شهری ۷۰۰۰ ساله در ایران +تصاویر

کد خبر: 675202

شیروان، عنوان شهری است که 7000سال قدمت دارد.این شهر در استان خراسان شمالی قرار گرفته است.

شهری ۷۰۰۰ ساله در ایران +تصاویر
باشگاه خبرنگاران جوان: شیروان، عنوان شهری است که 7000سال قدمت دارد. این شهر در استان خراسان شمالی قرار گرفته و دومین شهر بزرگ و مهم این استان به حساب می‌آید.
نام شیروان منسوب به نقش شیری است که شکل و شمایل آن در دامنه کوهی که در فاصله چند کیلومتری جنوب شهر وجود دارد. این نقش با سنگ‌هایی درست شده که از نظر جنس، نوع و رنگ با سنگ‌های کوه‌های جنوب شهر شیروان متفاوت هستند.
بنا بر این گزارش، شیروان از کهن ترین مراکز فرهنگ و تمدن و تاریخ ایران بوده و تاکنون بیش از ۱۲۰ اثر باستانی و مکان فرهنگی در آن شناسایی شده است. از جاذبه‌های گردشگری شیروان می‌توان به تپه باستانی ارگ شیروان اشاره کرد. این ارگ تاریخی که سابقا مرکز حکومت و فرماندهی خطه شمال خراسان بوده، اکنون عظیم ترین و مهم ترین محوطه باستانی شمال شرق کشور به حساب می‌آید.
ارگ شیروان تا به‌ امروز به عنوان کهن ترین زیستگاه خراسان شمالی مورد تحقیق و بررسی و پژوهش باستانشناسان ایرانی و خارجی قرار گرفته است. گفتنی است دیاکونوف، محقق و نویسنده روسی بر این باور است که نخستین امپراتوری مقتدر پارتها در شیروان به وجود آمده است. ایزدوخاراکسی و استرابون از مورخین و جغرافیدانان یونان نیز محل زندگی و حکومت پارت را در دره رود اترک ذکر کرده‌اند. یادآور می‌شود که منطقه ييلاقي حفاظت شده گليل نامانلو، روستای هدف گردشگری زوارم، آبشار باداملق،چشمه مختومي فجرآباد، دره گلیان و زندازی (زندان زو یا دره زندان)نیز از جاذبه‌های گردشگری این شهر به حساب می‌آیند. خاطرنشان می‌شود شهر شیروان در سال ۱۳۰۸ بر اثر زلزله به کلی ویران شد و پس از دو سال، بار دیگر با روش‌های نوین شهرسازی ساخته شد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد