کولاک در محورهای اردبیل

کد خبر: 169552

از صبح امروز تندباد شدید توام با کولاک بیشتر جاده ها بویژه محورهای سخت گذر، کوهستانی و گردنه های استان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

مهر: طوفان و تند باد شدید با سرعت 26 متر بر ثانیه معادل 100 کیلومتر در ساعت، نواحی جنوبی استان اردبیل بویژه گردنه "الماس" در محور خلخال - اسالم را درنوردید. در حالی که بیش از دو روز از آخرین بارش برف پاییزی در اردبیل گذشته و طی این مدت سرما و یخبندان توام با هوای آفتابی در سطح استان حاکم شده بود، اما از صبح امروز تندباد شدید توام با کولاک بیشتر جاده ها بویژه محورهای سخت گذر، کوهستانی و گردنه های استان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

هم اکنون وزش تند باد شدید همراه با برف و بوران در گردنه الماس در محور خلخال - اسالم تردد خودروها را سخت کرده و رفت و آمد در این منطقه کوهستانی با کندی صورت می گیرد. به گفته رئیس اداره راه و ترابری خلخال سرعت باد در این منطقه به بیش از 100 کیلومتر بر ساعت می رسد. علی نادری که دقایقی پیش با خبرنگار مهر گفتگو می کرد، افزود: با وجود اینکه بارش برف از بامداد امروز متوقف شده، اما باد شدید و کولاک همچنان جاده را برفی و یخبندان کرده است. وی اضافه کرد: در سه روز گذشته راهداران علاوه بر نمک پاشی بیش از چهار بار محور خلخال - اسالم را برف روبی کرده اند و این کار همچنان ادامه دارد تا راه بسته نشود.

رئیس اداره راه و ترابری خلخال همچنین از نجات 25 مسافر گرفتار شده در برف در جاده خلخال- پونل خبر داد و یادآور شد: این مسافران به علت شدت برف و کولاک و نداشتن زنجیر چرخ در جاده گرفتار شده بودند که توسط راهداران اداره راه و ترابری شهرستان خلخال نجات یافتند. وی با بیان اینکه طی دو روز گذشته 30 خودرو گرفتار شده نیز در این محور نجات و در محلهای تعین شده اسکان یافته اند، متذکر شد: با وجود باز بودن مسیر پونل - خلخال، شدت کولاک به حدی است که امکان تردد را از رانندگان سلب می کند. نادری با بیان اینکه تردد در گردنه الماس در محور خلخال به گیلان به سختی و کندی صورت می گیرد، از رانندگان وسایط نقلیه و مسافران خواست از مسافرت و تردد در این محور خودداری کنند. وی ارتفاع برف در برخی از مناطق خلخال بویژه در گردنه الماس را بیش از یک متر اعلام کرد و مهمترین مشکل راهدارخانه الماس" را کمبود نیروی انسانی و سوخت برشمرد و خواستار توجه بیشتر مسئولان استانی برای تامین این نیازها شد. پیش از این مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل نیز از امدادرسانی به بیش از 388 نفر از مسافران و رانندگان در جاده های استان طی دو روز گذشته خبر داده بود. به گفته بهروز غیبی هم اکنون 120 امدادگر هلال احمر در قالب 15 پایگاه ثابت و سیار به منظور امداد رسانی و نجات در جاده های استان استقرار یافته اند. راه ارتباطی 300 روستا باز شد/ 100 روستا هنوز در محاصره برف مدیرکل راه و ترابری استان اردبیل نیز با بیان اینکه هم اکنون تمام محورهای مواصلاتی استان باز و تردد در آنها جریان دارد، اظهار اشت: راه ارتباطی 300 روستا نیز که دو روز گذشته بسته بوده بازگشایی و تلاش در جهت بازگشایی راه ارتباطی یک صد روستا نیز در حال حاضر ادامه دارد. وی با تاکید بر اینکه شهروندان باید از سفرهای غیرضروری خودداری کنند، افزود: در صورت ضرورت قبل از حرکت از وضعیت راه ها اطلاع و وسایل نقلیه خود را به زنجیر چرخ و دیگر وسایل ایمنی و زمستانی مجهز و با ماموران پلیس راه و ترابری و امداد و نجات مستقر در جاده ها همکاری کنند. تردد در گردنه ها فقط با زنجیر چرخ در همین حال فرمانده پلیس راه استان اردبیل نیز به تمام رانندگان و مسافرانی که قصد عبور از محورهای مواصلاتی این استان را دارند توصیه کرد، ضمن رعایت موارد ایمنی حتما زنجیر چرخ به همراه داشته باشند. سرهنگ معراج ظهیر در گفتگو با مهر با اشاره به وجود کولاک و برف در برخی از محورهای مواصلاتی استان اردبیل عنوان کرد: رانندگان باید قبل از حرکت، وسایل نقلیه خود را به زنجیر چرخ و دیگر تجهیزات ایمنی زمستانی مجهز کنند. همچنین بنا به گزارش هواشناسی استان اردبیل مردم شهرهای خلخال و اردبیل شب گذشته با دمای 19 و 18 درجه زیر صفر سردترین شهرهای استان و کشور بودند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد