باری دیگر فتوایی وحدت‌زا

کد خبر: 122109

«اهانت به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اتهام‌زنی به همسر پیامبر اسلام[عایشه]...

باری دیگر فتوایی وحدت‌زا

کیوان فادرانی: مقام معظم رهبری با صدور فتوایی توهین به عایشه همسر پیامبر اسلام و هر یک از نمادهای اسلامی اهل تسنن را حرام اعلام کردند که صدور این فتوا با استقبال گسترده در جهان اسلام مواجه شد. رهبر انقلاب در پاسخ به استفتائی اعلام کردند: «اهانت به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اتهام زنی به همسر پیامبر اسلام [عایشه] حرام است. این موضوع شامل زنان همه پیامبران و به ویژه سید الانبیاء پیامبر اعظم -حضرت محمد(ص) -می شود.» رهبری این موضوع را در پاسخ به استفتائی مطرح کردند که در آن خواسته شده بود تا ایشان نظر خود را درباره "اهانت و استفاده از کلمات تحقیرآمیز و توهین به همسر پیامبر اسلام ام المومنین حضرت عایشه اعلام کنند." این درخواست صدور فتوا از سوی جمعی از علما و فرهیختگان شیعه منطقه احساء عربستان سعودی ارائه شد. استفتاء از رهبری در پی توهین به عایشه توسط یاسر الحبیب روحانی شیعه کویتی صورت گرفت که با واکنش ها و مخالفت های بسیاری روبه رو شد. در شدیدترین این واکنش ها، کابینه کویت، این روحانی را سلب تابعیت کرد. لازم به ذکر است این موضوع باعث شد تا شیعیان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تحت فشارهای شدیدی قرار بگیرند. باری دیگر فتوایی وحدت‌زا "امت واحده". بی تردید دلهره‌افرین‌ترین کلمه ای که برای استکبار جهانی و صهیونیزم بین الملل قابل تصور است، همین عبارت است. عبارتی که دال بر تفرقه زدایی و اتحاد همه ظرفیت توحیدی در میان پیروان شریعت اخرالزمان بوده تا برای نابودی کفر و ظلم جهانی بر گرد اصولی مشترک و رسولی واحد گرد ایند و پیش روند. و این وحدت دقیقا چیزی است که امروزه نیاز اساسی جهان اسلام به نظر می رسد و از همین رو موظیف از هر کاری که وحدت را عملی سازد دریغ نورزیم. این فتوا را باید به عنوان ضابطه ای دید که می تواند راهبرد وحدت را تبدیل به الگوی رفتاری کند و با اشاره به حرمت شرعی این عمل به نوعی ضمانت اجرایی برایش به جود اورد. امید که در بین علمای اهل سنت نیز این عرف باب شود از این گونه فتاوا صادر و بر حرمت اهانت به مقدسات شیعه حکم کنند تا مسلمین بیش از پیش به اتحاد و انسجام نزدیک شوند. دین به مثابه کلی تجزیه ناپذیر به نظر می رسد از دیگر خصوصیات بارزی که در افتائات مقام معظم رهبری به چشم می خورد مداخله اصول اخلاقی در افتاء ایشان است و یا لااقل این که بی تردید افتائات ایشان مطابقت مشهودی با اصول اخلاقی داشته. از این افتا که دلالت بر حرمت اهانت داشته و کاربرد الفاظ ناشایست را درباره مومنی جایز نمی شمارد تا افتای دیگری که چندی پیش در رابطه با حرمت تمسخر و استهزای گویش های قومی داشتند که ان فتوا نیز سرشار بود از رعایت اصول اخلاقی و تاکیدی داشت بر رعایت حرمت انسان ها در رفتارهای روزمره متشرعین. رهبری به روشنی در نوع فتوایی که صادر می کنند فقه و اخلاق را در تعاملی بنیادین قرار می دهند و این دو را در ذهن متشرعین به منزله دو جز غیر قابل تفکیک از یکدیگر که به انضمام عقاید دین را تشکیل می دهند تصویر می نمایند و این یعنی درک کل گرایانه و غیر منقطع از دین. دو پی‌نوشت: یک: جالب است که بدانید پیش از این سیدعلی فضل الله فرزند ارشد علامه محمدحسین فضل الله نیز در گفت وگو با روزنامه کویتی الرای اسائه ادب به حضرت عایشه را منع کرده بود. دو: و نیز این که الحمدلله صدور این فتوا تاثیر بسزایی در علما و شخصیت های کشورهای اسلامی گذاشته که به عنوان نمونه می شود به تقدیر وجیه البعرینی نماینده سابق پارلمان لبنان و حمایت شیخ عبدالناصرالجبری دبیرکل جنبش امت لبنان تا تاکید شیخ محمد ابوالقطع مرشد جمعیت مبلغان اسلامی لبنان بر اجرای فتوای رهبری در فضای ارتباطی مسلمانان شد اشاره کرد. انشاء الله مطیع اوامرش باشیم و کاتولیک تر از پاپ نشویم. منبع: وبلاگ خیره در آینه

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت