دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

آشفته بازار مسکن

کد خبر: 1219864

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

آشفته بازار مسکن

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

 

کیهان: مدعیان اصلاحات پشت دلال‌ها درآمدند

تصویب مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس امیدها را نسبت به کشیدن ترمز دلال‌ها که در افزایش فشار اقتصادی بر مردم نقش‌آفرین هستند زنده کرده است. با این وجود اما مخالفت‌ها و حاشیه‌هایی نیز پیرامون این مصوبه ایجاد شده است.

کیهان در این خصوص نوشته: مالیات بر عایدی سرمایه برخلاف آنچه رسانه‌های زنجیره‌ای در بوق و کرنا می‌کنند، به نفع بیش از 95 درصد مردم و به زیان دلالان است و در 190 کشور جهان در حال اجرا است. طرح ‎مالیات بر عایدی سرمایه که اخیرا در مجلس به تصویب نهایی رسیده و در انتظار تأیید شورای نگهبان است، ابزارهای انگیزشی برای سرمایه‌گذران ایجاد می‌کند که از بازارهای غیرمولد به سمت بازار مولد کوچ کنند. جالب اینکه با وجود نقش برجسته مالیات بر عایدی سرمایه در کنترل سوداگری و تورم و با وجود سابقه اجرا در نزدیک به 200 کشور طی ده‌ها سال، روزنامه‌های آرمان، تعادل، اعتماد، سازندگی، دنیای اقتصاد و سایت‌های انتخاب و انصاف‌نیوز به همراه برخی دیگر از رسانه‌ها و افراد وابسته به این جریان، از اصلی‌ترین منتقدان این قانون بوده‌اند. با اجرای این قانون جدید می‌توان در مهار تورم گام‌های جدی‌تری برداشت و شورای نگهبان با تأیید این قانون و دولت با اجرای زودهنگام و دقیق آن، می‌توانند به کنترل سوداگری و تورم از این محل و کاهش فشار اقتصادی به مردم کمک کنند.

 

جوان: بخش قابل توجهی از کشف حجاب‌ها از روی ناآگاهی و لجبازی است/ رویکردهای پلیسی کافی نیست

در ماههای اخیر رسانه‌ها، کارشناسان و مسئولان افرادی که مبادرت به هنجارشکنی و کشف حجاب می‌کنند را در چند دسته تقسیم‌بندی کرده و نوع برخورد با هر یک را متفاوت می‌دانند.

روزنامه جوان در این زمینه نوشته: به‌نظر می‌رسد این چالش اجتماعی می‌تواند به‌طور عادی و تا حدودی دستگاه‌های فرهنگی را از نخوت و سستی بیرون آورد و دست‌کم در ماه‌های آتی شاهد چاره‌جویی‌های فرهنگی به نسبت رویکرد‌های پلیسی و امنیتی در بحث حجاب باشیم. پیش از این گویا مدیران و مسئولان فرهنگی در مسئله حجاب روی نقش پلیس حساب ویژه‌ای باز کرده بودند و انگار همین کافی بود که بخشی از جامعه صرفاً بنا به ملاحظات پلیسی حداقل‌های حجاب را در معابر عمومی رعایت می‌کردند و لابد همین کافی بود، ولی اتفاقات هفت، هشت ماهه اخیر نشان داد سپردن بخش عمده کار به دست پلیس و فراغ‌بال فرهنگی غرق شدن در انفعالی اشتباه بوده است. آنچه غیرقابل انکار است این است که بخش قابل توجهی از کشف‌حجاب‌ها سازماندهی شده نیست و صرفاً از روی ناآگاهی و لجبازی صورت می‌گیرد. مأموریت آن دسته از دغدغه‌مندان و دوستداران انقلاب اسلامی در برهه کنونی ارتباط‌گیری با این دسته از مردم است. راه‌های گفتگو با این قشر از جامعه که تحت تأثیر رسانه‌های بیگانه کشف حجاب می‌کنند، می‌تواند آغازی برای یک راه تازه باشد، راهی که ضدانقلاب قطعاً آن را برنمی‌تابد.

 

همشهری مطرح کرد: سرسام اجاره با بی‌عملی متولیان

هرکسی برای خود نرخی تعیین می‌کنند، گو اینکه قصد دارد نه تنها خرج خودش بلکه هزینه آینده نوه‌ها و نتیجه‌هایش را هم از مستاجر دریافت کند.

روزنامه همشهری درباره این وضعیت نوشته: بازار اجاره هیچ‌گاه از ترکش‌های نابسامانی بازار مسکن در امان نمانده است؛ اما در سال‌های اخیر، از یک‌سو با جهش‌های عجیب‌وغریب قیمت مسکن و از سوی دیگر به‌واسطه بی‌عملی متولیان امر در رسیدگی به درد بازار اجاره، مسیر نابسامانی‌های این حوزه به‌واسطه عدم‌تناسب با دخل‌وخرج مستأجران، به سمت بحران و معضل اجتماعی تغییر کرده است.

 

گزارش جام جم از پیشتازی زنان ایرانی به‌رغم تصویرسازی غیرواقعی رسانه‌های جریان اصلی

نایب قهرمانی تیم هاکی روی یخ بانوان ایران رخداد تازه‌ای است که بیانگر حضور جدی و پرتلاش زنان ایرانی در عرصه‌های مختلف است. این پیروزی موجب شد چهره واقعی زنان ایرانی در میانه تحریف‌ها و وارونه‌نمایی‌ها بار دیگر آشکار شود.

روزنامه جام جم در این رابطه نوشته: رسانه‌های جریان اصلی وقتی صحبت از زن و حقوق زنان می‌شود، چهره پر زرق و برق بازیگران هالیوودی را در هاله‌ای از نور‌، خندان و شاداب به تصویر می‌کشند. این در حالی است که پشت نقاب زن خوشحال هالیوودی‌، زنی نشسته که به رغم ادعاهای رسانه‌ای و شانتاژهای تبلیغاتی همچنان از بسیاری حقوق حقه خود محروم است و سهمش از بسیاری جایگاه‌های اجتماعی در شأن بسیار کمتر از مردان است. بی تردید آمار تحصیلات عالیه در هر کشوری از فراهم بودن زیر‌ساخت‌ها و فرصت‌ها برای اعضای جامعه حکایت دارد‌‌. بر همین اساس در ایران ۶۰درصد و در آمریکا ۵۷درصد زنان تحصیل‌کرده هستند. در آمریکا نسبت به ایران دختران بیشتری از ورود به دبستان محروم می‌شوند! در ایران این رقم ۰.۹ درصد اما در آمریکا ۴.۳درصد است. در ایران ۳.۱ درصد کل زندانیان را زنان تشکیل می‌دهند و این در حالی است که در آمریکا ۱۰درصد زندانیان زن هستند. در ایران، مدت زمان استفاده از مرخصی زایمان برای بانوان دارای یک فرزند ۹ ماه و برای بانوان با دوقلو و بیشتر یکسال است اما در آمریکا این مزایا برای بانوان باردار وجود ندارد.

 

جوان عنوان کرد: سوگواری اصلاح‌طلبان برای یک «خسارت محض»

روزنامه جوان با اشاره به نوشته‌ها و اظهارنظرها درباره خروج آمریکا از برجام نوشته: در سالروز خروج یکجانبه امریکا از برجام، رسانه‌های مدعی اصلاح‌طلبی، ضمن حمله به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که به زعم آن‌ها ریشه همه مشکلات ایران با غرب است، باز هم انگشت اتهام در ماجرای خروج امریکا از برجام را به سوی ایران نشانه رفته و نوشته‌اند مقصر خروج از برجام عدم التزام ایران به روح برجام بوده است! آن‌ها گرچه امریکا را مقصر اولیه قلمداد می‌کنند، اما تصریح می‌کنند، اگر التزام به منطق و روح برجام را مبنا قرار دهیم، ایران باید منطق برجام را در سایر موضوعات مورد اختلاف ادامه می‌داد، نه‌تنها چنین نکرد، بلکه برجام را وارد بازی‌های سیاسی داخلی خود کرد.

 

دنیای اقتصاد مطرح کرد: هرج و مرج در بازار مسکن با قیمت‌های غیرواقعی

فعلا ساماندهی بازار مسکن و حل مشکلات عدیده مردم در این حوزه در مرحله حرف و سخن باقی مانده است.

روزنامه دنیای اقتصاد در این رابطه نوشته: هرج و مرج در اعلام قیمت‌‌‌های پیشنهادی فروش مسکن در نبود اطلاعات و آمار موثق و رسمی به حدی افزایش یافته که برخی از فروشندگان واحدهای قدیمی با سن بنای دو رقمی به راحتی قیمت‌‌‌های اعلامی خود را نزدیک فایل‌‌‌های نوساز در همان محله اعلام می‌‌‌کنند. در شرایطی که بازار مسکن با کمبود فروشنده و به عبارت دقیق‌‌‌تر کمبود عرضه روبه‌روست، مالکان آپارتمان‌‌‌های قدیمی با سن بنای ۱۵ سال به بالا واحدهای بعضا بازسازی شده یا حتی نیازمند بازسازی خود را با قیمتی حول و حوش سطح قیمت آپارتمان نوساز در همان محله نزد واسطه‌‌‌ها فایل می‌‌‌کنند و امید دارند در نبود فایل کافی، معدود خریداران حاضر در بازار مسکن به این قیمت‌‌‌ها تن دهند. متقاضیان خرید مسکن باید با هوشیاری کامل و تحقیق میدانی وسیع از ارزش واقعی املاک فروشی موجود در  بازار مطلع شوند و در انجام معامله از عجله پرهیز کنند. چراغ راهنمای بازار که همان گزارش میانگین قیمت مسکن در مناطق مختلف است، مدتی است خاموش شده و اصلا چیزی برای استناد وجود ندارد که به واسطه آن بتوان از سطح واقعی قیمت‌‌‌های ثبت شده در معاملات قطعی اطلاعاتی دریافت کرد.

 

دیدگاه صبح نو درباره حاشیه‌سازی‌ها: همکاری جایگزین تقابل احساسی شود

 پس از رای‌آوری استیضاح فاطمی امین فضایی آلوده به حاشیه شکل گرفت که در آن برخی رسانه‌ها رو به رویکردهای تخریبی و سلبی و تعریف دگرهایی در بین نیروهای انقلابی آوردند. مسیری که بیشترین سودش نصیب مخالفان دولت و مجلس انقلابی و بدخواهان کشور شد.

روزنامه صبح نو در این رابطه نوشته: مدتی است که رسانه‌های منتسب به دولت به جای بازتاب خدمات قوه اجرایی کشور، در مقام هجمه علیه سایر نهادها، خاصه مجلس برآمده‌اند. مع‌الأسف باید تصریح و تصدیق داشت که پس از بیرون شدن یک وزیر از جمع خادمان ملت، رسانه‌های رسمی دولت، احساسی عمل کردند و تصور ایشان بر این ذهنیت خطا شکل گرفت که مجلس از باب رودررویی و تسویه‌حساب، دست به آن استیضاح زد. این در حالی است که کنش مجلس، صرفا پاسخ به مطالبات مردمی بود و برداشت سیاسی از استیضاح اخیر، چشم پوشاندن از اصل ماجرا؛ یعنی ناکارآمدی وزیر منظور است. رفتار درست و منطقی در جهت همدلی قوا این است که بیش از پیش، به مشی و مرام رئیس دولت که همواره بر حسن همکاری دولت و مجلس تأکید داشته، اقتدا کنند و از فرادی پرهیز نمایند. زمان پیش می‌رود و آنچه از مسئولین در همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها باقی می‌ماند، صرفا خاطره‌ای خوش از خدمت‌گزاری است. خدمات دولت بسیار است و تیم رسانه‌ای دولت باید روی بازتاب گسترده آنها متمرکز باشد.

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد