تلفن همراه خود کد استعلام کالابرگ الکترونیکی #۱۴۶۳*۵۰۰* را شماره گیری نمایید.

در طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی، اشخاصی که در دهک درآمدی یک تا هفت قرار می‌گیرند، با خرید یک سبد کالای استاندارد که شامل ۱۱ قلم کالا است، می‌توانند مبلغ ۲۲۰ هزار تومان به صورت یارانه مضاعف در قالب اعتبار در حساب شخصی خود دریافت کنند.

برای این کار کافیست در گام نخست، فرد درحالی‌که در خانه نشسته باید برنامه «شما» را نصب کند. در مراجعه حضوری فرد به‌راحتی می‌تواند از روی نقشه‌ای که در دسترس او قرار گرفته است، نزدیک‌ترین سوپرمارکت و فروشگاه نزدیک به خود را از میان بیش از ۲۱۰ هزار فروشگاه بزرگ و کوچک پیدا کرده و پس از مراجعه به آن خرید خود را انجام دهد.

جزئیات واریز کالابرگ الکترونیک 1403

در روش دوم نیاز به مراجعه حضوری نیست. می‌تواند با استفاده از بستر اپلیکیشن‌های اسنپ‌مارکت و دیجی‌کالا به بخش سوپرمارکت مراجعه کرده و خرید خود را انجام بدهند.

در هر مورد فرد می‌تواند ۱۱ قلمی که در سبد وجود دارد را خریداری کرده و یارانه تشویقی آن را به عنوان اعتبار در حساب خود دریافت کند. البته دست فرد در این خرید بسته نیست. مثلا اگر گوشت منجمد گوساله در سبد یارانه وجود دارد اما فرد قصد دارد گوشت ماهیچه بخرد، مابه‌التفاوت قیمت گوشت منجمد تا گوشت گرم ماهیچه باید توسط فرد پرداخت شود.

در مثال دیگر فرد قصد خرید روغن را دارد. در سبد تعریف شده برای طرح کالابرگ یک بطری روغن‌مایع ۸۱۰ گرمی وجود دارد. اگر فرد قصد داشته باشد روغن کنجد خریداری کند باید مابه‌التفاوت روغن معمولی تا روغن کنجد را خودش پرداخت کند.

محاسبه این مابه‌التفاوت کاملاً سیستمی است و به‌صورت دستی انجام نمی‌شود. زمانی که فروشنده بارکد اقلام را در سیستم وارد می‌کند، مشخص می‌شود که چه مبلغی از کالابرگ استفاده می‌شود و چه مبلغی از یارانه نقدی. در این مرحله خرید فرد کامل و اعتبار تعلق‌گرفته به او در حسابش شارژ می‌شود.

سبد ۱۱ قلمی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده و مابه‌التفاوت آن قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین خواهد شد.

به عبارتی قیمت روز سبد مشتمل بر ١١ قلم که حجم، وزن و کالای مشخصی دارد، ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوارهای دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ آن را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری می‌کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز (به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان) از محل اعتبار جدید دولت تأمین خواهد شد.

از همین رو می‌توان گفت با اجرای طرح فجرانه، فردی با دهک درآمدی یک تا ۳ به جای دریافت ۴۰۰ هزارتومان یارانه، ۶۲۰ هزارتومان و فردی با دهک درآمدی چهار تا هفت، به جای دریافت ۳۰۰ هزارتومان، ۵۲۰ هزارتومان یارانه دریافت خواهند کرد.

فروشگاه‌های افق کوروش، جانبو، دیلی مارکت، فروشگاه هفت، گندم طلایی، رفاه در سراسر کشور تحت پوشش طرح کالابرگ الکترونیکی هستند. با مراجعه به این فروشگاه ها میتوانید اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنید.

وی این را گفت که تداوم طرح کالابرگ الکترونیکی نیازمند بررسی مجدد است و این موضوع در دولت مطرح و مقرر شد معاون اول ریاست جمهوری آن را پیگیری کند اما تاکنون تصمیم قطعی برای تداوم آن گرفته نشده است.

بر اساس اعلام سرپرست اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران، بیش از ۷۳ درصد مردم تهران از مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیک استقبال کرده اند که بیش از دو میلیون خانوار مشمول در دهک‌های اول تا هفتم ساکن استان تهران هستند.​

در هفته جاری گمانه‌زنی‌هایی از سوی برخی رسانه‌ها در خصوص تغییر مصوبه دستمزد ۱۴۰۳ مطرح شد و از تشکیل جلسه شورای عالی کار به منظور بررسی مجدد مصوبه دستمزد و افزایش مبلغ کمک هزینه مسکن خبر دادند.

در همین راستا، کارشناسان اعلام کردند که منع قانونی برای اصلاح و بازنگری مصوبه دستمزد وجود ندارد ولی هرگونه تغییر و بازنگری نیازمند برگزاری جلسه رسمی و سه جانبه میان شرکای اجتماعی است.

اما مهرداد عظیمی - رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای - هم از صدور سه میلیون و ۵۰۹ هزار و ۸۴۲ گواهینامه مهارت برای کارآموزان در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: برای تحقق شعار امسال هفت برنامه را در نظر گرفته ایم که از جمله آنها می توان به صدور و تمدید مجوز آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای اشاره کرد.

هدف‌گذاری ایجاد اشتغال در استان تهران خبر دیگری بود که از سوی محمد آذرپناه سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران اعلام شد.

به گفته وی، هدفگذاری و تعهد ایجاد اشتغال استان تهران در سال جاری ۱۸۰ هزار و ۶۹۱ نفر است که انتظار می‌رود با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و همراهی دستگاه‌های اجرایی و جلب مشارکت مردم این هدف محقق شود.

خبر دیگر این هفته، صدور ضمانت نامه برای زنان سرپرست خانوار بود که البرزمحمدی مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون از صدور ضمانت نامه برای ۱۶۳ نفر از زنان سرپرست خانوار با اعتبار ۱۲۵ میلیارد ریال خبر داد و گفت: در صورت تکمیل اطلاعات متقاضیان کمتر از ۲۴ ساعت ضمانت‌نامه صادر و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

منبع : تجارت نیوز |
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان

    ارسال دیدگاه

    اخبار روز سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان
      پربازدیدترین