از کویر مرنجاب تا آبشار آب‌ملخ، زیباترین و خطرناک‌ترین آبشار ایران/ چند ساعتی متفاوت سفر کنید +تصاویر

کد خبر: 501439

اگر ساکن اصفهان هستید یا به اصفهان سفر کرده اید و مدت زمانی را در این شهر اقامت می کنید، با ما همراه شوید در یک کوله پشتی گردی و یکی از پیشنهاد ها را برای گشت و گذاری نو، انتخاب کنید.

از کویر مرنجاب تا آبشار آب‌ملخ، زیباترین و خطرناک‌ترین آبشار ایران/ چند ساعتی متفاوت سفر کنید +تصاویر
سرویس سبک زندگی فردا: اگر ساکن اصفهان هستید یا به اصفهان سفر کرده اید و مدت زمانی را در این شهر اقامت می کنید، با ما همراه شوید در یک کوله پشتی گردی و یکی از پیشنهاد ها را برای گشت و گذاری نو، انتخاب کنید.
کویر مرنجاب
کوله پشتی گردی در اصفهان
یک روز صبح زود دست به کار شوید تا به یک گردش در دل کویر مرکزی بروید. لباس و کفش مناسب بپوشید و کرم ضد آفتاب بزنید، عینک آفتابی خودتان را بردارید و به یک کوله پشتی گردی بروید. اول از روی نقشه مسیر را مشخص کنید. میخواهید از شهر اصفهان به سمت شهرستان کاشان و آران و بیدگل بروید و در کویر مرنجاب گردش کنید. این مسیر تقریبا 2:30 ساعت طول می کشد و هرچند ساعت که شما زمان داشته باشید جاذبه دیدنی و تفریحی دارد. راستی اگر در سفر رفتن خیلی حرفه ای نیستید بهتر است از همراه کردن کودکان زیر 3 سال در گردش کویر اجتناب کنید. در این گردش یک روزه شما به دیدن تپه های شن روان، دریاچه نمک و کاروانسرای عباسی می روید و یک روز پر خاطره خواهید ساخت.
کوله پشتی گردی در اصفهان
مسیر اصلی مرنجاب از شهرستان آران و بیدگل در 5 کیلومتری شمال کاشان آغاز می گردد پس از طی مسافتی در حدود 5 کیلومتر در جاده آسفالته به سمت شمال به سه راهی کارخانه فولاد کویر می رسیم، از اینجا مسیر خاکی و اصلی مرنجاب در جهت شمال شرقی آغاز می گردد. در میانه مسیر جاده خاکی به شیب تندی می رسید که «خطب شکن» نام دارد، پس از عبور از این شیب در قسمت جنوبی جنگل های تاق و در سمت شمال دورنمای دریاچه نمک قابل رویت است.
کوله پشتی گردی در اصفهان
پس از طی 35 کیلومتر از جاده خاکی به دو راهی دریاچه نمک می رسید. دریاچه نمک فرمی مثلثی دارد که راس آن به سمت شمال است. پس از ورود به دریاچه نمک کوه کم ارتفاعی را در جهت شمال شرقی می بینید به رنگ سفید یک دست که از سنگ های متخلخل آتشفشانی ساخته شده و بدون پوشش گیاهی ست و به «جزیره سرگردان» معروف است منظره دریاچه نمک از بالای این کوه بسیار جذاب و دیدنی ست. البته باید دقت کنید که زمین های اطراف این جزیره دارای رطوبت بالا و باتلاقی ست و باید نکات ایمنی را رعایت کنید.
کوله پشتی گردی در اصفهان
در کنار دریاچه نمک کاروانسرای عباسی قرار دارد و در اطراف کاروانسرا حوضچه آبی در ابعاد 50*15 متر است که توسط درختان بید و کوره گز محصور شده است. در ضلع شمالی حوضچه دو تنور قدیمی برای پخت نان وجود دارد. محوطه این آبگیر اخیرا برای رفاه حال مسافران و سهولت در چادر زدن، آجر فرش شده است. در سالهای اخیر اتاق های کاروانسرا برای اقامت مسافران مورد استفاده قرار می گیرد.
در فاصله 4 کیلومتری شرق کاروانسرا چاه آب شیرینی وجود دارد که به چاه «دستکن» معروف است. نقل است این چاه را امام رضا(ع) در راه مشهد حفر کرده اند.
