سونامی هزینه‌های بالای دیابت در راه است

کد خبر: 1313232

رئیس انجمن دیابت گابریک ایران شیوع دیابت در کشور را موضوعی ملی و مدیریت آن را خارج از توان وزارت بهداشت می‌داند و می‌گوید: دولت باید به طور جدی و با حساسیت بالا پیگیر این بیماری باشد وگرنه در آینده با سونامی هزینه‌های مالی بسیار بالای ناشی از دیابت مواجه خواهد بود که توان پرداخت آن را نخواهد داشت.

سونامی هزینه‌های بالای دیابت در راه  است

علیرضا استقامتی بر این باور است: هزینه‌ای که برای یک فرد دیابتی می‌شود، ۲ تا ۴ برابر یک فرد غیردیابتی است. وی که سالهاست با بیماران دیابتی سر و کار دارد، می گوید: ما با روند فزاینده ابتلا به دیابت، به یقین در آینده‌ای نه چندان دور با مشکلات عدیده‌ای در تامین هزینه‌های درمانی و مراقبت از بیماران دیابتی روبرو می‌شویم.

وی با یادآوری این نکته که درمان‌های دیابت در بسیاری از مواقع گران قیمت هستند و هزینه عوارض این بیماری نیز به فرد تحمیل می شود، می‌افزاید: فردی که به دیابت مبتلا می‌شود، ممکن است به مشکلات چشمی، قلبی، کلیوی و اندام‌ها هم دچار شود که این‌ها نیاز به بستری شدن در بخش‌ها، آی سی یو، سی سی یو، لیزر درمانی، دیالیز، پیوند عضو و خدایی ناکرده قطع اندام دارد که هزینه‌های بسیار بالایی برای فرد و نظام سلامت خواهد داشت.

وضعیت دیابت در دنیا و ایران چگونه است؟

بیماری دیابت یک بیماری بسیار شایع است . در دنیا بیش از ۴۶۰ میلیون نفر فرد مبتلا به دیابت وجود دارد که این بر مبنای آمار اطلس دیابت ۲۰۲۱ میلادی است. اکنون یعنی در سال ۲۰۲۴ میلادی قطعا شیوع دیابت در دنیا بیشتر شده است و شاید از نیم میلیارد نفر نیز عبور کرده باشد.

در کشور ما طبق آخرین بررسی ها که مربوط به حدود ۴ سال پیش است، ۷ میلیون دیابتی داشته‌ایم که احتمالا تعدادشان اکنون بیشتر است. البته این روند در تمام دنیا رو به افزایش است. ما نمی‌توانیم این روند را متوقف کنیم بلکه باید تلاش خود را بکنیم که این روند متوقف شود.

ارتباط دیابت با سبک زندگی چیست؟

این بیماری ارتباط خیلی نزدیکی با شیوه و سبک زندگی دارد. برای مثال افرادی که فعالیت فیزیکی ندارند و چاق‌ترند، بیشتر دیابت می‌گیرند. شما در دنیا می‌بینید که شیوع چاقی رو به افزایش و به تبع آن تعداد دیابتی‌ها نیز رو به فزونی گرفته است. متاسفانه شیوه زندگی ما از شیوه زندگی با فعالیت فیزیکی زیاد به شیوه زندگی با فعالیت فیزیکی کم، تبدیل شده است و اغلب به افرادی کم یا بی تحرک تبدیل شده ایم.

تغذیه‌هایمان همه ناسالم است. غذاهایی که خیلی ساده و ارزان در دسترس هستند، به اسم فست فود در سبد تغذیه ما قرار گرفته اند. این غذاها خیلی سریع آماده می‌شوند و بسیار ساده و ارزان در دسترس ما هستند.

در همه دنیا اثبات شده است که در مناطقی که فست فودها وجود دارد در مقایسه با مناطقی که رستوران‌های معمولی بیشتر است، شیوع دیابت فزونی دارد؛ این یک امر مطالعه و اثبات شده است.

در آمریکا در برخی از محلات، اجازه وجود رستوران‌های فست فود را نمی‌دهند. به این دلیل که فست فودها غذاهای بدی هستند چه از نظر مواد اولیه، چه از نظر روغن. طبیعی است که فست فودی که به قیمت ۲ یا ۳ دلار به شما می‌دهند از نظر کیفیت قابل مقایسه با غذای سالم و خوبی که در رستوران ها در قبال پرداخت ۸۰ دلار ارائه می‌شود، نیست.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد