یک مجسمه شهری دیگر ناپدید شد
مجسمههای شهری در این سالها همواره دستخوش فراز و نشیب بوده و با حاشیههای متعددی مواجه شدهاند؛ از ساخت سردیسهای ناهمگون و نازیبا از چهرهها و مفاخر ملی گرفته تا سرقت و تخریب آثار ارزشمند. اکنون جدیدترین نمونه از این حاشیه ها، به سرقت بخشی از اثر حجمی «نشسته روی پل» نصبشده در پایتخت برمیگردد.
جانمایی مجسمههایی شهری از قواعد مختلفی تبعیت میکند که بنا بر ایده و تفکری که پشت پرده ساخت اثر وجود دارد، به صورت دائم یا موقت در محل تعیینشده نصب میشود.
پس از نصب آثار حجمی شهری، لازم است که شهرداری منطقه از آنها در برابر عوامل مختلفی مانند تغییرات آب و هوایی، آلودگی، آسیب و یا سرقت نگهداری کند اما با این حال بارها دیدهایم این آثار که بخشی از سرمایه مادی و معنوی شهر به حساب میآیند، دستخوش ناملایمات متعددی میشوند که اگر خوششانس باشند و ماجرا به تخریب جزئی ختم شود اصلاحپذیر است و در غیر اینصورت اگر در حد سرقت بخش عمدهای از مجسمه باشد، شاید هیچگاه به حالت نخست بازنگردد!
مجسمه یکی از المانهای مهم در زیباسازی شهری به شمار میرود و گاه حکم شناسنامه را برای یک منطقه دارد؛ اثری که با حضورش میتواند نقش مهمی در فرهنگسازی و چیدمان فضای شهری داشته باشد. ولی به نظر میرسد سازمانهایی که مسوولیت نگهداری از این آثار را برعهده دارند، گاه با وجود ادعاهایی که درباره نصب دوربین و یا قرار دادن نگهبان برای حفظ این آثار مطرح میشود، از قافله عقب میمانند و در نتیجه یا خود مجسمه و یا بخشی از آن بسته به ارزش متریالی که در اثر به کار رفته است و یا به لحاظ ارزش هنری به سرقت میرود.
البته همین امر موجب شده تا سازمان زیباسازی شهری از یک مقطع زمانی به بعد تصمیم بگیرد که آثاری از جنس فایبرگلاس بسازد تا سارقان بسته به جنس اثر برای سرقت آن وسوسه نشوند که البته این قبیل کارها هم عمر کوتاهتری دارند و خصوصا در برابر آتش چندان مقام نیستند؛ با این همه هستند هنوز آثاری قدیمی که با فلزهای گرانبها ساخته شده و میشوند و البته بعضا مورد دستبرد قرار میگیرند.
اکنون جدیدترین نمونه سرقت آثار حجمی شهری به اثر «نشسته روی پل» از شبنم محمدیزاده برمیگردد.
اثر «نشسته روی پل» به علت نوع متریالش که از جنس برنز است، از ارزش مادی بالایی برخوردار است که همین امر اثر را به سوژه مناسبی برای سارقان بدل میسازد. با این حال گویا از این مجسمه که روی مسیل خیابان شهید مجتبایی (سیمرغ) در سیدخندان نصب شده بود، حفاظت خاصی صورت نمی گرفت و همین امر کار را برای سارقان راحت ساخته بود.
ماجرای سرقت این اثر بنا بر تایید سازمان زیباسازی شهری، اینگونه است که چند روز پیش سر این مجسمه از تن جدا می شود و بعدا بر اساس نامهنگاریهایی که صورت میگیرد، قرار بر پیگیری ماجرای سرقت بخشی از اثر میشود که در همین راستا شهرداری منطقه این مجسمه را از محل نصب جابهجا میکند.
در پی سرقت بخشی از این اثر، تصمیم گرفتیم تماسی داشته باشیم با سازنده آن تا نظر او را هم جویا شویم.
شبنم محمدیزاده درباره سرقت اثر خود به ایسنا اینطور میگوید: «اخیرا از طریق دوستان مطلع شدم که مجسمه تخریب شده است. از علت و انگیزه این اتفاق اطلاعی ندارم و تحلیل خاصی هم نمیتوانم ارائه دهم تا توسط سازمان زیباسازی تحقیقات لازم انجام بپذیرد و علت آن روشن شود.»
این هنرمند همچنین درباره مجسمه «نشسته روی پل» توضیح میدهد: «این اثر که منتخب فراخوان سازمان زیباسازی در سال ۱۳۸۷ است، به سفارش سازمان زیباسازی شهرداری تهران ساخته شده است.»
او درباره ایده ساخت این اثر میگوید: «نشستن روی پل به معنای قرار گرفتن در موقعیتی برزخی یا میانی است. این موقعیت میتواند بین دو دنیا، دو واقعیت، دو حالت یا دو انتخاب متضاد باشد. شخصی که روی پل نشسته است، به نوعی در حال عبور بین دو واقعیت یا دو حالت است و به مواجهه با انتخابها و تصمیمگیریهای مهم میپردازد. طرف دیگر، پل نمادی از ارتباط بین جهان مادی و جهان غیبی، زمین و آسمان، زمان حال، گذشته و آینده است. در این صورت، نشستن روی پل میتواند به معنای تجربه لحظاتی برزخی باشد که شخص در آن به طور همزمان در دو جهان و دو واقعیت حضور دارد.»
اکنون که سر مجسمه «نشسته روی پل» به سرقت رفته است، هنوز مشخص نیست که متولیان امر چه برنامهای برای این اثر داشته باشد؛ با توجه به اینکه امکان پیدا شدن بخش سرقت شده اثر دور از ذهن به نظر می رسد؛ همان طور که پیشتر در سال ۹۸ پس از سرقت مجسمه قیصر امین پور، مجتبی موسوی، معاون وقت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران گفته بود که «امیدی به پیدا شدن مجسمه نیست، چراکه مجسمههای برنزی دزدیدهشده بهسرعت آب میشوند.»
دیدگاه تان را بنویسید