کوله پشتی گردی در اصفهان
در ادامه به دو راهی می رسید که مسیر شرقی به منطقه «ریگ بلند» و مسیر شمال شرقی به سمت دریاچه نمک مرود. اگر از مسیر شرقی ادامه دهید به تپه های ماسه ای بلندی می رسید که به «ریگ بلند» معروفند. این منطقه آخرین محل قابل دسترسی برای گردشگران است. ادامه مسیر مرنجاب به سمت شرق به محدوده پارک ملی کویر و محیط بانی سفید آب ختم می گردد که نیاز به اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست دارد.
کوله پشتی گردی در اصفهان
آبشار آب ملخ
کوله پشتی گردی در اصفهان
یک روز صبح زود دست به کار شوید تا به یک گردش در دل طبیعت بکر کوه پایه ای بروید. کفش کوه پیمایی به پا کنید و لباس راحت بپوشید، کیفتان را هم پر کنید از خوراکی و آب. یادتان نرود حافظه دوربین یا تلفن همراهتان را خالی کنید حتما به تمام ظرفیت آن نیاز پیدا می کنید برای ثبت خاطراتتان. به سمت دریاچه و آبشاری جذاب به نام آب ملخ. از روی نقشه مسیر را مشخص کنید. میخواهید از اصفهان به سمت سمیرم بروید. این مسیر تقریبا 2 ساعت طول می کشد تا سمیرم و بعد هم 30 -40 دقیقه تا روستای آب ملخ و بعد هم یک ساعت پیاده روی دارد تا خود آبشار. مسیری که قطعا ارزشش را دارد.
کوله پشتی گردی در اصفهان
از اصفهان به سمت سمیرم حرکت کنید و سمیرم را به طرف یاسوج ترک کنید. در جاده سمیرم-یاسوج پس از گذشتن از روستای چهارراه، جاده ای خاکی می بینید که در مسیر آن دو راهی وجود دارد، راه سمت چپ به روستای آب ملخ می رسد. روستایی در شمالی ترین قسمت خط الراس دنا و مردمی که اصالتشان بختیاری ست. موقعیت جغرافیایی این روستا باعث می شود زمان تابش آفتاب در این روستا حدود 3 ساعت باشد و شما در سه ساعت از حضورتان در این روستا هم طلوع خورشید و هم غروب آن را می بینید
کوله پشتی گردی در اصفهان
تا رسیدن به روستا را می توانید با اتوموبیل شخصی تان بیایید اما از آن پس را باید پیاده روی کنید و یا اگر حس اکوتوریستی تان گل کرد از روستاییان بخواهید تا قاطری به شما اجاره دهند تا هم تجربه جالبی کسب کنید و هم به درآمدهای گردشگری روستا کمک کنید. مسیر را به هر نحو از پشت روستا ادامه دهید و به سمت رودخانه ای که از ارتفاعات روستا سرچشمه میگیرد بروید. بعد از نیم ساعت کوه پیمایی سبک به آبشار می رسید. حالا شما درست در 215 کیلومتری شهر اصفهان قرار گرفته اید. رو در روی آبشاری که به محض لمس قطراتش و شندن صدایش خستگی را فراموش خواهید کرد. در پشت آبشار پرتگاه خطرناکی وجود دارد.
این آبشار در اصل از دو بخش تشکیل شده است. اول سرچشمه آبشار است و قسمت دوم طاقدیسی سبز رنگ است که مثل پل روی رودخانه ماربر خم شده است که در نگاه اول بیشتر به چشم می آید و اصل آبشار را تشکیل می دهد. اما اگر دوست دارید سرچشمه را هم ببینید مسیر را ادامه دهید و به بالای آبشار بروید و از آن بالا طبیعت را تماشا کنید. البته به یاد داشته باشید در پشت آبشار پرتگاه بسیار خطرناکی وجود دارد که تا بحال قربانیان زیادی گرفته است.
دیگر جذابیت های اصفهان که برای سفر یک روزه مناسب است
تالاب گاوخونی:در فاصله 167 کیلومتری جنوب شرقی از شهر اصفهان در مسیر اصفهان، ورزنه قرار دارد. این تالاب پایان مسیر رودخانه زاینده‌رود است و زیستگاه پرندگان مهاجر و محلی است.
دریاچه سد حنا:در فاصله 30 کیلومتری سمیرم در مسیر سمیرم - حنا قرار دارد.
دریاچه سد گلپایگان:در فاصله 21 کیلومتری غرب گلپایگان در مسیر گلپایگان - دهنو قرار دارد.
دریاچه سد زاینده‌رود:در فاصله 117 کیلومتری چادگان در مسیر چادگان - اصفهان قرار دارد.
دریاچه سد خمیران:در فاصله 19 کیلومتری تیران در مسیر تیران - بودجان قرار دارد.
آب‌ معدنی سرخ فریزهند:در فاصله 78 کیلومتری جنوب کاشان قرار دارد. آب این چشمه از دسته آب‌های بی‌کربناته، مخلوط همراه با گاز است و در درمان بیماری‌های دستگاه گوارش، کبد و مجاری صفراوی مفید است.
آبگرم ورتون:در فاصله 43 کیلومتری اصفهان در جاده اصفهان - یزد در جاده‌ای فرعی منتهی به ورتون قرار دارد. دمای آن 42 درجه سانتی‌گراد است. آب آن در تسکین دردهای عصبی و رماتیسمی و نیز خوردن آن در بیماری‌های گوارشی مفید است.
چشمه دره بیدی:در فاصله 50 کیلومتری داران در مسیر اصفهان - داران قرار دارد.
چشمه لادور:در فاصله 10 کیلومتری غرب اصفهان در مسیر اصفهان - خمینی‌شهر قرار دارد.
چهل چشمه (پادنا - روستای سرباز):در فاصله 140 کیلومتری سمیرم در مسیر سمیرم - روستای سرباز قرار دارد.
آبشار شاهلولاک (شالورا):در فاصله 65 کیلومتری جنوب غرب اصفهان در مسیر اصفهان - شهر کرد و در نزدیکی روستای چرمهین قرار دارد. این منطقه دارای چند آّشار فصلی و یک آبشار دائمی است که ارتفاع آن حدود 50 متر است.
آبشار خفر:در فاصله 90 کیلومتری سمیرم در مسیر سمیرم - کمه و در روستای خفر قرار دارد. روستای خفر مسیر اصلی صعود به دنا می‌باشد. ارتفاع این آبشار 35 متر است.
آبشار نیاسر:در شمال شهر نیاسر و در کنار غار نیاسر قرار دارد. ارتفاع آن 25 متر است از تفرجگاه‌های شهر به شمار می‌رود.
آبشار سد حنا:در فاصله 30 کیلومتری از سمیرم در مسیر سمیرم - حنا قرار دارد.
آبشار طامه:در فاصله 12 کیلومتری جنوب نطنز در مسیر نطنز - اصفهان در مسیر فرعی روستای طامه و در غرب همین روستا قرار دارد ارتفاع آن 13 متر است. البته آبشارهای فصلی دیگری نیز در اطراف این روستا قرار دارد.
آبشار پوتک:در فاصله 90 کیلومتری از سمیرم در مسیر سمیرم - کمه در غرب روستای خفر و در فاصله 4 کیلومتری از پاسگاه محیط‌بانی آب سپاه در منطقه‌ای صعب‌العبور قرار دارد.
پیست اسکی فریدونشهر:در فاصله 27 کیلومتری از شهر فریدونشهر قرار دارد. این پیست دارای مدرسه اسکی، 2 تله اسکی، پارکینگ، رستوران، درمانگاه و پایگاه قهرمانی است.
پیست اسکی صفه:در مجموعه پارک کوهستان صفه در جنوب شهر اصفهان قرار دارد این پیست دارای مدرسه اسکی، 2 تله اسکی - تله کابین، پارکینگ، رستوران، درمانگاه و پیست اسکی روی چمن است.
غار نیاسر:در فاصله 30 کیلومتری شمال غربی کاشان در شهر نیاسر قرار دارد. غاری دستکن است که در حدود یک‌هزار و 800 تادو هزارسال قبل، در دل کوه کرکس و بر فراز تپه‌های آهکی مشرف بر نیاسر و احتمالاً با مقاصد آیینی و مذهبی به صورت تونل سنگی و پرپیچ و خم با ابزار ابتدایی کنده شده است.
غار آهکی علویچه:مساحت این غار 100 متر و دارای استالاگمیت و استالاکتیت‌های زیبایی است.
غار یخ:این غار در ارتفاع 3850 متری کوه دنا مابین دو قله معروف به نامهای قدوس و بیژن قرار دارد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد