خبرگزاری فارس: بازتاب جلوههای هنر در قاب شهر؛موضوعی که چند سالی است در موسم بهار و با نو شدن روزگار در هنرآفرینی هنرمندان در گوشه گوشه شهر مشهد تجلی مییابد و در این رابطه مرز هنر با شکستن دیوار محدودیت از چهار دیواری نمایشگاههای هنری و صحنههای تئاتر و به کوچه خیابانهای سطح شهر مشهد کشیده شده است.
اجرای صدها تئاتر خیابانی در بهار فیروزهای مشهد مقدس یکی از اقدامات هنرمندان و هنردوستان شهر مشهد بود که با تاکید بر اقتصاد مقاومتی تلاش کرد تا به نسل جدید و قدیم اهمیت کالا و تولید کننده ایرانی و هم از نقش فرد فرد ایرانیان در حمایت از هموطنانش در عرصههای اقتصادی بگوید، که با استقبال هنرمندان مشهدی نیز مواجه شد.
به گفته خانی؛ مسئول خانه نمایش مدیریت امور هنری شهرداری مشهد با وجود محورهای متفاوت برای ارسال آثار در این جشنواره اما غالبا آثاری که امسال برای بخش تئاتر ارسال شد با محوریت اقتصاد مقاومتی بوده است که پس از بررسی150 طرح دریافت شده برای حوزه تئاترهای خیابانی 14 طرح با لحاظ کردن محورهای فراخوان مورد پذیرش قرار گرفت.
از این 14 طرح پس از برگزاری کارگاهها و طرح ایدهها، با نظر کارشناسان حوزه تئاتر 7 طرح برای اجرای خیابانی در بهار فیروزهای 96 مشهد انتخاب و روزانه در سطح شهر مشهد اجرا شد.
«مستاجر» یکی از همین آثار و تئاتری است که عنوان آن برگرفته از اجاره نشینی در خانهای است که لوازم و وسایل آن در پی چشم و هم چشمیها پر شده است؛ این تئاتر خیابانی از یک مراسم ازدواج و حضور عروس داماد بر سر سفره عقد آغاز میشود و با خرید و چیدن لوام خانگی تا جایی ادامه مییابد که دیگر اثری از عروس و داماد وجود ندارد و این تئاتر با تراژدی دفن شدن این عروس و داماد در میان لوازم خانگی پایان مییابد.
«96-66» نیز عنوان تئاتری است که دوران کنونی را به جنگ اقتصادی علیه ایران تشبیه کرده است که با ظرافت کارگردان و مقایسه این مقطع با دوران جنگ تحمیلی سال 66، مقاومت مردم را راهکار اصلی در مقابله با این هجمه اقتصادی ذکر میکند.
تئاتر «طنابکشی» در مدتزمان 15 تا 20 دقیقه در نظر گرفتهشده است که اصل و محور اصلی تئاتر را دو بازیگر ایفا میکنند که یکی از آنان تولیدکننده ایرانی و دیگری تولیدکننده خارجی است. اصل و محور اصلی این تئاتر، دو تولیدکننده ایرانی و خارجی است که هرکدام یک سر طناب را در اختیار دارند و تلاش میکنند که فرد مقابل را با قدرتی که دارند به سمتوسوی خود بکشند. تولیدکننده ایرانی بهواسطه سنگاندازیها و موانعی نظیر تحریمها، مشکلات داخلی، بیمه و مالیات در بخشهای از مسابقه تا مرز شکست و واگذاری بازی پیش میرود که مردم با گرفتن سر طناب تولید کننده ایرانی باعث پیروزی و غلبه بر تولید کننده خارجی میشوند.
«هفت خوان» معروف اسطوره شناهنامه فردوسی این بار با نگاهی جدید و در قالب تئاتر خیابانی با عنوان «خوانی دیگر» در جشنواره بهار فیروزهای به تصویر کشیده شده است. در قالب اجرای این تئاتر، قرار است خوانی دیگر در مبارزه با مشکلات روزمره زندگی افراد به مخاطبان انتقال داده شود.
در تئاتر خیابانی «خوانی دیگر» به موضوع اسراف به ویژه در مواردی مانند آب، انرژی و مواد غذایی به عنوان سه محور مهم در حوزه اسراف پرداخته شده است. در اجرای این تئاتر در ابتدا همانند اجرای هفت خوان که به صورت نقالی خوانی است یک شاگرد و نقال خوان به پرده خوانی میپردازد و پایان هر پرده با دیالوگهایی به صورت طنز به پایان میرسد. در بخشی دیگر از تئاتر، نقال عنوان میکند که قصد دارد پرده جدیدی را بخواند و از این قسمت موضوع اصلی تئاتر که همان اسراف است در قالب نقالی توسط او در سه پرده خوانده میشود.
در پایان و زمانی که پردهها یک به یک خوانده میشود و هیجان شاگرد نقال برای پرده آخر و نشان دادن دیو این ماجرا زیاد میشود، نقال خوان آینهای را در مقابل او میگیرد که بیان کننده آن است که دیو اصلی اسراف خود افراد هستند که باید با نفس خود در این راه مبارزه کنند.
تئاتر خیابانی « بوکس» یکی دیگر از تئاترهای جذاب بهار 96 در خیابان های شهر مشهد بود که در آن دو بوکسور ایرانی و چینی با یکدیگر رقابت می کنند با این تفاوت که بوکسور ایرانی در تحریم و با دستانی بسته مقابل حریف خود ظاهر میشود ولی در نهایت با حمایت هموطنانش دستانش باز و حریف را به خاک مینشاند.
اقتصاد مقاومتی به زبان هنر حجم
نشانه های نوروزی یا همان هنرهای حجمی که در این چند سال اخیر با رشد و خلاقیت هنرمندان و استقبال عمومی مواجه بوده است یکی از مهم ترین ابزارهای هنری در خدمت فرهنگ اقتصاد مقاومتی بوده است. «سبد شکار» شاید یکی از همین المانهای موضوعی است که با رویکرد نقد مصرف گرایی طراحی و ساخته شده و در یکی از خیابانهای پرتردد شهر نمایان شده بود. این المان نشان دهنده یک چرخ دستی خرید است که امروزه در فروشگاههای زنجیرهای و بزرگ از آن استفاده میشود که همچون دامی هموطنان ما را درگیر خرید کالاهای خارجی کرده است.
«نبرد رستم با اژدهای چینی» المان دیگری بود که در آن رستم به جنگ اژدهای چینی رفته است و با تصویرسازیهای انجام شده، سعی شده است تا فرهنگهای اصیل ایرانی و چینی در قالب معرفی الگوی صحیح مصرف و همچنین حمایت از کالای ایرانی به مخاطب معرفی شود.
المان «خودکفایی»نیز متشکل از یک قلک سفالی شکسته و پولهای ریخته شده قلک به بیرون است که با هدف نشان دادن و ترویج فرهنگ پس انداز در زندگی طراحی شده است. آموزش الگوی صحیح مصرف با زبان هنر و رنگ کودکانه نیز در المان«فرهنگ مصرف» به نمایش درآمده بود.
نغمههای بهاری در سطح شهر
نغمه خوانی جوانان و نوجوانان مشهدی در قالب گروههای سرود یکی دیگر از ظرفیتهای هنری بهار فیروزه ای 96 در مشهد بود. بازخورد مثبت 12 سرودی که در سال گذشته با همکاری هنرمندان اجرا شده بود، سبب شد تا امسال نیز با برنامه ریزی دقیقتر سرودهایی با مضامین انقلابی، مشهد، بهار، استقبال از زوار امام رضا«ع» اجرا شود.
در این طرح 8گروه برگزیده با خوردوهای ونی که با نشان و علائم جشنواره تزئین شده بود روزانه 80 سرود در نقاط مختلف سطح شهر اجرا نمودند که در مجموع 15 روز بیش از 1000 سرود بهارانه اجرا شد.
اگر چه امسال نیز سال اقتصادمقاومتی، تولید و اشتغال نام گرفته است و هر ایرانی وطن دوستی خود را در تحقق این مسیر موظف می داند ولی حال و هوای شهر مشهد نیز گویای سالی نکوست که بهار فیروزه ای 96 اولین کلید هنرمندانهاش بود.
دیدگاه تان را بنویسید